fot. Mikiapole3, lic. CC BY-SA 2.5 warszawa.wikia.com
Wytyczenie zapowiadanego buspasa na Puławskiej pomiędzy stacją metra Wilanowska a Piasecznem może okazać się nieopłacalne ekonomicznie. Jak wyszło z analiz, zleconych przez Zarząd Transportu Miejskiego, koszty takiej inwestycji mogą sięgać nawet 18 mln zł. – Wydaje się, że wytyczenie buspasa będzie trudne – mówi Łukasz Puchalski, wicedyrektor ZTM.
Usprawnienie komunikacji do Piaseczna zapowiadał jeszcze w grudniu 2013 r. Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Komunikacji. Na początku maja br. do ZTM-u wpłynęła analiza możliwości wytyczenia buspasa w obydwu kierunkach na Puławskiej w przekroju 3+1 na odcinku od stacji metra Wilanowska do ul. Energetycznej w Piasecznie. – Intencją było zbadanie możliwości wytyczenia buspasa w ramach istniejącego układu drogowego bez istotnych przebudów. Jak się okazało, tak się nie da i wymaga to dużego zakresu prac. Zinwentaryzowaliśmy kolizje, mamy wykonany przedmiar robót – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Pionu Inwestycji w ZTM-ie.
Puławska charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu – 1624 pojazdów na godzinę w rejonie Wałbrzyskiej i 4072 pojazdów na godzinę bliżej Piaseczna. Natężenie autobusów w godzinie porannego szczytu na wysokości Wałbrzyskiej i al. Lotników sięga 37 pojazdów na godzinę (po południku – 32 pojazdy).
Długość analizowanego odcinka wynosi 10 km (w tym odcinek w mieście – 8,5 km). Puławską wewnątrz miasta zarządza ZDM, natomiast poza Warszawą – GDDKiA. – Na odcinku bliżej Piaseczna zwykłą organizacją ruchu niewiele da się zrobić. Właściwie od Pileckiego do granic miasta należałoby poszerzyć pobocza – mówi Puchalski. Przebudować należałoby 12 z 17 sygnalizacji, przestawienia wymaga też 110 słupów oświetleniowych.
Skąd tak duży zakres prac? – Założenie było takie, żeby buspas nie powstał kosztem pasów dla komunikacji indywidualnej. Konieczne jest zachowanie szerokości pasów istniejących – nie da się ich zawęzić w sposób istotny. To droga kategorii G i GP, czyli bardzo ważna w hierarchii. Wyasfaltowane pobocze nie daje możliwości wytyczenia odpowiedniej szerokości pasa dla komunikacji zbiorowej. Poza tym trzeba je wzmocnić, co wiąże się z rozebraniem i przestawieniem krawężników – wyjaśnia Łukasz Puchalski.
Jak dodaje wicedyrektor ZTM-u, na pewnych odcinkach zbyt blisko stoją słupy oświetleniowe, do pokonania jest też rów z odwodnieniem. Do poszerzenia nie da się wykorzystać pasa miedzy jezdniami. – Jezdnie ulicy Puławskiej są na różnych wysokościach, wiec ten pas niewiele nam pomaga – twierdzi Łukasz Puchalski.
Zrealizowanie całego buspasa oznacza koszty rzędu 18 mln zł, przy ograniczeniu do części warszawskiej koszty spadają do 16 mln zł brutto. – Sprawdzamy, czy przy tak wysokich kosztach ma to uzasadnienie ekonomiczne. Wydaje się, że wytyczenie buspasa będzie trudne – dodaje Łukasz Puchalski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.