Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Portland powstaje most bez samochodów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
W Portland powstaje most bez samochodów
fot. M.O. Stevens, lic. CC BY-SA 3.0Tilikum Crossing w maju 2014 r.
Już w przyszłym roku pociągi lekkiej kolei MAX, tramwaje, autobusy, rowerzyści, piesi i pojazdy specjalne, takie jak straż pożarna czy karetki bez trudu przeprawią się przez Willamette River pierwszym od ponad 40 lat nowym mostem w Portland. Samochody i ciężarówki nie będą miały tam wjazdu.

Tilikum Crossing to poważna budowla. Podwieszany most o długości 520 m, z 55–metrowymi pylonami (podobną wielkość ma np. warszawski Most Świętokrzyski), na konstrukcję którego przeznaczono prawie 135 mln dol., nazwę wziął z języka Indian zamieszkujących kiedyś tereny Oregonu. „Tilikum” oznacza „ludzi”, „plemię” lub „rodzinę”.

Most dla lekkiej kolei

Dwumilionowe Portland na brak mostów nie narzeka. W granicach miasta jest ich jedenaście. Mimo tego budowa nowej przeprawy, na którą nie zostaną dopuszczone samochody jest niecodziennym pomysłem. Ale w przypadku Portland zasadnym, nie tylko dlatego, że miasto ma w USA przypiętą łatkę zorientowanego na transport publiczny.

Tillikum Crossing został pomyślany jako przeprawa dla pomarańczowej linii MAX Light Rail, czyli miejskiej kolei w mieście – wciąż rozbudowywanej – która w planach ma zresztą łączyć miasta na południe od Milwaukie z Portland i prowadzić dalej aż do Vancouver. W jaki sposób przerzucić linię przez rzekę zastanawiano się już od połowy lat 90–tych. W planach było skorzystanie z istniejącego Hawthorne Bridge, ale ostatecznie zdecydowano się na zbudowanie nowej przeprawy. Sfinansowano ją z funduszy federalnych, stanowej loterii i pieniędzy lokalnego operatora transportu TriMet.

Z muzeum do kampusu

– To jest zdecydowanie bardziej projekt urbanistyczny, niż transportowy – mówi w rozmowie z serwisem CityLab David Blocher, szef projektów w TriMet. – Transport publiczny nie jest dla każdego. Niektórzy po prostu lubią samochód, niektórzy muszą z niego skorzystać. Ale każdy w pociągu lub tramwaju, to jeden samochód mniej. W Portland mamy system wykorzystania miejskiej przestrzeni i planowania transportu. Przyjeżdżają tu ludzie z całego świata, chcący sprawdzić jak to działa.

To jednak nie wszystko. W Portland uznano, że samochody na nowym moście są po prostu niepotrzebne. Nie tylko dlatego, że połączenie go z istniejącym systemem autostrad znacznie podniosłoby koszty. – To co sprawia, że ten most jest wyjątkowy, to wpasowanie się w otoczenie. Na żadnym z końców mostu nie ma węzła drogowego, w dodatku na obu brzegach mamy do czynienia z rozwijającą się tkanką miejską. Po co więc ciągnąć do obu końców autostradę? – pyta Blocher.


Tilikum Crossing, zachodni kraniec mostu, fot. M.O. Stevens, lic. CC BY-SA 3.0

Na wschodnim brzegu Willamette, nieco na północ od nowego mostu znajduje się dzielnica przemysłowa, „obrośnięta” domami, tyle że coraz częściej raczej zamieszkanymi przez młodych, wykształconych specjalistów, niż robotników. Tam ma też powstać Oregon Museum of Science and Industry, który ma jeszcze bardziej ożywić tę część miasta. Zachodni brzeg, choć bliżej centrum Portland, przez lata był odcięty od reszty miasta przez autostradę I–5. Teraz ma tam powstać stacja MAX Light Rail (część linii poprowadzonej mostem), która połączy z resztą miasta kampus Oregon Health and Science University.

Samochód nie jest przyszłością?

Jeszcze w latach 70–tych mieszkańcy Portland zaprotestowali przeciw budowie autostrady, która miała przecinać ich miasto. Pieniądze z federalnych funduszy na autostrady przeznaczono na pierwszą linią MAX Light Rail, co w ówczesnych czasach uznawano za ekscentryczny pomysł w skali całego miasta. To właśnie tam najwcześniej pomyślano o przywróceniu tramwajów po likwidacji linii w połowie ubiegłego wieku. Dziś wiele amerykańskich miast podąża tą drogą.

– W Portland patrzą w przyszłość i myślą: „może samochód jest częścią naszej przeszłości, ale teraz potrzebujemy bardziej zbalansowanego systemu – rozważa, przepytywany przez CityLab Art Guizzetti, wiceszef American Public Transit Association. – Gdy miasta się rozrastają potrzebują publicznego transportu. Samochós powoduje rozlewanie się miast i właściwie sprawia, że one się rozlewają w nieskończoność. Centrum miasta zaprojektowane pod transport publiczny potrzebuje 9 proc. przestrzeni na drogi. To w którym dominuje samochód, potrzebuje 35 proc. przestrzeni na infrastrukturę drogową – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych

Przestrzeń

Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych

Przemysław Farsewicz 08 czerwca 2021

Będzie nowy most w Bartoszycach

Przestrzeń

Będzie nowy most w Bartoszycach

Elżbieta Pałys 05 sierpnia 2019

Przemyśl: Mieszkańcy wybiorą koncepcję mostu kolejowego

Przestrzeń

Jak we Włoszech chodzą po wodzie, czyli most na jeziorze Iseo

Przestrzeń

Trudna komunikacja transgraniczna w Hongkongu

Mobilność

Trudna komunikacja transgraniczna w Hongkongu

Marcin Żywiałkowski 19 lutego 2016

Zobacz również:

Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych

Przestrzeń

Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych

Przemysław Farsewicz 08 czerwca 2021

Będzie nowy most w Bartoszycach

Przestrzeń

Będzie nowy most w Bartoszycach

Elżbieta Pałys 05 sierpnia 2019

Przemyśl: Mieszkańcy wybiorą koncepcję mostu kolejowego

Przestrzeń

Jak we Włoszech chodzą po wodzie, czyli most na jeziorze Iseo

Przestrzeń

Trudna komunikacja transgraniczna w Hongkongu

Mobilność

Trudna komunikacja transgraniczna w Hongkongu

Marcin Żywiałkowski 19 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5