Warszawa. W ładowarce na Spartańskiej podłączono prąd - Transport Publiczny
 
Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa. W ładowarce na Spartańskiej podłączono prąd

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-07-18 14:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. W ładowarce na Spartańskiej podłączono prąd
ładowarka na ul. Spartańskiejfot. Jakub Dybalski
Dziś firma Innogy podłączyła prąd w pierwszej w Warszawie ładowarce pantografowej dla autobusów na pętli Spartańska. Mniej więcej za tydzień, po testach, będzie można bez problemu ładować stołeczne elektrobusy, co prawie dwukrotnie powiększy ich możliwości. Tymczasem miasto przygotowuje się do stawiania kolejnych ładowarek.

Dziś elektrobus, który kursuje na linii 222, mniej więcej po 130 przejechanych kilometrach musi zjechać do zajezdni gdzie 2–3 godziny trwa jego ponowne ładowanie. Jak ocenia prezes MZA Warszawa Jan Kuźmiński, dzięki postawieniu ładowarek w mieście i uzupełnianiu w ten sposób zużytej energii, autobusy będą mogły zjeżdżać do zajezdni co 200–250 km. To właściwie pozwoli im działać bez problemu przez cały dzień.

Autobus zasilany słońcem

Podobnych ładowarek stanie w Warszawie 19. Jesienią dwie kolejne pojawią się na ul. Konwiktorskiej. Miasto przygotowuje się do przetargu na dziesięć kolejnych, które być może pojawią się już w przyszłym roku. Ale to nie wszystko. – W planach jest postawienie w całym mieście 100 punktów ładowania zarówno autobusów, jaki samochodów osobowych – tłumaczy Kuźmiński. – To niezbędne, bo możemy kupić mnóstwo autobusów elektrycznych, ale musimy zapewnić im możliwość doładowania – dodaje.

To zresztą nie jedyny sposób na wykorzystanie energii elektrycznej w Warszawskich autobusach. Na dachu jednej z hal w zajezdni przy ul. Woronicza zamontowano 290 paneli fotowoltaicznych, a MZA planują montaż podobnej infrastruktury na innych budynkach zajezdni tak, że docelowo będzie ich dwa razy więcej niż w tym momencie.


Panele fotowoltaiczne na dachu jednej z hal zajezdni "Woronicza". Fot. Jakub Dybalski

– Już teraz, podczas słonecznego dnia, te panele zapewniają nam energię dla całej zajezdni, a dodatkowo dzięki nim jesteśmy w stanie naładować jednego elektrobusa – tłumaczy kierownik zajezdni na Woronicza Antoni Mroczek. – Wszystkich pojazdów w ten sposób nie naładujemy, ale co najmniej kilka kolejnych po rozbudowie, będzie można zasilać dzięki energii słonecznej – dodaje.

Warszawski przewoźnik niedługo będzie korzystał z bardzo dużej floty elektrobusów. Dziś jest ich dziesięć od Solarisa. Tego lata ma trafić do stolicy kolejnych dziesięć od Ursusa, a do marca przyszłego roku następnych dziesięć, znów od Solarisa. Jesienią ma być tu testowany kolejny, tym razem przegubowy, 18–metrowy elektrobus Solarisa. Potem Warszawa przymierza się do wielkiego przetargu na 130 elektrobusów różnych długości.

Hybrydy tracą konkurencyjność?

Kuźmiński, pytany o inne alternatywne źródła napędu przyznaje, że dla zwiększenia floty autobusów na gaz konieczne jest zbudowanie jeszcze jednej stacji tankowania (dziś gazowce tankowane są na Ostrobramskiej). Za to w przypadku hybryd przyznał, że MZA myślą o zakupie hybryd elektrycznych, ale przy tak szybkim tempie rozwoju elektromobilności, autobusy hybrydowe przestają być konkurencyjne.

– Tego rodzaju pojazdy cały czas są bardzo drogie, ale oszczędności w trakcie użytkowania pojazdu nie przekraczają 25 proc. – przyznał szef MZA tłumacząc, że w ten sposób nie odzyska się pieniędzy przeznaczonych na zakup takich pojazdów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Elektrobusy od Ursusa do odebrania w fabryce

Komunikacja

Warszawa. Elektrobusy od Ursusa do odebrania w fabryce

Jakub Dybalski 18 lipca 2017

Solaris dostarcza elektrobusy do dużych i małych miast

Komunikacja

Solaris dostarcza elektrobusy do dużych i małych miast

Jakub Dybalski 07 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS