Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Chętniej jeździmy na rowerze, ale nie po jezdni

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-07-03 12:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Chętniej jeździmy na rowerze, ale nie po jezdni
Warszawska Masa Krytyczna, Trakt Królewskifot. Tadeusz Rudzki, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Jak wynika z barometru warszawskiego, czyli cyklicznych badań socjologicznych, mieszkańcy stolicy powoli i stopniowo przekonują się do korzystania z rowerów. Wśród największych mankamentów wskazywane są niedostateczna liczba dróg rowerowych oraz brak ciągłości ścieżek. Z uwagi na zagrożenie ze strony kierowców samochodów zdecydowania większość ankietowanych unika jeżdżenia po jezdni.

Badania w ramach tzw. barometru warszawskiego są realizowane cyklicznie, od 2003 r. Teraz odbywają się dwa razy do roku. Ankiety obejmują szereg aspektów związanych z funkcjonowaniem miasta. Coraz więcej pytań dotyczy rowerów, co odzwierciedla ich rosnącą rolę w mieście. Ostatnie opublikowane badania pochodzą z października 2013 r. Jak wypadają kwestie rowerowe? Blisko połowa ankietowanych (47%) uważa, że miasto jest zdecydowanie bądź raczej przyjazne dla rowerzystów. Odmiennego zdania jest 41% badanych.

Z roweru codziennie lub prawie codziennie korzysta 9% respondentów – porównując do lat poprzednich, widać stopniowy wzrost wskazań (w 2011 r. było to 5%). Przynajmniej raz w tygodniu z dwóch kółek korzysta 11% badanych, natomiast w ogóle nie korzysta 58%. Przekłada się to na wyniki poparcia dla wprowadzenia różnych usprawnień dla ruchu rowerowego – 57% badanych się im sprzeciwia, jeśli miałyby odbyć się kosztem wygody jazdy i parkowania samochodów, 9% w ogóle nie widzi natomiast potrzeby wdrażania takich rozwiązań. Zdecydowanie popiera je 26% odpowiadających.

Ciekawie wyglądają wyniki, jeżeli chodzi o Veturilo – z roweru publicznego w ogóle nie korzysta 88% osób. Tylko 3% respondentów jeździ na Veturilo przynajmniej raz w tygodniu. Działanie systemu zbiera pozytywne głosy (52% na plus, przy czym 42% nie ma zdania). W pytaniu o oczekiwane usprawnienia systemu najczęściej wskazywane były: zwiększenie obsługi obszaru, uproszczenie procedury wypożyczania i zwrotu rowerów, zwiększenie liczby rowerów w istniejących terminalach.

Co zniechęca nas do jeżdżenia na rowerze do szkoły bądź pracy? Przede wszystkim mankamenty w infrastrukturze – zbyt mała liczba dróg rowerowych (50% wskazań), brak ciągłości dróg rowerowych (46%). Na trzecim miejscu znajduje się poczucie zagrożenia ze strony kierowców samochodów (38%). Inne odpowiedzi zdobywały poniżej 10% wskazań, respondenci w tym pytaniu mogli wskazać więcej niż jedną opcję.

Poczucie zagrożenia ze strony kierowców ma przełożenie na zachowanie rowerzystów. 80% z nich stara się jeździć po ścieżkach rowerowych oraz chodnikach, unikając jezdni. W barometrze pytano też o ułatwienia, które mogłoby skłonić rowerzystów do jazdy po jezdni – m.in. śluzy i pasy na skrzyżowaniach. 58% respondentów stwierdziło, ze korzystaliby z tych rozwiązań, o ile obok nie byłoby drogi rowerowej, 11% deklaruje, że byliby skłonni jechać po jezdni, nawet gdyby obok była ścieżka. Nadal, nawet przy wprowadzeniu tych rozwiązań, 27% rowerzystów nie chce w ogóle jeździć po jezdni.


Zapraszamy do udziału w Kongresie Transportu Publicznego 2016:

Tu podaj tekst alternatywny
24-25 października 2016 r.
Centrum Nauki Kopernik, Warszawa


Weź udział w największym i najbardziej prestiżowym wydarzeniu konferencyjnym w Polsce, poświęconym zagadnieniom związanym z transportem zbiorowym.
Darmowe uczestnictwo. Zarejestruj się na:
www.kongrestransportupublicznego.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa kręci z Veturilo już dwa lata

Komunikacja

Warszawa kręci z Veturilo już dwa lata

jd/inf. pras. 11 sierpnia 2014

Schody na drodze, czyli rowerowa Polska powiatowa

Komunikacja

Schody na drodze, czyli rowerowa Polska powiatowa

Rafał Jasiński 29 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS