Warszawskie MZA ogłosiły przetarg na dostawę 10 autobusów elektrycznych. Oferty można składać do 18 marca. Według założeń do 2050 r. w miastach Unii Europejskiej transport publiczny ma się w całości opierać na pojazdach, które nie korzystają z silników diesela. W MZA póki co wszystkie autobusy są w ten sposób napędzane.
Cena za 10 fabrycznie nowych autobusów powinna zmieścić się w przedziale 25 do 30 mln zł. Zamawiający zażyczył sobie 12–metrowych, całkowicie niskopodłogowych autobusów, które będą ładowane metodą plug–in. Baterie o pojemności minimum 200 kWh, muszą dać się naładować w ciągu 5 godzin. Dodatkowo pojazd powinien być konstrukcyjnie przystosowany do ewentualnego wyposażenia go w system szybkiego ładowania przy pomocy pantografu. O tym, że w Warszawie już w tym roku będą jeździły autobusy elektryczne
informowaliśmy już w grudniu.
– W tej chwili wszystkie nasze autobusy jeżdżą na dieselu. Wyjątek to cztery solarisy z napędem hybrydowym. Chcemy żeby do 2025 r. mieć co najmniej 200 autobusów napędzanych alternatywnie – tłumaczy rzecznik MZA Adam Stawicki. – Ponieważ kupujemy autobusy gazowe [w grudniu miasto podpisało umowę z Solbusem na dostawę 35 pojazdów napędzanych ciekłym gazem – red.] , to pomyśleliśmy też o elektrycznych. W ciągu ostatnich dwóch, trzech lat testowaliśmy autobusy z takim napędem. To były i solarisy, i chińskie BYD, i AMZ z Kutna – wyjaśnia.
Autobusy elektryczne, które trafią do Warszawy, będą pierwszymi w stolicy, ale nie ostatnimi. W 2015 i 2016 r. MZA planuje kolejne zamówienia, każde też na 10 autobusów elektrycznych.
– Dodatkowo będziemy ogłaszali postępowanie dotyczące budowy stacji dokującej przy Zajezdni Ostrobramska i dwóch stacji na pętlach linii, którą będą obsługiwały nowe autobusy. Te stacje mają być dostosowane do ładowania przez pantograf. Najbardziej prawdopodobne, że będą jeździły na linii 222 – wyjaśnia Stawicki. Wspomniana linia łączy ulicę Spartańską i Bielańską przejeżdżając przez Woronicza, Puławską i Trakt Królewski.
Kiedy autobusy trafią na ulice? Dostawy autobusów mają nastąpić w 24. i 25. tygodniu po podpisaniu umowy ze zwycięzcą przetargu. Jeśli więc oferty zostaną otwarte w połowie marca prawdopodobnie pasażerów przewiozą już jesienią.