W ten weekend nie jeżdżą tramwaje ulicą Woronicza. To pierwsze z serii zamknięć torowych w tym miejscu, które umożliwią budowę toru postojowego w rejonie stacji metra Wierzbno. Dzięki temu tramwaje jadące na Służewiec będą mogły zostać skrócone do najbardziej obleganego odcinka. Zakończenie prac nastąpi w połowie maja.
Rusza budowa toru postojowego dla tramwajów dwukierunkowych na ulicy Woronicza. – Prace będą wykonywać nasze służby torowe, wartość zleconych robót netto 9 750 000 zł. Nowy tor będzie usytuowany będzie pomiędzy ul. Wielicką i al. Niepodległości po stronie północnej istniejącego torowiska – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
W związku z pracami ruch tramwajowy na Woronicza będzie wstrzymany w weekendy 1-2 kwietnia, 8-9 kwietnia, 22-23 kwietnia oraz w okresie od 29 kwietnia do 7 maja. – Prace potrwają do połowy maja – zapowiada Powałka.
Nowy tor będzie miał w sumie 102 metrów długości. Pomieści on dwa składy dwuwagonowe lub dwa tramwaje dwukierunkowe. Zamontowanych zostanie sześć rozjazdów. – Możliwości manewrowe będą od strony Służewca, tj. wjazd na tor środkowy jako postojowy, a następnie włączenie na tor od strony Puławskiej w kierunku Służewca – wyjaśnia rzecznik Tramwajów Warszawskich.
mat. TW
Nie przewidziano instalacji sygnalizacji świetlnej. – Ruch będzie odbywał się na zasadach ogólnych. Tramwaj nadjeżdżający z prawej strony będzie miał pierwszeństwo (czyli de facto tramwaj włączający się do ruchu będzie przepuszczał tramwaje jadące tzw. tranzytem) – wyjaśnia Michał Powałka. W rejonie toru odstawczego zostanie ustawiona przenośna toaleta dla motorniczych.
Dodatkowy tor jest pomyślany o obsłudze Służewca. – Powstanie układu torowego umożliwiającego zmianę kierunku jazdy przez tramwaje dwukierunkowe przy stacji metra Wierzbno pozwoli na zracjonalizowanie komunikacji tramwajowej w tym rejonie, tj. rezygnację z pustych przebiegów (odcinek Metro Wierzbno – Metro Wilanowska) kursującej w szczycie z bardzo wysoką częstotliwością linii 31 i skierowanie tej linii do obsługi połączenia, na którym charakteryzuje się ona bardzo wysokim wykorzystaniem przez pasażerów (odcinek Metro Wierzbno – Służewiec) – przekonuje Powałka.
Na razie nie wiadomo, jakie oszczędności przyniesie ta zmiana. – Szczegółowe dane dotyczące zaoszczędzonych brygad i wozokilometrów będą znane na etapie konstrukcji rozkładów jazdy, co będzie znane w okresie bezpośrednio poprzedzającym oddanie do użytku nowego układu torowego przy stacji metra Wierzbno – mówi Michał Powałka.