Solaris startuje w konkursie „Bus of the Year”. Walczy o tytuł najlepszego przyszłorocznego autobusu w Europie nowym Urbino 12 electric z miedzianymi, antybakteryjnymi poręczami, które eliminują mikroorganizmy takie jak gronkowiec złocisty, pałeczki okrężnicy czy norowirusy.
– Coraz bardziej zauważalna stała się obawa przed zakażeniami przekazywanymi przez dotyk. Pod tym względem miejsca publiczne, w tym pojazdy komunikacji, stanowią największe zagrożenie – tłumaczy Mateusz Figaszewski. – Jedną z najbardziej narażonych powierzchni dotykowych na zasiedlenie przez drobnoustroje jest oporęczowanie. Opracowaliśmy system poręczy w wytworzony ze stopu miedzi zatwierdzonego przez Europejski Instytut Miedzi jako materiał o działaniu przeciwdrobnoustrojowym – dodaje.
Miedziane powierzchnie, a także stopy miedzi, np. mosiądze i brązy, eliminują mikroorganizmy takie jak gronkowiec złocisty (MRSA), pałeczki okrężnicy (Escherichia coli) czy norowirusy, które są częstą przyczyną infekcji. W badaniach klinicznych na powierzchniach z miedzi przeciwdrobnoustrojowej stwierdzono o ponad 80 proc. mniejsze stężenie zarazków niż na powierzchniach niemiedzianych.
Ta właściwość jest wykorzystywana m.in. w służbie zdrowia. W Polsce najbardziej kompleksowo wyposażony w elementy z miedzi przeciwdrobnoustrojowej (tj. klamki, poręcze łóżek, pochwyty łazienkowe, stojaki do kroplówek, łączniki i gniazda elektryczne) jest Oddział Nefrologii Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego przy ul. Kamieńskiego we Wrocławiu. Podobne rozwiązania można spotkać na dworcach, w urzędach, czy szkołach. We francuskim Bezannes wszystkie klamki, poręcze i uchwyty w budynkach publicznych są miedziane.
Według Figaszewskiego miedziane części autobusu to nie tylko korzyść dla zdrowia pasażerów, ale też inne zalety. Pojazd jest dzięki temu lżejszy, elementy są odporne na korozję i patynowanie, nie mniej istotne jest to, że w pełni poddają się recyklingowi. Poza tym autobus przygotowywany na konkurs posiada baterie o pojemności 240 kWh, ładowane zarówno metoda plug–in jak i przez pantograf.
„Bus of the Year” to nagroda przyznawana od 1989 r. Co dwa lata, naprzemiennie, nagradzany jest autobus miejski i autokar. O wyborze decyduje ok. 20 dziennikarzy branżowych, z różnych europejskich krajów. Solaris bije się o tytuł na rok 2017. Wyniki będą znane 19 sierpnia. Do tej pory nigdy nie wygrał autobus z Polski. Jedynym wyróżnionym pojazdem był Solaris Urbino II generacji, który zajął drugie miejsce w 2005 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.