W przyjętym przez Warszawę budżecie na rok 2018 r. zapisano w sumie ok. 2,6 mld zł na zakup usług przewozowych. Gros z tej kwoty – blisko 884 mln zł – dostaną Miejskie Zakłady Autobusowe. Wydatki inwestycyjne w zakresie komunikacji miejskiej pochłoną 690 mln zł, z czego większa część kwoty zostanie przeznaczona na trwającą i przygotowywaną rozbudowę II linii metra o kolejne odcinki.
W tym roku dochody zaplanowano ogółem na poziomie 15,9 mld zł – tj. o 4,8% więcej niż zaplanowane wydatki w roku poprzednim. Natomiast wydatki zamkną się w kwocie 17,7 mld zł, co stanowi wzrost o 9,7%. Na wydatki majątkowe zaplanowano 3,1 mld zł, co jest wzrostem o 49,6% względem roku 2017.
W zakresie wydatków bieżących Warszawa wyda w tym roku, zgodnie z budżetem, 3,289 mld zł na transport i komunikację – tj. wzrost o 3,9% względem 2017 r. Wydatki te obejmują zarówno komunikację publiczną, jak i drogi. Wydatki majątkowe inwestycyjne zaplanowano na kwotę 3,1 mld zł, z tego ok. 2 mld zł przypada na miasto, a 1,1 mld zł na dzielnice.
Wydatki bieżące na komunikacjęNa zakup usług przewozowych zostanie przeznaczone w sumie 2,607 mld zł. Najwięcej dostanie spółka Miejskie Zakłady Autobusowe (883,7 mln zł), drugą pozycję zajmują natomiast Tramwaje Warszawskie (685,9 mln zł). Dla Metra Warszawskiego przeznaczono 453,2 mln zł, a dla SKM Warszawa – 130,6 mln zł. Pozostali przewoźnicy autobusowi, wykonujący usługi na rzecz ZTM-u, dostaną 263,2 mln zł, natomiast pozostali przewoźnicy kolejowi (Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa) z tytułu honorowania wspólnego biletu dostaną 190,7 mln zł. Warto przy tym odnotować, że dochody ze sprzedaży biletów zaplanowano na poziomie 918,4 mln zł, co stanowi wzrost o ok. 40,6 mln zł. – Miasto prognozuje w tym roku wzrost liczby pasażerów. Kwoty przeznaczone na zakup usług są przy tym niższe niż planowane w zeszłym roku (dla porównania – TW miało dostać 792,5 mln zł, Metro – 500,2 mln zł, a SKM – 167,3 mln zł).
Zarządzanie komunikacją pochłonie 155,5 mln zł. Na utrzymanie ZTM-u, w tym obsługę inwestycji, przeznaczono 107,1 mln zł, natomiast utrzymanie i obsługa systemu biletowego kosztować będzie 22 mln zł. Natomiast na organizację komunikacji, marketing, nadzór i kontrolę ruchu wyasygnowano 26,1 mln zł. Kwota ta zawiera też działania rowerowe będące w gestii ZDM-u – w tym rower publiczny (12,2 mln zł) oraz remonty i konserwacje infrastruktury rowerowej (2,4 mln zł).
Oddzielnym zadaniem jest utrzymanie infrastruktury przystankowej. Ta część pochłonie 13,1 mln zł, z tego 6,6 mln zł przewidziano na zakup usług remontowych. Kolejne zadanie to opracowanie i analizy związane z komunikacją miejską. Dla Biura Polityki Mobilności i Transportu zapisano na ten cel 1 mln zł.
Ponadto ZTM dostanie – w ramach części drogowej – 21,1 mln zł na eksploatację parkingów działających w systemie Parkuj i Jedź oraz węzłów komunikacyjnych. Najwięcej – 6,9 mln zł – pochłonie zakup usług (sprzątanie, ochrona itp.).
Największa inwestycja to metroJeżeli chodzi o wydatki majątkowe na transport i komunikację, to w sumie zapisano na ten cel 1,527 mld zł, z tego na transport zbiorowy przeznaczono ok. 690 mln zł. Gros tej kwoty – 646,8 mln zł – trafi na projekt i budowę II linii metra. W 2018 r. planuje się kontynuację robót budowlanych. Prowadzone będą dalsze prace związane z przebudową sieci podziemnych kolidujących z budową, roboty budowlane korpusów poszczególnych stacji i wentylatorni szlakowych oraz korpusu torów odstawczych i komory zawracania pociągów za stacją Księcia Janusza. Zakończą się prace budowlane szybu startowego i zamontowane zostaną tarcze TBM, za pomocą których
rozpocznie się drążenie tuneli. Prowadzony będzie montaż instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz sanitarnych. Na odcinek zachodni od Ronda Daszyńskiego do Księcia Janusza zapisano 301,8 mln zł.
Na odcinek wschodni-północny – od stacji Dworzec Wileński do stacji Trocka – zapisano 301,1 mln zł. Zakończone zostaną roboty konstrukcyjne korpusów poszczególnych stacji i wentylatorni szlakowych
. Zakończą się prace w zakresie drążenia tuneli szlakowych, a tarcze TBM zostaną zdemontowane. Kontynuowany będzie montaż instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz sanitarnych. Realizowane będą roboty w zakresie budowy peronów i hal poszczególnych stacji oraz roboty torowe wraz z zasilaniem i systemami sterowania ruchem pociągów.
Ponadto zapisano 15 mln zł na
odcinek wschodni-północny II linii do stacji Bródno. Na kontynuację
budowy odcinka zachodniego do stacji Powstańców Śląskich zapisano natomiast 26 mln zł. W obu przypadkach planuje się w tym roku dokończenie realizacji projektów budowlanych, przeprowadzenie postępowania przetargowego i wybór wykonawcy robót budowlanych oraz pozyskiwanie nieruchomości. Na
ostatni odcinek zachodni do stacji Połczyńska wraz z STP Mory zapisano 3 mln zł. W 2018 r. planuje się rozpoczęcie pozyskiwania nieruchomości niezbędnych do realizacji inwestycji.
Nieporównywalnie mniejsze kwoty trafią także na inne projekty. W 2018 r. kontynuowane będą
prace projektowe dla brakującego odcinka linii tramwajowej wzdłuż Światowida na Tarchominie (7 mln zł). Kolejny projekt to dostosowanie I linii metra dla osób niepełnosprawnych – w 2018 r. zakończone będą prace związane z montażem szerszych bramek automatycznych na wszystkich stacjach metra (4,4 mln zł). Inne ciekawe projekty obejmują system pobierania opłat na parkingach Parkuj i Jedź (11,9 mln zł), budowę parkingu Metro Młociny III w pasie dzielącym jezdnie Kasprowicza (4,1 mln zł), budowę pętli Stara Miłosna (2,9 mln zł), przebudowę i budowę 13 zatok autobusowych (3,6 mln zł), montaż wyświetlaczy o czasie do odjazdu metra i tramwajów na I linii metra nad wejściami oraz na peronach stacji metra (370 tys. zł).