Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa. ZDM krytykuje sekundniki przy sygnalizacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Warszawa. ZDM krytykuje sekundniki przy sygnalizacji
fot. Mattes, lic. CC A-SA 1.0, 2.0, 3.0Sekundnik w Tajlandii
Warszawski Zarząd Dróg Miejskich, uchwalone niedawno prawo zezwalające na instalowanie sekundników przy sygnalizacji świetlnej, nazywa „krokiem wstecz”. W zeszłym tygodniu rozporządzenie w tej sprawie podpisali ministrowie odpowiedzialni za infrastrukturę, a także sprawy wewnętrzne.

Sekundniki to elektroniczne wskaźniki czasu, jaki pozostał do zapalenia się zielonego światła. Są instalowane na skrzyżowaniach najczęściej dla samochodów, rzadziej dla pieszych. W wielu krajach to dość powszechna rozwiązanie.

ZDM, w opinii opublikowanej na swojej stronie internetowej, zwraca uwagę, że to pomysł kontrowersyjny, który ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Ci pierwsi tłumaczą, że dzięki temu, że kierowcy wiedzą czy do zielonego światła pozostały sekundy, czy może więcej czasu, mogą dostosować prędkość z jaką podjeżdżają do skrzyżowania, a to wpływa na płynność ruchu. Ci drudzy argumentują, że wielu kierowców, którzy widzą, że do zmiany świateł pozostało niewiele czasu, po prostu przyspieszają, a dodatkowo sekundniki rozpraszają ich uwagę przed skrzyżowaniami, czyli w miejscach, w których powinni być wyjątkowo skupieni.

„Wprowadzenie sekundników ma jednak przede wszystkim jedną zasadniczą wadę, która sprawia że ich montaż w Warszawie nie ma uzasadnienia” – wskazują warszawscy urzędnicy. „Aby sekundniki wiarygodnie wskazywały czas pozostały do zmiany świateł, sygnalizacja musi działać w trybie stałoczasowym – czyli niezależnie od natężenia ruchu na skrzyżowaniu. Takie anachroniczne rozwiązanie jest systematycznie zastępowane sygnalizacją adaptacyjną, opartą na systemie czujników wykrywających ruch” – tłumaczą. W ich ocenie więc sekundniki nie tylko nie upłynniają ruchu, ale wręcz uniemożliwiają działania, które mają to na celu.

W Warszawie to akurat ma istotne znaczenie. Na ok. 750 sygnalizacji, które działają w stolicy, 2/3 działa w trybie akomodacji, czyli dostosowuje się do pory dnia i natężenia ruchu. Co roku ta liczba zwiększa się o kilkadziesiąt kolejnych. To dzięki tej funkcji możliwe jest m.in. organizowanie tzw. „zielonej fali”.

Dlaczego sekundniki nie mogą być powiązane z akomodacją? Tłumaczy to Mikołaj Pieńkos, rzecznik ZDM. - Problemem jest to, że cykl świateł nie jest stały. Jeżeli detekcja nie wykryje pojazdów lub pieszych w danej relacji, nie wyświetla im zielonego światła. Może się jednak zdarzyć, że detektor wykryje pojazd nawet sekundę przed końcem „okienka” i wówczas decyduje o przyznaniu zielonego światła, wydłużając jednocześnie oczekiwanie innym. W takiej sytuacji sekundnik pokazywałby, że do końca czerwonego zostało np. 5 sekund, a potem nagle przeskoczył na 20 sekund. To może być nie tylko mylące, ale i niebezpieczne - wyjaśnia.

– W Polsce przybywa miast wykorzystujących rozwiązania ITS. W miastach, gdzie mamy sterowanie zależne od panującego ruchu, a więc tam gdzie są systemy sterowania ruchem, nie ma potrzeby montowania sekundników; ich instalowanie nie przyniesienie bowiem żadnego efektu – tłumaczył niedawno w „Rynku Infrastruktury” Tomasz Borowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

Przestrzeń

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

inf. pras. ZDM Warszawa 18 sierpnia 2023

Warszawa. Rusza przebudowa ul. Ordona

Przestrzeń

Warszawa. Rusza przebudowa ul. Ordona

inf. pras. UM Warszawa 30 lipca 2023

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Szczecin instaluje kolejne sekundniki i integruje je z ITS

Przestrzeń

Ministerstwo chce zalegalizować sekundniki na skrzyżowaniach

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

Przestrzeń

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

inf. pras. ZDM Warszawa 18 sierpnia 2023

Warszawa. Rusza przebudowa ul. Ordona

Przestrzeń

Warszawa. Rusza przebudowa ul. Ordona

inf. pras. UM Warszawa 30 lipca 2023

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Szczecin instaluje kolejne sekundniki i integruje je z ITS

Przestrzeń

Ministerstwo chce zalegalizować sekundniki na skrzyżowaniach

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5