Stołeczny Ratusz ogłosił przetarg na wykonanie szczegółowej koncepcji etapowej przebudowy ronda Dmowskiego, w wyniku której mają się pojawić pasy dla pieszych i przejazdy rowerowe. To kolejny krok w stronę uczynienia centrum bardziej przyjaznym dla pieszych. Przebudowa nastąpi najpóźniej w 2018 r.
Centrum stolicy jest teraz mało przyjazne dla pieszych. Główne ulice – Marszałkowska, Aleje Jerozolimskie czy al. Jana Pawła II – są pozbawione pasów dla pieszych. Ci zmuszeni są do korzystania z rzadko rozmieszczonych podziemnych przejść, które nie są w pełni i łatwo dostępne dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Stołeczny ratusz od dawna zapowiada, że ten stan zmieni się i pierwsze efekty już widać: od zeszłego roku piesi mogą korzystać z
pasów na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i Emilii Plater. Bardziej wyczekiwane są jednak pasy na rondach Czterdziestolatka i Dmowskiego.
W zeszłym roku zakończono analizy dotyczące zmian komunikacyjno-architektonicznych dla
Marszałkowskiej i
Alej Jerozolimskich. Teraz Urząd Miasta idzie o krok dalej i ogłasza przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji etapowej przebudowy ronda Dmowskiego uwzględniającej wprowadzenie przejść dla pieszych w poziomie jezdni i przejazdów rowerowych. Szczegółowa specyfikacja nie została opublikowana – na razie miasto wysłało ogłoszenie do europejskiego dziennika zamówień publicznych.
W ramach opracowania wykonawca będzie musiał zaproponować etapowe usprawnienie ruchu pieszego i rowerowego w rejonie ronda z założeniem utrzymania istniejących przejść podziemnych oraz rozpoznanie warunków ewentualnych korekt geometrii jezdni w kontekście lokalizacji sieci infrastruktury inżynieryjnej. Zakres obszarowy opracowania obejmuje Rondo Dmowskiego wraz z odcinkami ulic ul. Marszałkowskiej do skrzyżowań z ul. Widok i z ul. Nowogrodzką oraz Al. Jerozolimskich do skrzyżowania z ul. Pankiewicza i przedłużeniem ciągu ul. Parkingowej.
Termin składania ofert mija 8 maja. O wyborze zdecydują cena (60%), termin realizacji (20%) oraz punkty pomiarowe (20%). Szacunkowa wartość opracowania wyniesie 200 tys. zł netto. Zamówienie ma zostać zrealizowane najpóźniej do końca listopada 2017 r.
Wiadomo, że przebudowa ronda ma odbywać się etapami. W pierwszym etapie, który ma zostać zrealizowany w 2018 r., mają powstać pasy na końcach istniejących przystanków tramwajowych. Ich wytyczenie bliżej skrzyżowania nie jest możliwe z uwagi na geometrię ronda i wyjścia z przejść podziemnych. Docelowym krokiem ma być jednak bardziej kompleksowa przebudowa, w czasie której rondo zamieni się w zwykłe skrzyżowanie.
mat. UM Warszawa