Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Chętniej jeździmy na rowerze, ale nie po jezdni

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-07-03 12:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Chętniej jeździmy na rowerze, ale nie po jezdni
Warszawska Masa Krytyczna, Trakt Królewskifot. Tadeusz Rudzki, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Jak wynika z barometru warszawskiego, czyli cyklicznych badań socjologicznych, mieszkańcy stolicy powoli i stopniowo przekonują się do korzystania z rowerów. Wśród największych mankamentów wskazywane są niedostateczna liczba dróg rowerowych oraz brak ciągłości ścieżek. Z uwagi na zagrożenie ze strony kierowców samochodów zdecydowania większość ankietowanych unika jeżdżenia po jezdni.

Badania w ramach tzw. barometru warszawskiego są realizowane cyklicznie, od 2003 r. Teraz odbywają się dwa razy do roku. Ankiety obejmują szereg aspektów związanych z funkcjonowaniem miasta. Coraz więcej pytań dotyczy rowerów, co odzwierciedla ich rosnącą rolę w mieście. Ostatnie opublikowane badania pochodzą z października 2013 r. Jak wypadają kwestie rowerowe? Blisko połowa ankietowanych (47%) uważa, że miasto jest zdecydowanie bądź raczej przyjazne dla rowerzystów. Odmiennego zdania jest 41% badanych.

Z roweru codziennie lub prawie codziennie korzysta 9% respondentów – porównując do lat poprzednich, widać stopniowy wzrost wskazań (w 2011 r. było to 5%). Przynajmniej raz w tygodniu z dwóch kółek korzysta 11% badanych, natomiast w ogóle nie korzysta 58%. Przekłada się to na wyniki poparcia dla wprowadzenia różnych usprawnień dla ruchu rowerowego – 57% badanych się im sprzeciwia, jeśli miałyby odbyć się kosztem wygody jazdy i parkowania samochodów, 9% w ogóle nie widzi natomiast potrzeby wdrażania takich rozwiązań. Zdecydowanie popiera je 26% odpowiadających.

Ciekawie wyglądają wyniki, jeżeli chodzi o Veturilo – z roweru publicznego w ogóle nie korzysta 88% osób. Tylko 3% respondentów jeździ na Veturilo przynajmniej raz w tygodniu. Działanie systemu zbiera pozytywne głosy (52% na plus, przy czym 42% nie ma zdania). W pytaniu o oczekiwane usprawnienia systemu najczęściej wskazywane były: zwiększenie obsługi obszaru, uproszczenie procedury wypożyczania i zwrotu rowerów, zwiększenie liczby rowerów w istniejących terminalach.

Co zniechęca nas do jeżdżenia na rowerze do szkoły bądź pracy? Przede wszystkim mankamenty w infrastrukturze – zbyt mała liczba dróg rowerowych (50% wskazań), brak ciągłości dróg rowerowych (46%). Na trzecim miejscu znajduje się poczucie zagrożenia ze strony kierowców samochodów (38%). Inne odpowiedzi zdobywały poniżej 10% wskazań, respondenci w tym pytaniu mogli wskazać więcej niż jedną opcję.

Poczucie zagrożenia ze strony kierowców ma przełożenie na zachowanie rowerzystów. 80% z nich stara się jeździć po ścieżkach rowerowych oraz chodnikach, unikając jezdni. W barometrze pytano też o ułatwienia, które mogłoby skłonić rowerzystów do jazdy po jezdni – m.in. śluzy i pasy na skrzyżowaniach. 58% respondentów stwierdziło, ze korzystaliby z tych rozwiązań, o ile obok nie byłoby drogi rowerowej, 11% deklaruje, że byliby skłonni jechać po jezdni, nawet gdyby obok była ścieżka. Nadal, nawet przy wprowadzeniu tych rozwiązań, 27% rowerzystów nie chce w ogóle jeździć po jezdni.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa kręci z Veturilo już dwa lata

Komunikacja

Warszawa kręci z Veturilo już dwa lata

jd/inf. pras. 11 sierpnia 2014

Schody na drodze, czyli rowerowa Polska powiatowa

Komunikacja

Schody na drodze, czyli rowerowa Polska powiatowa

Rafał Jasiński 29 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS