Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Jaki tramwaj z Kasprzaka do Wilanowa – kilka tuneli i odnogi?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-08-17 11:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Jaki tramwaj z Kasprzaka do Wilanowa – kilka tuneli i odnogi?
fot. Martyn Janduła
Tramwaje Warszawskie przygotowują się do budowy trasy od Kasprzaka i Dw. Zachodniego do Wilanowa. Spółka prowadzi właśnie przetarg na opracowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej. Warianty inwestorskie zakładają realizację nawet kilku tuneli na trasie szybkiego tramwaju oraz odgałęzień na Dolnym Mokotowie oraz w rejonie stacji metra Ratusz.

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przygotowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej dla potrzeb budowy trasy szybkiego tramwaju od Kasprzaka do Wilanowa. Zadaniem wykonawcy będzie też przygotowanie projektu stałej organizacji ruchu, analizy układu zasilania sieci trakcyjnej, a także materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej.

Kilka odcinków

Opracowanie podzielone jest na sześć zadań, obejmujących odcinki od Kasprzaka do Dworca Zachodniego (Tunelowa) – A, od Dworca Zachodniego do Bitwy Warszawskiej 1920 r. – B, od Banacha do Rakowieckiej – C, od stacji metra Pole Mokotowskie do ul. Św. Bonifacego z dwiema odnogami – D, od Św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy – E oraz budowę torów odstawczych bądź pętli w rejonie stacji Ratusz Arsenał – zadanie F. Wspomniane odnogi przewidziano w ciągu Gagarina, Nehru i Czerniakowskiej-bis do ul. Melomanów oraz w ciągu św. Bonifacego do pętli Stegny (w ramach zadania D).

Linia ma zostać zrealizowana w postaci szybkiego tramwaju, a więc ze zmniejszoną liczbą przystanków – zbliżoną do układu przystanków autobusowych linii przyspieszonych. Przewidziano priorytety dla komunikacji szynowej.

Pierwszy tunel


W przypadku odcinka od Kasprzaka do Dworca Zachodniego przewiduje się dwa warianty przebiegu – wzdłuż Prymasa Tysiąclecia lub Ordona, z tunelem do Dworca Zachodniego. Oprócz tego przewiduje się możliwość budowy dodatkowego torowiska wzdłuż Krzyżanowskiego i Prądzyńskiego.

Jeżeli chodzi o kolejny odcinek do Grójeckiej, rozważane są dwa warianty – wzdłuż Alej Jerozolimskich do Ronda Zesłańców Syberyjskich, a następnie w ciągu Bitwy Warszawskiej 1920 r. albo w tunelu pod Parkiem Zachodnim. Jeden z wariantów zakłada możliwość rozwiązania ruchu na skrzyżowaniu z Grójecką w sposób bezkolizyjny (tunel dla tramwaju) – z zachowaniem wszystkich naziemnych przejść dla pieszych.

Którędy przez park

Przez Pole Mokotowskie zamawiający przygotował trzy warianty – wzdłuż Banacha i Rostafińskich, w ciągu Banacha i w wykopie od Żwirki i Wigury do św. Boboli oraz w ciągu Banacha i Batorego wraz z odcinkiem łączącym te ulice w możliwie prostej linii (z dopuszczeniem możliwości budowy tunelu).

Dla zadania D rozważana będzie m.in. możliwość poprowadzenia torowiska po bokach jezdni Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej oraz możliwość bezkolizyjnego rozwiązania węzłów plac Puławski/ Rakowiecka oraz skrzyżowania z Sikorskiego, z zachowaniem przejść naziemnych oraz możliwością budowy dodatkowego torowiska do pl. Unii Lubelskiej w ciągu ul. Klonowej. Wszystkie warianty muszą zakładać etapowanie (z przejściami międzytorowymi) oraz możliwość budowy dwóch odgałęzień.

Odcinek bez zasilania z sieci oraz odnoga przy Ratuszu

W przypadku ostatniego odcinka w Wilanowie Tramwaje Warszawskie zaproponowały trzy warianty – w ciągu Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej z terminalem w al. Rzeczypospolitej wraz z przejściem pod obwodnicą (z uwzględnieniem etapowania inwestycji tylko do ul. Branickiego), w ciągu Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej i Branickiego z terminalem przed skrzyżowaniem Branickiego i Przyczółkowej oraz w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej i Branickiego. Trzeci wariant łączy dwa pozostałe i przewiduje możliwość budowy torowiska bez zasilania sieciowego w ciągu Branickiego. Wszystkie warianty muszą zakładać możliwość przedłużenia tramwaju do ul. Pałacowej.

Przewidziano również trzy warianty dla układu torowego w rejonie stacji metra Ratusz. Najprostszy zakłada budowę przejść międzytorowych i torów odstawczych po północnej stronie przystanku. Drugi, ambitniejszy obejmuje budowę torowiska w ciągu Anielewicza z pętlą lub dworcem czołowym w rejonie Muzeum Historii Żydów Polskich. Ostatni natomiast zakłada budowę brakującej relacji skrętnej w węźle Park Traugutta oraz pętli lub torów odstawczych i przejść międzytorowych w rejonie Dworca Gdańskiego.

Tramwaj ma być szybki

Zamówienie będzie podzielone na trzy etapy. W pierwszym, w ciągu sześciu miesięcy od zawarcia umowy, wykonawca będzie musiał przygotować wielowariantową koncepcję. Drugi etap polega na przygotowaniu – w terminie dziewięciu miesięcy od zawarcia umowy – materiałów dla decyzji środowiskowej dla każdego z zadań. W trzecim etapie wyłoniona firma wykona ostateczną wersję opracowania. Wszystkie zadania mają być procedowane niezależnie, przy czym zakłada się, że dla odcinków D i E zostanie wydana jedna decyzja środowiskowa. Tramwaje Warszawskie zakładają, że uzyskiwanie decyzji da zadań B, D, E i F potrwa do końca listopada 2016 r., a dla zadań A i C do końca czerwca 2017 r.

Oferty w postępowaniu na koncepcję można składać do 17 września. O wyborze zadecydują cena (80%) oraz metodologia (20%). Zgodnie z zamierzeniami i zapowiedziami władz miasta trasa na odcinku Dw. Zachodni – Wilanów będzie realizowana w ramach nowej perspektywy unijnej 2014-2020. Tramwaje Warszawskie zakładają zakup 50 tramwajów dwukierunkowych do jej obsługi.

Więcej o planowanych inwestycjach tramwajowych w Warszawie.


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaj z Ochoty do Wilanowa. Bez Pola Mokotowskiego?

Przestrzeń

Tramwaj z Ochoty do Wilanowa. Bez Pola Mokotowskiego?

Witold Urbanowicz 09 marca 2016

Jest umowa z autorami koncepcji tramwaju do Wilanowa

Przestrzeń

Jest umowa z autorami koncepcji tramwaju do Wilanowa

Witold Urbanowicz 19 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5