Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj do Winnicy od razu z dwiema jezdniami. Wbrew obietnicom

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-10-26 16:49
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Tramwaj do Winnicy od razu z dwiema jezdniami. Wbrew obietnicom
fot. WU
ZTM w Warszawie informuje, że wraz z dalszym odcinkiem trasy tramwajowej na Nowodworach w kierunku Modlińskiej od razu powstaną dwie jezdnie ulicy Światowida, pomimo że na wcześniejszym odcinku tej ulicy znajduje się tylko jedna jezdnia. Urzędnicy przekonują, że tak jest taniej i gdyby druga jezdnia nie została zbudowana, mogłyby pojawić się zarzuty o… niegospodarność.

Od kilku lat trwa budowa trasy tramwajowej z Młocin na Tarchomin i Nowodwory. Przedsięwzięcie to – w przeciwieństwie do innych inwestycji tramwajowych, przygotowywanych i realizowanych przez Tramwaje Warszawskie – projektuje Zarząd Transportu Miejskiego.

Od początku inwestycji towarzyszą kontrowersje związane z rozbudową układu drogowego. Pierwotnie projekty zakładały bowiem poszerzenie istniejącej jezdni Światowida i dobudowę drugiej, przez co ciąg ten otrzymałby przekrój po trzy pasy w każdą ze stron.

Mieszkańcy nie chcą „autostrady”


Po protestach mieszkańców, którzy sprzeciwiali się realizacji „autostrady”, założenia zostały okrojone. Światowida miała otrzymać przekrój dwujezdniowy o dwóch pasach ruchu, ze skrajnym pasem do parkowania. Ponadto, dla uspokojenia ruchu, założono zwężenie pasów ruchu do 3-3,25 m szerokości. Odzyskana przestrzeń miała zostać przeznaczona pod ścieżkę rowerową o szerokości co najmniej 3 m i chodnik o szerokości co najmniej 2 m.

Do wysokości Nowodworów linię tramwajową udało się budować bez drugiej jezdni. Ruch kołowy w dalszym ciągu odbywa się w obu kierunkach po istniejącej jezdni zachodniej. Jeszcze na początku roku, gdy oddawano odcinek torów do Nowodworów, urzędnicy zapowiadali, że taki stan utrzyma się także w kolejnych etapach. – Nie jestem fanką poszerzenia ulicy, przynajmniej w tej chwili. Uważam, że są pilniejsze potrzeby niż druga jezdnia. Jeżdżę tą ulicą bardzo często – w tej chwili Światowida bardzo dobrze sobie radzi przy obecnym układzie, szczególnie, że tramwaj obsłuży bardzo wielu mieszkańców – mówiła Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. – Ulica Światowida zostanie jednojezdniowo przedłużona do Modlińskiej, natomiast sam wlot do Modlińskiej planujemy dwujezdniowy – wskazywał Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

W tej chwili, jak pisaliśmy, przygotowywany jest kolejny etap inwestycji – tramwaje mają zostać przedłużone do ulicy Dionizosa (do samej ulicy Modlińskiej będzie brakować ok. 140 m – ten odcinek ma być realizowany jako oddzielny etap). – W marcu 2018 powinniśmy mieć zamienny projekt układu drogowo-torowego wraz z zamiennym ZRID-em [zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej] – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM. Zapowiada ogłoszenie przetargu na realizację w II bądź III kwartale 2018 r.

Druga jezdnia powstanie od razu z tramwajem

Wbrew jednak wcześniejszym zapowiedziom władz miasta zmienił się zakres części drogowej inwestycji. Teraz planowana jest budowa od razu dwóch jezdni wraz z tramwajem. – W większości zakres budowy nowego odcinka jest w terenie drogowo „dziewiczym”, na którym nie ma istniejącej drogi więc naturalna jest budowa zgodnie z zakresem projektu – tutaj projektu zamiennego obejmującego tramwaj i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu – informuje Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u. Jak przypomina, projekt dla skrzyżowania z Modlińską jest również opracowywany z dwiema jezdniami.

ZTM powołuje się również na niższe koszty realizacji inwestycji od razu w pełnym zakresie zamiast etapowania. – Opracowanie dwóch odrębnych projektów uwzględniających najpierw budowę tymczasowego układu z jedną jezdnią i drugiego docelowego oraz realizacja układu jednojezdniowego z tramwajem a potem realizacja drugiej jezdni ze zmianami w wybudowanym układzie jednojezdniowym sumarycznie byłaby droższa niż wybudowanie od razu układu dwujezdniowego – mówi Krajnow. Jak dodaje, taka realizacja będzie powodować mniejsze utrudnienia.

Urzędnicy przekonują też, że muszą zrealizować drugą jezdnię, bo inaczej mogliby zostać oskarżeni o… rozrzutność i marnotrawstwo. – Celem tramwaju na Tarchomin jest układ drogowy z torowiskiem tramwajowym i docelowo taka inwestycja ma powstać w całości. Nie zrealizowanie jej w jakiejś części może być potraktowane, jako niegospodarność – przekonuje Igor Krajnow. Tym samym jednak pieniądze, które mogłyby być spożytkowane na inne inwestycje tramwajowe, zostaną wydane na rozbudowę układu drogowego.

Na razie nie wiadomo jednak kiedy mogłaby powstać druga jezdnia Światowida wzdłuż istniejącego odcinka trasy tramwajowej. – Ze względu na spory zakres oraz ograniczone środki realizacja całości została podzielona na etapy. Decyzja o terminie realizacji drugiej jezdni na odcinku, na którym istnieje „stara jezdnia” ul. Światowida zostanie podjęta w przyszłym roku po zakończeniu prac projektowych i opracowaniu szczegółowych kosztorysów – mówi Krajnow.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
W 2018 r. przetarg na przedłużenie tramwaju na Nowodworach

Przestrzeń

W 2018 r. przetarg na przedłużenie tramwaju na Nowodworach

Witold Urbanowicz 11 października 2017

Warszawa: ZTM ponownie zabiera się za węzeł na Białołęce

Komunikacja

Warszawa: ZTM ponownie zabiera się za węzeł na Białołęce

Witold Urbanowicz 19 lipca 2017

Warszawa: Pierwszy krok do węzła tramwajowego przy Modlińskiej

Przestrzeń

Warszawa: Pierwszy krok do węzła tramwajowego przy Modlińskiej

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS