Od dzisiaj (7 stycznia) przystanek Warszawa Ursus Niedźwiadek jest otwarty dla pasażerów. Jego powstanie, planowane już w latach 70., było możliwe dzięki współpracy miasta i PKP PLK.
Na nowo otwartym przystanku, znajdującym się miedzy Ursusem a Piastowem, zatrzymują się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich. Czas przejazdu do Warszawy Śródmieścia wynosi ok. 20 minut. – Jesteśmy szczęśliwi, oczekiwanie było bardzo długie. Przystanek był planowany już 40 lat temu – mówi Wiesław Krzemień, burmistrz warszawskiej dzielnicy Ursus. – Mieszkańcy Niedźwiadka nie będą musieli dojeżdżać już do kolejnej stacji, strefa I na linii kolejowej się wydłuża – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
Szerokość peronu wyspowego wynosi 10 m, a jego długość to 200 m. W środkowej części znajduje się „skrzydlata” wiata, która w założeniach ma nawiązywać do przedwojennych zadaszeń innych przystanków na tej linii. Na peronach zastosowano tablice informacji pasażerskiej wg nowego wzoru, nawiązującego do standardów UIC – jak mówią przedstawiciele PKP PLK, takie kolorystyka, liternictwo i krój pisma będą stosowane na pozostałych nowych inwestycjach.
fot. WUPrzystanek powstawał we współpracy PKP PLK i ZTM Warszawa – warszawski samorząd finansował budowę przejścia podziemnego i wcześniej parkingu przesiadkowego Park&Ride, a PKP PLK peron oraz infrastrukturę kolejową. Prace przy jego budowie ruszyły w lipcu 2012 r. i trwały do października 2013 r., następnie przystanek był odbierany. Całość – bez parkingu – kosztowała ok. 16 mln zł. Z parkingu przesiadkowego na blisko 350 miejsc mogą na razie korzystać mieszkańcy – od 1 marca br. zostanie włączony do systemu P&R i zostanie wprowadzona przerwa technologiczna w nocy.
Czy powstaną kolejne nowe przystanki kolejowe? – Na pewno jesteśmy otwarci na współpracę z PLK-ą. Warszawa ma sporo linii kolejowych i ich wykorzystanie wzbogaca ofertę komunikacyjną – mówi Wojciechowicz. Wcześniej mówiło się m.in. o budowie przystanków na linii towarowej przebiegającej przez Jelonki. Jak usłyszeliśmy w PKP PLK, w tej sprawie trwają analizy i rozmowy z przewoźnikami – z myślą o nowej perspektywie finansowej UE. Kolejny nowy przystanek – Mokry Ług – zostanie otwarty w 2015 r. na linii Rembertów – Zielonka w ramach trwającej tam modernizacji.