Trzy strefy: edukacyjna, rekreacyjna i gastronomiczna oraz dużo zieleni – tak będzie wyglądał nowy odcinek bulwarów nad Wisłą. Ma być gotowy latem przyszłego roku.
Dziś podpisana została umowa na budowę nadwiślańskich bulwarów pomiędzy mostem Śląsko-Dąbrowskim a mostem Świętokrzyskim. Wykonawca – firma Skanska – ma 11,5 miesiąca na wykonanie zadania. Z zastrzeżeniem, że w tym czasie nie będzie powodzi lub zbyt wysokiego stanu wód, które uniemożliwiłyby pracę. – Myślę, że takie problemy nie wystąpią i w przyszłe lato już będziemy mogli korzystać w sumie z dwukilometrowego odcinak bulwarów wiślanych – powiedziała podczas uroczystego podpisania umowy prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz – Waltz.
Dwa kilometry i dalsze planyObecnie bulwary po lewej stronie Wisły to niewiele ponad 500 metrów. Ten, na który właśnie podpisano umowę liczy 1,2 km. – Pierwsza część była zabytkowa, robiona więc była zgodnie ze wskazówkami konserwatora. Następna będzie bardziej urozmaicona – poinformowała prezydent. W ramach inwestycji poza przebudową budowli wodnych, stanowiących nabrzeże rzeki, zrealizowana zostanie nadwiślańska promenada spacerowa z towarzyszącą jej ścieżką rowerową.
fot. Elżbieta Pałys Według założeń projektantów, lewobrzeżny bulwar ma być kompozycyjnie ukształtowano jako czytelny układ placów i linearnych łączników. Dzięki dodatkowym rozwiązaniom takim jak Park Żywej Rzeki, Plac Uniwersytecki ze sceną czy plaża z pawilonem obsługowym możliwe będzie udostępnienie użytkownikom różnego rodzaju atrakcji całorocznych, jak i sezonowych. Elementy nadwiślańskiej promenady zostały zaprojektowane tak by były odporne na okresowe zalewanie, w czasie wysokich stanów wód.
W nowej części zaplanowane są trzy strefy – zapowiedział wiceprezydent Michał Olszewski. Pierwsza, zlokalizowana w pobliżu Centrum Nauki Kopernik ma być strefą edukacyjną. Będzie służyła m.in. organizacji wystaw plenerowych. Druga to strefa rekreacyjna. – Tu będzie więcej miejsca do zabawy, plac zabaw, kawałek plaży – mówił wiceprezydent Olszewski. Trzecia strefa będzie strefą gastronomiczno –kulturalną – to część bulwaru zlokalizowana bliżej mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Jak poinformował Michał Olszewski, na nowej części bulwaru powstanie dużo zieleni.
Łącznie nadwiślański bulwar, zbudowany jeszcze po wojnie, to około 6-kilometrowa trasa. Władze stolicy mają plany na etapową budowę kolejnych fragmentów. Jeszcze w tym roku ma być zorganizowany konkurs na realizację odcinka od mostu Świętokrzyskiego do mostu Poniatowskiego oraz na część koncepcyjną aż do końca bulwaru, czyli do Portu Czerniakowskiego.
– W pracach nad Wisłą staramy się utrzymać pewną równowagę między dwoma brzegami. Prawy brzeg jest naturalny. Tam realizujemy m.in. projekty dotyczące ochrony ptaków. Po lewej stronie ma się koncentrować miejskie życie – mówił Michał Olszewski. Jeszcze w tym roku na już dostępnej części bulwaru ma być ukończony pawilon, który będzie służył jako punkt gastronomiczny oraz punkt informacji turystycznej. – Na nowym odcinku bulwaru będą cztery takie obiekty – dodał wiceprezydent.
Utrudnienia na WisłostradzieZ wykonawczego punktu widzenia najtrudniejszym elementem nowej części bulwaru będzie przejście w osi ulicy Bednarskiej. Będzie to wymagało przebudowy części infrastruktury, która znajduje się pod Wisłostradą. Prace prowadzone na nowym odcinku bulwaru będą się wiązały z utrudnieniami ruchu na Wisłostradzie. – Już pod koniec przyszłego tygodnia wprowadzimy czasową organizację ruchu i rozpoczniemy roboty związane w wykonywaniem tunelu w ciągu ulicy Bednarskiej. Będą zawężenia, ale ruchu będzie utrzymywany w obu kierunkach – informuje Tomasz Ostalczyk, przedstawiciel wykonawcy. – Będziemy się starali robić z jak najmniejszą ingerencją w ruch i jak najszybciej – mówi.
– Ten projekt wymaga wysokich kompetencji technicznych, ale my mamy te kompetencje, wiemy jak taki projekt zrobić, więc wykonamy go w wysokiej jakości i bezpiecznie – stwierdza Krzysztof Andrulewicz, prezes firmy Skanska.
– Startowaliśmy w pierwotnym przetargu na wykonanie tych prac i zajęliśmy w nim drugie miejsce, znamy więc doskonale ten projekt – dodaje.
Nadwiślańskie bulwary miały być gotowe w 2015 roku. Jednak poprzedni wykonawca – Hydrobudowa Gdańsk – zbankrutował. Część promenady na wysokości Starego Miasta, dokończył Zakład Remontów i Konserwacji Dróg. Dalsza część została nieukończona. W kolejnym przetargu wygrała Skanska. Zadeklarował, że wykona zadanie za 65,8 mln zł.