Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał kolejna ośmioletnią umowę przewozową z firmą Mobilis. Przewoźnik wprowadzi od czerwca do ruchu 61 autobusów hybrydowych o długości 12 metrów. Pojazdy mają nie emitować spalin podczas postoju na przystankach.
Zamówienie na obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem niskoemisyjnych wozów wreszcie,
po wielu miesiącach protestów i odwołań, ma szczęśliwy finał. Dzisiaj (18 grudnia) ZTM Warszawa podpisał umowę z firmą Mobilis na okres ośmiu lat, obejmującą 50 brygad. – Przewoźnik zakupi 50-60 autobusów hybrydowych. Pojazdy już w czerwcu wyjadą na ulice Warszawy – mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM Warszawa.
– Trwało to dziewięć miesięcy jak narodziny dziecka. Kontrakt na pewno rozpoczniemy w czasie, mamy już doświadczenie we współpracy z ZTM-em. To nasza dziewiąta duża umowa z Warszawą i siódma, którą ja zawieram. To szczęśliwa liczba – podkreśla Dariusz Załuska, prezes firmy Mobilis. – Autobusy wyjadą na ulice w sobotę 9 czerwca zgodnie z planem przewozowym – dodaje prezes.
Autobusy będą spełniać wszystkie wysokie i szczegółowe wymagania ZTM-u. – Pojazdy będą wyposażone w białe wyświetlacze i biletomaty. Będziemy certyfikować poszczególne autobusy i zaplecze w zakresie spełniania wymogów, a także kierowców i innych pracowników, którzy muszą być zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę – podkreśla Katarzyna Strzegowska, wicedyrektor ZTM-u. Jak dodaje, pojazdy będą już oznaczone nowym logo komunikacji – tzw. tetką. Oprócz tego znajdą się monitoring, klimatyzacja, zapowiedzi głosowe, ekrany LCD z informacją pasażerską. System informacji dostarczy firma SIMS.
Mobilis wprowadzi do ruchu hybrydowe MAN-y, wyposażone w silnik spalinowo-elektryczny. – To kolejna grupa autobusów we flocie prywatnych przewoźników. Autobusy, zgodnie z wymaganiami, nie będą emitowały spalin na przystankach – wyjaśnia Strzegowska.
Kontrakt został zawarty do 2025 r. Mobilis będzie wykonywać ok. 4 mln wozokilometrów rocznie za stawkę 8,11 zł za wozokilometr. Przewoźnik zdecydował się na wprowadzenie aż 11 wozów rezerwowych, czyli o siedem więcej niż było wymaganie, czym wygrał przetarg (jednym z kryteriów była liczba wozów niskoemisyjnych).
Aktualnie Mobilis, który jest obecny w stolicy od 2003 r., ma zawarte cztery umowy z warszawskim ZTM i posiada 60% udziałów na rynku przewoźników niezależnych. Stołeczny tabor przewoźnika powiększy się tym samym do 220 autobusów.