Do 27 czerwca firmy mogą składać oferty na czteroletnią obsługę Veturilo, do 2020 r. To największe rowerowe zamówienie w Polsce. W dodatku okazuje się nieco większe niż wcześniej zakładano, a zamawiający usługę Zarząd Dróg Miejskich zastrzegł sobie opcję zwiększenia zamówienia o 150 stacji i o 10 stacji rowerów dziecięcych.
Gdy w lutym warszawski ratusz
przedstawiał założenia nowego Veturilo, wspominał o zwiększeniu liczny rowerów do ok. 4,3 tys. A najciekawszą informacją było zainstalowanie od przyszłego roku setki rowerów elektrycznych w okolicach Uniwersytetu Warszawskiego i tamtejszej biblioteki, między którymi trzeba poruszać się po stromej skarpie. Teraz okazuje się, ze rowerów będzie dokładnie 4455 w trzystu stacjach, z opcją ewentualnego zwiększenia ich liczby. W ścisłym centrum stacje mają być zagęszczone tak, by odległości miedzy nimi nie przekraczały 200 m. Na Mokotowie, Pradze Południe czy Targówku nie powinny przekraczać 500 m.
Rowery elektryczne będą zlokalizowane w dziesięciu stacjach. Do sześciu zwiększy się liczba stacji z rowerami dla dzieci. Do wypożyczenia będzie też 45 tandemów.
Umowa z dotychczasowym zarządcą systemu, firmą Nextbike, kończy się w tym roku. Ewentualny nowy operator będzie jednak musiał się wykazać dużym doświadczeniem, tzn. zarządzaniem w ciągu ostatnich trzech lat systemami, z których przynajmniej jeden obejmował 2 tys. rowerów, a wszystkie w sumie 4 tys. rowerów. Ponieważ w Polsce tak dużych systemów póki co nie ma, tutejsi operatorzy – poza Nextbikiem – będą musieli startować w konsorcjum z zagranicznymi operatorami.
Rower z diodą i QRVeturilo przejdzie lifting, a w kilku miejscach – skok technologiczny. Rowery zostaną wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wyższą i wygodniejszą kierownicę dopasowaną do osób o większym wzroście, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Sztyca siodełka będzie wyposażona w podziałkę, pozwalającą dopasować wysokość do wzrostu. Na rowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.
Terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostanie wyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.
Punkty za wał KardanaZDM nie wskazuje konkretnej sumy przeznaczonej na zamówienie, ale określa jego wartość jako przekraczającą 10 mln euro. O wyborze oferty przede wszystkim rozstrzygnie cena (90 proc. wagi). Poza tym punkty będzie można uzyskać za deklarowane skrócenie czasu reakcji na uszkodzenie roweru (4 proc.), udostępnienie powierzchni reklamowej (3 proc.), a także za wyposażenie 50 rowerów w wał Kardana (3 proc.). To ostatnie rozwiązanie ZDM potraktuje jako test, czy taki rower jest wygodniejszy w warunkach miejskich niż standardowy napęd łańcuchowy.
- O to, jak ma wyglądać system, zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet i ponad 1000 propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwag zgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano mailem. Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
W wyniku konsultacji wybrano wariant 2. z czterech. Ewentualne rozszerzenie systemu zapisane w opcji przetargu będzie dokonywane jeśli będą na to pieniądze, lub zechcą tego dzielnice. Dodatkowe stacje mają być stawiane według planu z wariantu nr 3.