Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawska komunikacja przyspiesza

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-12-26 09:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawska komunikacja przyspiesza
fot. WU
Trwają prace nad przyspieszeniem warszawskiej komunikacji szynowej. Od września Metro Warszawskie wyłączyło semafory, a system sterowania ruchem umożliwia rozwinięcie prędkości do 80 km/h. Również Tramwaje Warszawskie podnoszą na kolejnych trasach prędkość. Na razie jednak nie wszystkie pojazdy, zarówno w metrze, jak i tramwajach, tak się rozpędzają.

Od początku września na I linii metra zaszły od dawna wyczekiwane zmiany, których celem było prowadzenie ruchu pociągów. Semafory zostały na stałe wyłączone, a ruch pociągów odbywa się w oparciu o system SOP-2W z sygnalizacją kabinową. System dba też o odpowiednią prędkość pociągów – tak, by zawsze był zachowany odpowiedni odstęp, z odpowiednimi drogami hamowania. – To bardzo ważny moment w historii metra. Przygotowania trwały dwa lata. Zmodernizowano składy i system sterowania, przeszkoliliśmy 250 maszynistów i 30 pracowników centralnej dyspozytorni. Ostateczne testy przeprowadziliśmy w ciągu dwóch ostatnich miesięcy – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra.

Bez zatorów na linii

Dzięki przejściu na SOP-2W jako podstawowy środek prowadzenia ruchu pociągi mogą kursować w mniejszych odstępach i zachowana jest większa płynność. Odcinki SOP-owskie są znacznie krótsze niż odstępy wyznaczane przez semafory, które najczęściej, z nielicznymi wyjątkami, zlokalizowane są przy wyjazdach ze stacji – do tej pory więc skład mógł odjechać z danej stacji, dopiero gdy poprzedzający go pociąg opuścił następną stację. Minimalny odstęp był determinowany czasem przejazdu między stacjami oraz czasem wymiany pasażerskiej, który na obleganych stacjach jest siłą rzeczy dłuższy. W efekcie w godzinach szczytu często dochodziło do zatorów czy przestojów (np. na Politechnice w kierunku Kabat). Odczuwają to już pasażerowie, gdyż pociągi jadą płynniej.

Zmiany umożliwiły też zwiększenie liczby pociągów w ruchu. Przed wakacjami w godzinach szczytu na I linię wyjeżdżały maksymalnie 33 składy, a częstotliwość wynosiła 2 minuty 30 sekund. Obecnie kursuje już 36 pociągów z czasem następstwa 2 minuty 20 sekund. Wydaje się to niewiele, ale w przypadku I linii metra, którą podróżuje dziennie ponad 500 tys. pasażerów, to spora poprawa. Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, zwiększenie częstotliwości pozwoliło na rozszerzenie oferty przewozowej o około 2,5 tys. miejsc na godzinę. Jest to porównywalne z możliwościami linii autobusowej, kursującej co 3,5 minuty i obsługiwanej przegubowcami.

Przepustowość można jeszcze zwiększać

Celem jest dalsze zwiększenie częstotliwości do 2 minut 0 sekund. Na razie jednak nie są podawane żadne terminy, kiedy mogłoby to nastąpić. – Żeby jeździć z częstotliwością co 2 minuty trzeba wprowadzić do tunelu 42 pociągi. Infrastruktura jest na to przygotowana, a system sprawdzony – zapewnia Jerzy Lejk.

Przy okazji zmian w prowadzeniu ruchu pociągów zapowiadane było podniesienie prędkości z 60 do 80 km/h, co jeszcze bardziej miałoby zwiększyć przepustowość linii. Jak wynika jednak z naszych informacji, zarówno na I, jak i na II linii pociągi nadal jeżdżą z maksymalną prędkością 60 km/h. – SOP-2W daje możliwość rozwinięcia prędkości do 80 km/h w oparciu o analizy sytuacji ruchowej – zapewnia Anna Bartoń, rzecznik Metra. Możliwość nie oznacza jednak konieczności. Wyższa prędkość oznacza też większy hałas oraz szybsze zużywanie się elementów infrastruktury, co ostatnio jest istotnym tematem w sporze Metra i Siemensa o koła w pociągach Inspiro.

Tramwajem do 70 km/h, ale nie każdym

Również Tramwaje Warszawskie przyspieszają. Spółka podwyższyła w al. Zielenieckiej – pomiędzy Teatrem Powszechnym a Rondem Waszyngtona – maksymalną prędkość z dotychczasowych 50 km/h do 70 km/h. Jak dotąd tak szybko tramwaje jeździły po poznańskiej Pestce. Według szacunków czas jazdy na tym 800-metrowym odcinku ma skrócić się o 15 sekund.

Prędkość została też podniesiona na moście Północnym z 50 do 60 km/h, z ograniczeniem w miejscu dwóch dylatacji do 45 km/h. Tutaj przewoźnik prognozuje, że tramwaje zyskają pół minuty. Oszczędności na całej trasie dwójki z Młocin na Tarchomin będą jednak większe, gdy w najbliższych tygodniach zakończy się wdrażanie priorytetu. Jak zapowiada miasto, tramwaje będą przejeżdżały praktycznie bez straty czasu przez skrzyżowanie z ul. Myśliborską. Podobnie będzie na przejściu dla pieszych po wschodniej stronie przystanków Stare Świdry. Czas przejazdu może skrócić się nawet o trzy minuty. Poprawi się na pewno regularność kursowania, która obecnie jest zaburzana przez Myśliborską.

Na razie rozpędzać się mogą tylko starsze wysokopodłogowe tramwaje. W nowszych tramwajach na życzenie Tramwajów Warszawskich zastosowano tzw. „kagańce” ograniczające prędkość 55-57 km/h. – Będzie to zmieniane – zapowiada Michał Powałka, rzecznik spółki. Na razie nie podaje terminów, ale nie należy się spodziewać, żeby nastąpiło to przed nowym rokiem.

Spółka myśli o podniesieniu prędkości także w innych miejscach – przede wszystkim na wydzielonych torowiskach oraz torowiskach o większych odległościach międzyprzystankowych. Najpierw konieczne są konsultacje i uzgodnienia z innymi jednostkami miejskimi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, a także z inżynierem ruchu. Zgodnie z zapowiedziami podwyższona dopuszczalna prędkość będzie wprowadzana także na projektowanych i planowanych trasach tramwajowych. Warto przypomnieć, że już wcześniej po modernizacji trasy tramwajowej W-Z zniesiono ograniczenie do 30 km/h na moście Śląsko-Dąbrowskim

Potrzeba priorytetu dla tramwajów

Prawdziwą zmianę dla pasażerów przyniosłoby nie podniesienie prędkości, a wdrożenie kolejnych priorytetów, zwłaszcza że na niektórych skrzyżowaniach tramwaje tracą sporo czasu. Oprócz wspomnianej trasy na Tarchomin trwają teraz prace w ciągu ul. Marymonckiej – od Trasy Mostu Północnego do węzła Metro Marymont. Tramwaje dostaną bezwarunkowy priorytet – na krótko będą się musiały zatrzymać jedynie na skrzyżowaniu Popiełuszki i Słowackiego. Czas przejazdu skrócić się ma, w zależności od pory dnia, o 2-4 minuty.

Jesienią wprowadzony ma zostać priorytet na trasie od Ratusza Bemowo do ul. Redutowej (bez skrzyżowań Połczyńska – Dźwigowa oraz Fort Wola). Równolegle tramwajarze kończą prace związane z wprowadzeniem priorytetu dla tramwajów na ul. Słowackiego i placu Wilsona. W przyszłym roku planowane jest natomiast wdrożenie priorytetu na ul. Radiowej, Puławskiej, Wołoskiej, a w latach 2017-2018 m.in. w alei Waszyngtona oraz na ul. Grochowskiej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawskie tramwaje pojadą 70 km/h. Na razie tylko niektóre

Komunikacja

Warszawskie tramwaje pojadą 70 km/h. Na razie tylko niektóre

Witold Urbanowicz 09 września 2015

Metro nadal bezpiecznie, ale przestępstw więcej

Komunikacja

Metro nadal bezpiecznie, ale przestępstw więcej

Witold Urbanowicz 09 września 2015

Metro częściej, szybciej, bez semaforów. Trwają nocne testy

Komunikacja

Metro częściej, szybciej, bez semaforów. Trwają nocne testy

Witold Urbanowicz 14 lipca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5