Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa rozlana, czyli urban sprawl po polsku

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2013-12-13 08:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa rozlana, czyli urban sprawl po polsku
Warszawa widziana z ISSźródło: NASA/Chris Hadfield
Wśród polskich miast najbardziej dotkniętych problemem urban sprawl wymienia się najczęściej Warszawę. Dzielnice peryferyjne objęte suburbanizacją mają olbrzymi wpływ na to, co dzieje się w rejonie śródmieścia. Albo raczej na to, co tam się nie dzieje, choć dziać się powinno.

Chodzi o presję, jaka ciąży na budżecie miasta w związku z efektem rozlewania się miejskich przedmieść. Wraz ze zjawiskiem urban sprawl pojawia się bowiem konieczność dokonywania ogromnych wydatków na budowę nowej infrastruktury miejskiej – dróg, chodników, urzędów, przedszkoli, sieci komunikacji. Rezultat jest druzgocący dla rejonów śródmieścia, dla którego nakłady na rewitalizację są wciąż niedostateczne i ograniczane.

Rozproszenie zabudowy i duże odległości od centrum wpływają na to, że inwestycje miejskie w dzielnicach peryferyjnych stają się coraz droższe i mniej efektywne. Taka sytuacja w Warszawie dotyczy przede wszystkim Białołęki, Wesołej, Wawra, Targówka i Wilanowa.

Białołęka pęka w szwach. Śródmieście – wciąż się wyludnia

Na Białołęce już teraz brakuje szkół. Niedawno powiększone podstawówki w Ursusie i Białołęce i tak nie mogą pomieścić wszystkich dzieci. Szkole Podstawowej nr 112 przy ul. Zaułek w Białołęce przybyło już w porównaniu z zeszłym rokiem ok. 200 uczniów. Jest tu tak ciasno, że nie dałoby się prowadzić lekcji bez rozpisania ich na trzy zmiany. Dlatego szkoła urządza w pobliżu filię. Zjawisko to jest odwrotne do tego, co dzieje się w Śródmieściu. Tam uczniów jest coraz mniej, dlatego istnieje poważne ryzyko, że szkoły będą musiały zostać zamknięte. Sytuacja dotyczy np. szkoły przy Hożej, która miała jedynie 16 uczniów z rejonu.

Dzielnice centralne dużo tracą na efekcie rozlewania się miast nie tylko w kontekście społecznościowym. Wzrasta bowiem nieefektywne wykorzystywanie istniejącej infrastruktury miejskiej i sieci miejskich. W rejonach peryferyjnych, bez infrastruktury miejskiej, źle skomunikowanych, następuje gwałtowny wzrost liczby mieszkańców, którzy przesiadają się do samochodów, ponieważ tylko ten środek transportu umożliwia im poruszanie się po mieście. Jest to jednocześnie najmniej efektywny i najdroższy środek transportu, również dla miasta. Efektem są zakorkowane ulice i mniejsza efektywność komunikacji miejskiej (spadek wpływów). Główną wadą samochodu jest również jego terenochłonność. W czasie jazdy samochód zajmuje 50 metrów kwadratowych, a miejsce parkingowe wraz z przestrzenią manewrową aż 11 metrów kwadratowych.

Wylotówki zamiast obwodnicy

Urban sprawl to koszty dla wszystkich mieszkańców Warszawy. Ze względu na efekt rozlania powstały, bądź są planowane takie inwestycje jak budowa Mostu Północnego, budowa linii tramwajowej na Tarchomin, brak budynków użyteczności publicznej w rozbudowanym Wilanowie, budowa dróg na terenie Miasteczka Wilanów, czy nacisk podwarszawskich gmin i miejscowości na budowę tras wylotowych z miasta zamiast obwodnicy. Jeśli władze miasta nie zaczną zdawać sobie sprawy z istniejących problemów, trudno będzie powstrzymać zjawisko, z którym od wielu lat walczą największe miasta Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa za 20 lat? „Pełna placów Zbawiciela”

Przestrzeń

Warszawa za 20 lat? „Pełna placów Zbawiciela”

Jakub Dybalski 18 maja 2014

Elżbieta Bieńkowska:  Unia kieruje uwagę na miasta

Prawo & Finanse

Elżbieta Bieńkowska: Unia kieruje uwagę na miasta

Jakub Dybalski 03 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5