Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Sasin chce rozmawiać o metropolii. Ale z kim?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-03-16 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Sasin chce rozmawiać o metropolii. Ale z kim?
fot. DocentX, lic. CC 3.0
– Od samorządowców słyszę „my już teraz wiemy, że w imieniu mieszkańców tego nie chcemy". Ja bym tak nie mógł powiedzieć – mówi wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera, który jednak kilka dni temu, z powodu kruczków prawnych, unieważnił decyzje Warszawy i Podkowy Leśnej o referendach w sprawie utworzenia MegaWarszawy. Wojewoda i firmujący projekt ustawy poseł Jacek Sasin zapowiadają rozmowy z samorządowcami, którzy jednak nie chcą z nimi rozmawiać, bo równocześnie słyszą, że ustawa i tak zostanie uchwalona do końca roku.

W czwartek wojewoda Sipiera zorganizował dla samorządowców z Warszawy i okolic spotkanie konsultacyjne w sprawie utworzenia nowej metropolii warszawskiej, czyli w praktyce wielkiego powiatu, który przejąłby część zadań wykonywanych dziś przez miasto stołeczne Warszawa i 32 okoliczne gminy. Zorganizował go w dzień odbywającego się w stolicy Forum Samorządowego, czyli zjazdu samorządowców z całego kraju i w czasie sesji budżetowej rady Warszawy, więc po pół godzinie większość przedstawicieli samorządów wyszła z sali.

– Wszyscy samorządowcy prosili, by wojewoda przełożył to spotkanie – mówił w biegu wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski, który po kilku minutach rozmowy z dziennikarzami pobiegł na posiedzenie rady miasta. – O Forum Samorządowym nie wiedziałem, a rady miasta odbywają się często – tłumaczył potem zbieżność terminów wojewoda Sipiera.

W kwestii powiększenia Warszawy PiS zorganizuje od przyszłego tygodnia „bezprecedensową akcję konsultacyjną, która ma potrwać półtora miesiąca i dać materiał, który, opracowany przez ekspertów, pozwoli poprawić istniejący dziś projekt ustawy o MegaWarszawie. Sasin nie wyjaśnił jednak w czwartek ani szczegółów technicznych konsultacji, ani o co konkretnie będą odpytywani mieszkańcy stolicy i okolic, jednocześnie przyznając, że to, że metropolia powstanie jest pewne, a ustawa powinna zostać uchwalona „najpóźniej do końca roku”. Za akcję zapłaci PiS z pieniędzy partyjnych.

Awantura o MegaWarszawę

Projekt ustawy o utworzeniu metropolii warszawskiej (nazywanej Miastem Stołecznym Warszawa) trafił w styczniu do laski marszałkowskiej jako projekt poselski, a więc niewymagający konsultacji. Ponieważ wzbudził ogromne emocje i protesty, do pierwszego czytania nie został skierowany do dziś. Zakłada pięciokrotne powiększenie Warszawy o ponad trzydzieści okolicznych gmin (w projekcie pominięto Podkowę Leśną, według autorów, przez przeoczenie) ale zachowanie ich granic, ale oddanie nowemu tworowi części ich zadań, m.in. organizację komunikacji miejskiej. Prezydenta Warszawy i jednocześnie gminy centralnej, czyli obecnej Warszawy, wybieraliby mieszkańcy całej aglomeracji.

Projekt nie wskazuje źródeł finansowania. Przez władze Warszawy i większość okolicznych samorządów został uznany za bubel, prowadzący do przyspieszenia wyborów samorządowych w stolicy.

Od tego czasu trwa przepychanka między samorządowcami, a posłem PIS Pawłem Sasinem, który firmuje projekt i wojewodą Zdzisławem Sipierą. Ten drugi kilka dni temu unieważnił uchwały Rady m.st. Warszawy i rady w Podkowie Leśnej o przeprowadzenie referendów w kwestii utworzenia metropolii. Co ciekawe wojewoda nie znalazł przeszkód by referendum – w tej samej sprawie, ogłoszone w tym samym trybie – odbyło się 26 marca w Legionowie. – Zostawiono nas trochę jak listek figowy – mówi Robert Smogorzewski, prezydent Legionowa.

Fasadowe konsultacje w sprawie gniota?

– Mam wrażenie, że te konsultacje z samorządowcami mają fasadowy charakter. Są po to, by powiedzieć, że się odbyły. Na poprzednim spotkaniu, półtora miesiąca temu, zadałem szereg pytań o wyliczenia finansowe, o których przekonywano nas, że istnieją. Do dziś nie widzieliśmy ich na oczy – mówił w czwartek Smogorzewski. – Oszukuje się mieszkańców, że „aglomeracja”, która brzmi dumnie, sama z siebie rozwiąże nasze wszystkie problemy komunikacyjne. Wszyscy będziemy młodzi piękni i bogaci. Część mieszkańców chce w to wierzyć. Ale to się narzuca siłą, przez szybką ścieżkę projektu poselskiego, nie ma wyliczeń finansowych, a posłowie z Warszawy i okolic chyba wstydzili się podpisać pod tym gniotem [wnioskodawcami byli posłowie spoza Warszawy i okolic – red.]… – wylicza. Poseł Sasin kilka tygodni temu tłumaczył, jak sfinansować nową komunikację miejską, ale część pieniędzy liczył podwójnie, o czym piszemy tutaj.

Samorządowcy wskazywali, że ustawa nie tylko tworzy dla 33 (wliczając Podkowę Leśną) gmin nową strukturę, ale też zmienia granice powiatów, niektóre w praktyce likwidując, inne pozostawiając bez głównego miasta. Przedstawiciele tych samorządów zostali na czwartkowe spotkanie zaproszeni, ale przez kolegów samorządowców, bo wojewoda o nich zapomniał.

Rozmowy będą, nawet bez rozmówców

– Będziemy rozmawiać z tymi, którzy chcą rozmawiać – mówił w czwartek Sasin. Tych jednak jest niewielu. Ze spotkania, poza Olszewskim, wyszli tłumnie prezydenci i burmistrzowie innych gmin. TVN przepytał przed miesiącem prezydentów i burmistrzów gmin mających wejść w skład nowej aglomeracji. Zgodę na to, z zastrzeżeniami, wyrazili tylko burmistrz Ząbek i wójt Raszyna.

– Wyraziliśmy się jasno. Absolutnie nie mamy nic przeciwko pogłębianiu współpracy w ramach aglomeracji warszawskiej, ale musi się to odbywać na drodze spokojnej rozmowy – mówił Olszewski. – Apelowaliśmy dziś o to, by projekt ustawy był projektem rządowym, dokładnie takim, jaki przed tygodniem sejm przegłosował dla Górnego Śląska. Nie wiem dlaczego poseł Sasin i wojewoda Sipiera nie mogą przekonać swoich kolegów z rządu, by traktowali nas poważnie – pytał retorycznie.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MegaWarszawa. PiS-owi nie podoba się referendum w stolicy

Prawo & Finanse

MegaWarszawa. PiS-owi nie podoba się referendum w stolicy

Jakub Dybalski 08 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS