Warszawa nie liczy na metropolię - Transport Publiczny
 
Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa nie liczy na metropolię

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-03-21 13:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa nie liczy na metropolię
Fot. ZTM Warszawa
Sejm minionej kadencji przyjął ustawę o związkach metropolitalnych, która – dzięki dodatkowej premii z podatku PIT – ma ułatwiać m.in. realizację zadań komunikacyjnych. Zastosowania dla przepisów nie widzi na razieWarszawa. – Wskazaliśmy sporo mankamentów z punktu widzenia warszawskiej aglomeracji. My się już teraz dogadujemy w zakresie komunikacji autobusowej – mówi Wiesław Witek, szef stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.

W myśl ustawy aglomeracje zamieszkałe przez co najmniej 500 tys. osób mogłyby utworzyć związki metropolitalne, które byłyby odpowiedzialne za usługi publiczne o charakterze istotnym dla całej aglomeracji (np. organizację komunikacji). Aby do tego doszło, 70% gmin na terenie przyszłej metropolii musiałyby wyrazić zgodę na powstanie związku, następnie decyzję musiałby zaakceptować rząd. Związek metropolitalny, oprócz składek płaconych przez samorządy w wysokości 4% planowanych wpływów z udziału w podatku dochodowym, uzyskiwałby z budżetu premię w postaci 5% wpływów z podatku PIT, jaki płacą mieszkańcy danego regionu.

Zapałem do utworzenia związku nie pała Warszawa. – Po pierwsze, na razie jest cisza (wciąż nie ma rozporządzeń wykonawczych – red.). Po drugie, wskazaliśmy sporo mankamentów z punktu widzenia warszawskiej aglomeracji – mówi Wiesław Witek, dyrektor stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego. – Z jednej strony ustawa zakładała ogromne dodatkowe środki, ale z drugiej strony, przewiduje, że (w celu utworzenia metropolii – red.) nagle zwrócimy się do około 40-50 gmin, które nie płacą w tej chwili na komunikację ani grosza. Te regulacje są idealne dla metropolii tego typu jak na Górnym Śląsku, gdzie równorzędność jest ewidentna – dodaje Witek.

Jakie zagrożenia widzi stolica? – W którymś momencie jeden głos może powiedzieć: dlaczego wydajecie1,5 mld zł na ostatni odcinek metra na Chrzanowie? Mówimy veto i koniec – mówi Wiesław Witek. Decyzje będą realizowane, jeśli zagłosuje za nimi większość jednostek terytorialnych oraz taka liczba gmin, że ich mieszkańcy stanowią większość ludności zamieszkałej na danym terenie. – Z jednej strony jest veto ilościowe związane z liczbą gmin, a Warszawa z kolei ma zawsze veto związane z liczbą mieszkańców. W którymś momencie mogłoby dość do całkowitego impasu – prognozuje Witek. Wątpliwości budzi jednak nie tylko sposób głosowania. – Metropolia to też planowanie przestrzenne. Trudno sobie wyobrazić, żeby np. Warszawa oddała w tej sprawie kompetencje – mówi Wiesław Witek.

Zdaniem Wiesława Witka świetnie sobie radzi z organizacją komunikacji autobusowej na terenie aglomeracji. – My się w tej kwestii dogadujemy. Warszawa w związku z porozumieniami, które ma aktualnie, organizuje przewozy w 30 okolicznych gminach. Pokazujemy, że to jest kierunek, który z całą pewnością trzeba trzymać – mówi Witek.

Tymczasem komunikacją pod egidą ZTM-u są zainteresowane kolejne gminy. – Mińsk puka do naszych drzwi, ale mówią nam, że dzisiaj jeszcze nie są gotowi finansowano na to, by korzystać z szyny, ale w ogóle bardzo chce, żeby ich w planach uwzględnić. My musimy to jakoś zaplanować, bo każde włączenie dodatkowej gminy to z naszego punktu widzenia to 60% kosztów, które ponosimy – wskazuje Wiesław Witek.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: W oczekiwaniu na metropolię. Transport musi kosztować

Prawo & Finanse

Warszawa: W oczekiwaniu na metropolię. Transport musi kosztować

Witold Urbanowicz 26 listopada 2015

Warszawa: Dobra współpraca z Łomiankami. Będzie więcej?

Prawo & Finanse

Warszawa: Dobra współpraca z Łomiankami. Będzie więcej?

Witold Urbanowicz 23 listopada 2015

KTP 2015. Metropolie dla połowy Polaków. Warszawa na to czekała

Prawo & Finanse

KTP 2015. Metropolie dla połowy Polaków. Warszawa na to czekała

Witold Urbanowicz 19 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS