Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Umowy na drogi rowerowe i parkingi za 320 mln zł

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-05-31 09:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Umowy na drogi rowerowe i parkingi za 320 mln zł
Fot. Mateusz Włodarczyk, CC BY-SA 3.0
Samorządy Warszawy i 39 okolicznych gmin podpisały umowy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na dofinansowanie unijne ponad 320 mln zł. Za te pieniądze powstaną m.in. miejsca w żłobkach, drogi rowerowe i parkingi P&R.

- Podpisaliśmy umowy na 45 projektów na kwotę dofinansowania 320,8 mln zł realizowanych indywidualnie przez gminy, w partnerstwie gmin, w partnerstwie z Warszawą a także przez prężnie działające na obszarze metropolii organizacje pozarządowe i przedsiębiorców prywatnych – tłumaczy Michał Olszewski, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. - Wszystko jest spięte jedną klamrą: partnerstwem wynikającym z porozumienia 40 gmin podpisanego w lutym 2014 roku oraz wspólną strategią inwestycyjną.

Inwestycje Warszawy i 39 podwarszawskich gmin realizowane są dzięki funduszom europejskim o wartości ponad 165 mln euro z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w ramach instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ta specjalna pula unijnych pieniędzy pomaga samorządom metropolii warszawskiej w kształtowaniu ważnych dla mieszkańców aspektów życia, takich jak transport publiczny, edukacja czy rozwój gospodarczy. Fundusze te umożliwiają także ściślejszą współpracę Warszawy i gmin aglomeracji maksymalnie wykorzystującą ich potencjał i atuty.

Pieniądze są przeznaczone na te projekty, które integrują aglomerację. Spośród kilku obszarów kluczowa rolę odgrywają trasy rowerowe i parkingi, które pozwalają mieszkańcom podwarszawskich gmin pozostawić samochód przy stacji kolejowej lub stacji metra i przesiąść się do publicznego transportu.

Rowery

Obecnie zakontraktowanych jest 12 projektów, dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych w Warszawie i okolicznych gminach. Samorządy dostaną na to ponad 230 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich. W ramach tych projektów do 2018 roku powstanie aż 327 km dróg dla rowerów. Swoje umowy podpisały m.in. Warszawa; Grodzisk Mazowiecki, Michałowice, Żyrardów, Milanówek, Podkowa Leśna, Pruszków (29,8 mln zł dofinansowania); Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka (23,6 mln zł); Błonie (5,1 mln zł); Legionowo, Czosnów, Jabłonna, Łomianki, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Radzymin, Wieliszew (48 mln zł); Józefów, Halinów, Karczew, Otwock, Sulejówek, Wiązowna (26,5 mln zł); Nadarzyn (4,5 mln zł); Izabelin (4,2 mln zł); Piastów (2,9 mln zł); Jaktorów (3,9 mln zł); Raszyn (5,4 mln zł).

Warszawa otrzyma z tej puli 71,6 mln (całkowity koszt inwestycji to 110 mln zł). Pieniądze pójdą na budowę 19 tras rowerowych o długości 73,4 km, z czego 59,8 km to nowo zbudowane drogi dla rowerów, 13 km przypada na przebudowane, już istniejące trasy a pozostałe 0,6 km to wyznaczenie trasy po istniejącej infrastrukturze. Dzięki ZIT w Warszawie w tym i kolejnym roku powstaną trasy wzdłuż takich ulic jak Towarowa, Okopowa, Żwirki i Wigury, Powsińska, Wiertnicza, Połczyńska, Kasprzaka, Jagiellońska, Puławska czy Al. Jerozolimskie.

Sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymi rodzajami transportu publicznego. Będzie to alternatywa dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem. Rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Trasy wybudowane w ramach ZIT zostaną jednolicie oznakowane.

Parkingi „Parkuj i Jedź”

W pierwszym konkursie wybrano do realizacji 13 projektów, dzięki którym zostanie rozbudowana sieć parkingów „Parkuj i Jedź”. Zakontraktowano już wszystkie projekty, na które przewidziano kwotę dofinansowania unijnego w wysokości 59,1 mln zł. Planowane inwestycje to wybudowanie nowych lub przebudowanie już istniejących parkingów w Warszawie (2,8 mln zł dofinansowania) oraz w gminach sąsiadujących ze stolicą: w Markach (2,1 mln zł); Lesznie (544 tys. zł); Wołominie (800 tys. zł); Kobyłce (6 mln zł); Legionowie (2,7 mln zł); Radzyminie (812 tys. zł); Podkowie Leśnej (600 tys. zł); Ząbkach (4,4 mln zł); Żyrardowie i Grodzisku Mazowieckim (19,2 mln zł); Wieliszewie (836,8 tys. zł), Jaktorowie (2,9 mln zł); Pruszkowie, Piastowie i Michałowicach (15,5 mln zł). W sumie będą to 23 obiekty z 2711 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i 1133 dla rowerów.

Bliskość planowanych parkingów i przystanków transportu zbiorowego zachęci mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Z bezpłatnego parkowania będą mogli korzystać podróżujący mający bilet komunikacji miejskiej lub bilet lokalnego przewoźnika. Parkingi „P+R” zlokalizowane w podwarszawskich gminach będą jednolicie oznakowane – z wykorzystaniem koncepcji graficznej nawiązującej do parkingów administrowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Wszystko po to, aby mieszkańcy w łatwy sposób odróżnili parkingi działające w systemie od „dzikich” lub działających na zasadzie komercyjnej. Sieć parkingów posłuży mieszkańcom przedmieść w codziennych dojazdach do Warszawy, a także zachęci do podróżowania komunikacją zbiorową, gdyż głównym argumentem „za” wyborem konkretnych inwestycji było skoordynowanie ich z transportem miejskim. Nie bez znaczenia jest też to, każdy samochód mniej na ulicach miasta to mniej zanieczyszczeń i lepsze funkcjonowanie komunikacji publicznej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Przestrzeń

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Tomasz Larczyński/Jakub Madrjas 17 marca 2016

Kielce. 10 mln zł na drogi dla rowerów. To absolutne minimum

Przestrzeń

Kielce. 10 mln zł na drogi dla rowerów. To absolutne minimum

Rafał Stawecki 10 marca 2016

ZIT, czyli metoda na nawiązanie współpracy przez samorządy

Komunikacja

ZIT, czyli metoda na nawiązanie współpracy przez samorządy

Paweł Rydzyński 22 października 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS