To już pewne – warmińsko–mazurskie będzie miało turystyczną trasę rowerową. 300-kilometrowy szlak z miejscami do odpoczynku i mniejszymi pętlami wokół miejscowości powstanie do 2020 roku i będzie zintegrowany z Green Velo. Inwestycja pochłonie 51 mln zł.
O planach stworzenia dużego szlaku rowerowego w krainie Wielkich Jezior Mazurskich wiadomo od 2013 roku. Sąsiadujące ze sobą gminy (Mikołajki, Giżycko, Mrągowo, Węgorzewo, Miłki, Orzysz, Pozezdzrze, Ruciane Nida, Ryn i Pisz) wspólnymi siłami sporządziły strategię rozwoju. Dokument o nazwie "Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 — strategia" zawierał wzmianki o podnoszeniu atrakcyjności turystycznej regionu, a wśród planowanych działań znalazło się m.in. utworzenie siedmiu parków tematycznych (historyczne i rekreacyjno – kulturowe), odnowa giżyckiej Twierdzy Boyen, rewitalizacja centrów turystycznych miast oraz budowa Mazurskiej Pętli Rowerowej.
Ostatni z wymienionych wyżej projektów władze sfinalizują w ciągu kilku najbliższych lat. Marszałek województwa warmińsko – mazurskiego, Gustaw Marek Brzezin, podpisał już umowę na realizację z przedstawicielami Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, zrzeszającym wszystkie samorządy chcące zrealizować cele zapisane w strategii.
700 km szlaków
W skład Mazurskiej Pętli Rowerowej wejdzie 300-kilometrowy szlak główny oraz 20 tras lokalnych o łącznej długości ok. 500 km. Pierwsza z nich opiera się o szlak Wielkich Jezior i przebiegnie przez miejscowości: Węgorzewo – Ogonki – Pozezdrze-Pierkunowo – Giżycko – Wilkasy – Kanał Kula – Rydzewo – Cierzpięty – Okartowo – Karwik – Pisz – Wiartel – Krzyże – Ruciane Nida – Iznota – Mikołajki – Stare Sady – Jora Wielka –Notyst – Użranki – Kosewo – Mrągowo – Młynowo – Ryn - Sterławki Małe – Doba – Radzieje – Mamerki – Węgorzewo.
Trasy lokalne poprowadzą przez cenne przyrodniczo i krajobrazowo tereny Mazur, zlokalizowane wokół miejscowości na szlaku głównym. Mniejsze pętle będą kompatybilne z trasą główną i dodatkowo ją wzbogacą.
Całość z jednolitym oznakowaniem uzupełnią tablice informacyjne, miejsca obsługi rowerzystów oraz punkty widokowe. Dodatkowo oznaczone zostaną miejsca szczególnie cenne przyrodniczo.
Samorządy chcą w miarę możliwości wykorzystać istniejące drogi, przystosowując je do potrzeb turystyki rowerowej. Pozwoli to ograniczyć koszty inwestycji.
Nie tylko rowery
Mazurska Pętla Rowerowa ma zapewniać warunki do uruchomienia systemu wypożyczalni jednośladów oraz zintegrowania turystyki rowerowej i wodnej. Istnieje plan przystosowania statków żeglugi pasażerskiej i tramwajów wodnych do przewozu rowerów, co mogłoby stanowić ciekawe urozmaicenie dla odwiedzających region turystów. Wybrane części szlaku mogliby pokonywać drogą lądową lub wodną.
Przedsięwzięcie ma pochłonąć 51 mln zł. 80 proc. kwoty dofinansuje Unia Europejska; resztę wyłożą leżące na trasie szlaku gminy. Urzędnicy nie podają na razie konkretnych terminów pierwszych prac. Wiadomo jedynie, że całość inwestycji zostanie zrealizowana do 2020 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.