Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa nalicza Pesie karę 35 mln zł za opóźnione i zbyt ciężkie tramwaje

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-09-28 15:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa nalicza Pesie karę 35 mln zł za opóźnione i zbyt ciężkie tramwaje
fot. WU
Kolejne miasto nalicza Pesie spore kary za dostawy tramwajów. Po Krakowie także i Warszawa wystawiła rachunek, który opiewa na kwotę 35 mln zł. W grę wchodzą jednak nie tylko opóźnienia, ale i przekroczona masa pojazdu.

Warszawa jak dotąd jest największym klientem Pesy w zakresie tramwajów. Miasto kupiło w sumie w ciągu ostatnich dziesięciu lat 281 wozów – 15 sztuk Tramicusów 120N, 186 sztuk Swingów 120Na (w tym sześciu dwukierunkowych), 50 dwukierunkowych Jazzów 128N i 30 krótkich Jazzów 134N. W przypadku tych dwóch ostatnich rodzajów pojazdów zadaniem Pesy było nie tylko ich dostarczenie, ale także wdrożenie do ruchu. Warunkiem odebrania tramwajów był przejazd 5 tys. km z pasażerami bez awarii i większych przestojów.

W końcówce minionej perspektywy unijnej Pesa zmagała się z natłokiem kontraktów, które musiały być zrealizowane i rozliczone do końca 2015 r. Większość z nich nabrała opóźnień – także warszawskie, gdzie przede wszystkim przedłużały się odbiory wozów (głównie z uwagi na problemy z systemami informacyjnymi), co wstrzymywało dalsze dostawy pojazdów. Przykładowo pierwszy krótki Jazz dotarł do stolicy w marcu 2015 r., test niezawodności rozpoczął 30 lipca i zakończył dopiero w połowie września. Choć wszystkie Jazzy zostały dostarczone przed końcem roku, to nie wszystkie wozy zdołały zakończyć test niezawodności (pojazdy zostały odebrane wtedy warunkowo dla ochrony środków unijnych).

Miasta naliczają teraz Pesie kary. Najpierw zrobiło się głośno o Krakowie, który za opóźnione Krakowiaki wystawił rachunek na kwotę ponad 26 mln zł. Większość kwoty została zabezpieczona w ramach gwarancji ubezpieczeniowej. Jak przypomina Gazeta Stołeczna, również Warszawa naliczyła Pesie kary za dostawy zarówno dwukierunkowych, jak i krótkich Jazzów, przy czym problemem nie jest wyłącznie opóźniona realizacja kontraktu. – Tramwaje Warszawskie potwierdzają informację o naliczeniu wykonawcy Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA kar umownych na kwotę ok. 35 mln zł z tytułu opóźnienia dostaw tramwajów typu 128N oraz 134N (łącznie 80 tramwajów) oraz niespełnienia przez tramwaj typu 134N warunków Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, dotyczących przekroczenia rzeczywistej masy tramwaju w stosunku do masy ofertowej – informuje Monika Wierzbicka z działu prasowego Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje, sprawa naliczenia kar umownych ma charakter sporu cywilnoprawnego między stronami.

Pesa nie zamierza jednak bezwarunkowo płacić za wystawiane rachunki. – Potwierdzamy, że Tramwaje Warszawskie naliczyły Pesie kary, natomiast ich zasadność zostanie zweryfikowana w postępowaniu sądowym – mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR Pesy. Przedstawiciele firmy w rozmowach zwracają uwagę na warunki, związane z realizacją kontraktów.

Tramwaje Warszawskie przypominają również, że rachunek został wystawiony także za wcześniej dostarczone tramwaje – Tramicusy i Swingi. – Spółka naliczyła Pesie łącznie ok. 13 mln zł kar umownych za realizację dwóch poprzednich umów, tj. na tramwaje typu 120N oraz 120Na. Należność ta została już przez Pesę uregulowana – wskazuje Wierzbicka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Moskwa wybrała producenta 300 tramwajów. I to nie Pesę

Komunikacja

Moskwa wybrała producenta 300 tramwajów. I to nie Pesę

Witold Urbanowicz 27 września 2016

Polska potrzebuje marek końcowych

Mobilność

Polska potrzebuje marek końcowych

Łukasz Malinowski 21 września 2016

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Prawo & Finanse

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Witold Urbanowicz 14 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5