Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Gdzie powstaną tory odstawcze dla tramwajów

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-01-31 15:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Gdzie powstaną tory odstawcze dla tramwajów
fot. Boston9, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Tramwaje Warszawskie myślą o budowie torów odstawczych dla krótkich linii dowozowych – tam, gdzie nie ma miejsca na pętle. Najpilniejszym w tym momencie inwestycją jest budowa takiego przejścia torowego w rejonie powstającej stacji metra Rondo Daszyńskiego. W tym celu zresztą Warszawa zamawia tramwaje dwukierunkowe.

Tory odstawcze to stosunkowo nowa koncepcja Tramwajów Warszawskich. Dzięki nim będzie można stworzyć krótkie linie dowozowe do metra i węzłów przesiadkowych, gdzie nie ma miejsca na klasyczne pętle do zawracania. Dzięki temu nie trzeba będzie ciągnąć linii tramwajowych na mniej obciążonych odcinkach do odległych pętli (przykładowo linia 14 dobrze sprawdza się jako dowozówka z Ochoty do Nowowiejskiej, Politechniki i metra – na Puławskiej jeździ relatywnie pusta).

Wpierw przy II linii metra


Na pewno jeden tor odstawczy powstanie przy Rondzie Daszyńskiego przy stacji metra centralnego odcinka II linii metra. – Już dzisiaj jesteśmy gotowi, widząc oczyma wyobraźni wagony metra jeżdżące na centralnym odcinku, zaprezentować koncepcję obsługi komunikacyjnej. Jaskrawym przykładem, że o tym myślimy, jest przede wszystkim dodatkowy tor tramwajowy tzw. „żeberkowy” przy stacji Rondo Daszyńskiego – tutaj będą dojeżdżać tramwaje dwukierunkowe – mówi niedawno w wywiadzie z naszym portalem transport-publiczny.pl Wiesław Witek, dyrektor ZTM-u.

– To najpilniejszy z projektów takich torów. Jest już podpisana umowa na projektowanie przebudowy Ronda Daszyńskiego – potwierdza Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Tor odstawczy planowany jest po wschodniej stronie ronda. Czy przy okazji przebudowy powstanie pełna gwiazda (tj. rozjazdy we wszystkich kierunkach)? – Zobaczymy, co wyjdzie z koncepcji. Musimy wziąć pod uwagę pełną analizę kosztów i korzyści. Jest tam sporo uzbrojenia podziemnego – wskazuje Karos. Jak dodaje, ostateczną decyzję podejmować będzie miasto.

Drugi tor planowany jest przy stacji metra Wierzbno dla tramwajów jadących od strony dzielnicy biurowej na Służewcu. Spółka będzie w niedługim czasie zlecać wykonanie koncepcji takiego toru. Inne dwie lokalizacje, wstępnie brane pod uwagę przez Tramwaje Warszawskie, to stacja metra Ratusz (pl. Bankowy) z myślą o tramwajach z Wilanowa oraz pl. Zbawiciela dla linii od strony Ochoty.

Pojazdy już niedługo

Warszawa kupiła od Pesy 45 dwukierunkowych Jazzów. Wozy będą także wykorzystywane do obsługi linii w czasie remontów, a także przy budowie nowych torowisk. – Chodzi o to, żeby można było trasę oddawać etapami, bez pętli. Jak zbudujemy 3 km trasy, to będzie można uruchomić, podobnie jak to jest przy moście Skłodowskiej-Curie – wskazuje prezes Tramwajów Warszawskich. Dostawy Jazzów Duo mają się rozpocząć w lipcu br. Ponadto plany budowy tramwaju do Wilanowa zakładają zakup 50 tramwajów dwukierunkowych.

W Warszawie już jeździ sześć dwukierunkowych Swingów, dostarczonych w ramach wcześniejszej umowy z Pesą na 186 tramwajów. Zostały zakupione z myślą o obsłudze niepełnej trasie przez Most Północny. Tramwaje, w związku z opóźnieniem realizacji dalszego odcinka trasy do Mehoffera, zawracają na przystanku Stare Świdry.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Budowa tramwaju na Tarchomin na półmetku

Przestrzeń

Warszawa: Budowa tramwaju na Tarchomin na półmetku

Witold Urbanowicz 25 lipca 2014

Tylko Pesa chce dostarczyć kolejne dwukierunki dla Warszawy

Komunikacja

Tylko Pesa chce dostarczyć kolejne dwukierunki dla Warszawy

Witold Urbanowicz 15 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5