Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa podpisała umowę na krótkie Jazzy. Wygląd będzie zachowawczy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-01-15 15:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa podpisała umowę na krótkie Jazzy. Wygląd będzie zachowawczy
wiz. Pesa
Dzisiaj (15 stycznia) Tramwaje Warszawskie podpisały z Pesą umowę na dostawę 30 krótkich tramwajów 134N Jazz. W latach 2007-2015 Warszawa kupiła w sumie 261 tramwajów, przeznaczając na inwestycje tramwajowe blisko 3 mld zł. Wbrew wcześniejszym wizualizacjom miasto wybrało dla krótkiego Jazza wygląd zachowawczy, przypominający jeżdżące już po mieście Swingi.

Od 2007 r. Warszawa wydała 5 mld zł na unowocześnienie taboru komunikacji miejskiej. Od tamtej pory, wliczając 30 Jazzów krótkich i 45 Jazzów Duo, Warszawa kupiła łącznie 261 nowych tramwajów. Było to możliwe dzięki środkom unijnym. – Polityka transportowa jest konsekwentnie realizowana przez wiele lat. Nie wszyscy może pamiętają, że niedawno niskopodłogowe tramwaje i autobusy nie były standardem w Warszawie – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta.

Tramwaj idealnie płaski

– Wymagania w przetargu były bardzo wysokie, ale to oznacza, że Warszawa myśli o przyszłości – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. Z nowości wymienia m.in. sterowanie mikroprocesowe, odzyskiwanie energii (ok. 25%). Będą to tramwaje bezosiowe (bez połączeń między kołami) – takich pojazdów w Polsce jak dotąd nie produkowano. Dzięki temu będzie całkowicie niska podłoga – bez wzniosów. Nie będzie też siedzeń skośnych, które nie do końca dobrze były przyjęte przez pasażerów w Swingach. Duży nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo . Prezes Zaboklicki wymienia tutaj pochłaniacze energii zderzeniowych. W tramwajach zostaną też zamontowane czujniki ruchowe, aby uniknąć ryzyka gwałtownych najechań.


Podpisanie umowy, fot. WU

– Dzięki takim przetargom można kreować prawdziwie innowacyjną gospodarkę. To bodziec dla rozwoju nauki i rozwoju przedsiębiorstwa, co oznacza szansę na wyjście z polską myślą techniczną za granicę – mówi Zaboklicki, który nie szczędził komplementów organizacji komunikacji tramwajowej w Warszawie, którym są zaskoczeni przedstawiciele także niemieckich firm komunikacyjnych.

Trzy miliardy na tramwaje

Tramwaje zostaną skierowane do obsługi mniej obleganych linii (np. 6, 27, 28, 14, 31). – Przewidziane są na trasy, gdzie dzisiaj jeżdżą pojedyncze wagony – zapowiada Gronkiewicz-Waltz. Jednoprzestrzenne 19,3-metrowe tramwaje pomieszczą 132 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Rozpoczęcie dostaw przewidziane jest w lutym 2015 r., a zakończenie – 30 września 2015 r. Koszt zakupu tych tramwajów to 168 mln zł.

Gronkiewicz-Waltz przypomniała, że w 2015 r. po zakończeniu dostaw Jazzów krótkich i Duo 60% taboru to będą tramwaje niskopodłogowe. – Dzisiaj następuje ostatni akord bogatego programu wymiany taboru dla lat 2007-2015 – przypomina Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje, Jazzy krótkie i Duo pozwolą na wycofanie z ruchu 130 niezmodernizowanych stopiątek z lat 1984-87 do 2015 r.

Do roku 2015 r. Tramwaje Warszawskie wydadzą 2,9 mld zł na inwestycje, z czego 1,65 mld zł na tabor. – Nie ma takiego miasta w Polsce, które by na inwestycje tramwajowe przeznaczyło w ciągu ośmiu lat 3 mld zł. To są gigantyczne pieniądze, o których nikomu się nie śniło. Tramwaje w Warszawie to zupełnie nowa jakość – mówi Karos. Jak dodaje, to nie tylko zasługa środków unijnych, ale także umowy wieloletniej na przewozy, dzięki czemu spółka możne uzyskać kredyty na zakupy i wkład własny.

Nie będzie mutantów

Krótkie Jazzy będą miały wygląd zachowawczy. – Było takie ustalenie z Pesą, że tramwaje te, jako jednokierunkowe, wracają do stylistyki Swingów, oczywiście z drobnymi zmianami. Tak zdecydowały władze miasta – mówi Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Z kolei Jazzy Duo będą miały stylistykę retro, nazwaną kioskiem albo bufetem. – Będzie to wyróżnik wyjątkowy dla 45 tramwajów – mówi Karos.

Wcześniejsza propozycja Pesy wyglądu dla Jazza Duo

Wiceprezydentowi Jackowi Wojciechowiczowi podoba się zmieniona stylistyka tramwajów. – Nie tak, jak te mutanty [Jazzy Duo], ale w każdej normalnej rodzinie zdarzają się mutanty – żartuje Wojciechowicz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tylko Pesa chce dostarczyć kolejne dwukierunki dla Warszawy

Komunikacja

Tylko Pesa chce dostarczyć kolejne dwukierunki dla Warszawy

Witold Urbanowicz 15 lipca 2014

Nocne testy Jazza dla Warszawy

Komunikacja

Nocne testy Jazza dla Warszawy

Jakub Madrjas 03 lipca 2014

Pierwszy Jazz już w Warszawie

Komunikacja

Pierwszy Jazz już w Warszawie

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS