Nastały wakacje, ale nie na inwestycji tramwajowej w Olsztynie. Tutaj trwają otwarcia oraz zamknięcia w najlepsze. Inwestycja nabiera rozmachu i widać już długie odcinki torów. Do zakończenia projektu pozostały już tylko cztery miesiące.
Ostatnie informacje o
wnioskach wykonawców o możliwość przedłużenia czasu oddania inwestycji zrodziły pytania, czy aby inwestycja nie ma opóźnień. Prezydent jednak na okrągło
uspokaja, że wszystko idzie zgodnie z planem. – Zapewniam, że inwestycje zakończą się zgodnie z planem i jesienią olsztyński tramwaj pojedzie przez piękne, odnowione ulice, korzystając z usprawnień wynikających z inteligentnego zarządzania ruchem, zwanego ITS – twierdzi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Odcinek SkanskiPołudniowy odcinek inwestycji tramwajowej realizuje Skanska. To przede wszystkim ta firma złożyła wniosek do Urzędu Miasta o przedłużenie czasu trwania robót. Wszystko zaczęło się od tego, że Olsztyn uzyskał od marszałka dodatkowe dofinansowanie na modernizację całej ulicy Sikorskiego, przy której zresztą powstaje sieć trakcyjna. W ramach projektu tramwajowego mają być wyremontowane skrzyżowania, natomiast dzięki dodatkowym środkom z Unii, Sikorskiego zyska nową nawierzchnię na całej swej długości. Przez to rozszerzono kontrakt firmie Skanska. – Wniosek wskazywał trzymiesięczne wydłużenie kontraktu, które miasto, jako zamawiający, rozpatrzy po analizie wpływu jednoczesnej realizacji robót podstawowych i uzupełniających na komunikację w mieście – informuje Urząd Miasta w Olsztynie.
ul. Witosa, fot. MJ ul. Witosa, fot. MJObecnie najbardziej zaawansowane prace trwają na ulicy Sikorskiego. Roboty związane z modernizacją ulicy przeszły na wschodnią część jezdni, prawa – świeżo zrobiona – została oddana do użytku. Robotnicy złączają już szyny na podkładach i wstępnie je przytwierdzają. Na jednym przystanku tramwajowym przy hipermarkecie stanęły już tablice ITS. Na razie oczywiście nie działają. Pojawią się one docelowo na wszystkich tramwajowych przystankach.
Robotnicy, jeszcze pod koniec czerwca, zamknęli skrzyżowanie Sikorskiego z Tuwima. Przeprowadzają przez nie teraz tory. Z kolei otworzyli za to prawoskręt z Obrońców Tobruku w Sikorskiego.
Sikorskiego, fot. MJ Sikorskiego, fot. MJ
Na ulicy Witosa i Płoskiego w tej chwili marazm. Słupy trakcyjne zostały wyposażone co najwyżej w wysięgniki, które będą podtrzymywały przewody trakcyjne. To samo dzieje się na odnodze do Kortowa przy ul. Tuwima. Na krańcówce pojawiły się linki pomocnicze między słupami, na których zawisną przewody. Natomiast na mijance tramwajowej robotnicy zdemontowali na razie tory i rozjazd. – Trwają jeszcze prace, więc naturalne, że wszystko jest jeszcze w budowie. Jeżeli jednak zauważymy jakieś nieprawidłowości to zgłaszamy firmie, żeby je poprawiła – mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.
Skanska realizuje także tymczasową zajezdnię autobusową przy Sikorskiego. Tutaj także prace są mocno zaawansowane. Trwa teraz wykańczanie budynków na terenie placu postojowego.
Sikorskiego, fot. MJ Tuwima, fot. MJOdcinek StrabaguFirma Strabag odpowiedzialna była za wybudowanie nowej ulicy w Olsztynie wraz z wiaduktem w ciągu ulicy Żołnierskiej. Robotnicy wywiązali się z zadania przed czasem i już niedługo nowa ulica Obiegowa zostanie otwarta dla ruchu. Teraz można z niej korzystać na specjalnych warunkach. Robotnicy malują już pasy na jezdni.
Obiegowa, fot. MJ Obiegowa, fot. MJTorowisko, które znajduje się po zachodniej części ulicy, jest już gotowe. Szyny przymocowane są do podkładów i zasypane tłuczniem. Teraz robotnicy wieszają przewody trakcyjne. Na połowie długości torowiska już są, pozostała już tylko druga połowa.
Odcinek TorpoluPołowiczne otwarcie ruchu na Obiegowej pozwoliło zamknąć ul. Żołnierską, w którą skręca torowisko. Tutaj z kolei pracuje już Torpol. Na razie trwa kończenie prac ziemnych związanych z wymianą instalacji podziemnych. To najpóźniej zamknięty odcinek pod inwestycję, dlatego też zaawansowanie prac związanych z projektem tramwajowym najmniejsze.
Ulica Kościuszki aż do samego dworca głównego nie przypomina już wykopów wojennych. Za wykonawcą już najgorszy etap związany z wymianą instalacji wodno-kanalizacyjnej i gazowej. To stara część Olsztyna, w której nie wymieniano rur od kilku dziesięcioleci. Torpol miał z tym nie lada problem. Jednak firma skutecznie sobie poradziła z wyzwaniem. – Najwięcej problemu mieliśmy z instalacjami, które nie były zaznaczone na planach – mówi Romuald Chudy z firmy Torpol.
ul. Żołnierska, fot. MJ ul. Żołnierska, fot. MJ ul. Kościuszki, fot. MJPrzed mieszkańcami kolejny trudny etap. Firma planuje zamknąć skrzyżowanie Piłsudskiego z Kościuszki w związku z przeprowadzeniem przez nie torowiska. Przez nie dziennie tysiące samochodów przejeżdża w stronę centrum miast. Władze Olsztyna myślą teraz nad zorganizowaniem dojazdów.
Na ulicy Kościuszki robotnicy przygotowali już betonowe wzmocnienia pod przyszłe torowisko połączone z buspasem. Ponieważ po pasie tramwajowym będą poruszać się także autobusy, to na całej długości szyny będą wmontowane w fabrykowane płyty. W dalszej części po bokach wykonawca wyleje asfalt, po jednej nitce w każdą ze stron.
Plac Konstytucji 3 Maja, fot. MJ Plac Konstytucji 3 Maja, fot. MJTor techniczny jest najbardziej zaawansowany pod względem robót. Torowisko na ul. Towarowej jest już skończone. Robotnicy wieszają już przewody trakcyjne. Pośpiech wynika z potrzeby przetestowania Tramino Olsztyn, które już stoi w zajezdni. Olsztyn ma teraz 60 dni od daty dostawy, żeby dokonać odbioru pojazdu i go przetestować. Po tym czasie tramwaj przejdzie już na własność miasta. Na razie jest własnością producenta. Zatem to ostateczny czas na wniesienie uwag.
– W drugim tygodniu lipca planujemy już przerzucenie ruchu na drugą część ulicy Towarowej – informuje Romuald Chudy z firmy Torpol. Z kolei na ul. Dworcowej trwa dopiero wzmacnianie suchym betonem powierzchni pod przyszłą jezdnię dla samochodów.
ul. Towarowa, fot. MJ ul. Towarowa, fot. MJ
Odcinek Balzoli
Firma najpóźniej weszła na teren robót, ale nie zmniejsza tempa robót. Wręcz nadgania inne firmy. Robotnicy pracują nawet w niedzielę. Tutaj już powstaje część tramwajowa na środku al. Piłsudskiego. Płyty fabrykowane zostały ułożone na połowie alei, a robotnicy już przymierzają się do zamontowania w nich szyn. Jak tylko zostanie ukończona jezdnia po jednej ze stron alei, to wykonawca zmieni pasy ruchu. Według planów powinno to nastąpić dopiero w drugiej połowie lipca.
ul. Piłsudskiego, fot. MJul. Piłsudskiego, fot. MJ ul. 11 Listopada, fot. MJOdcinek BudimeksuFirma Budimex realizuje w formule „zaprojektuj wybuduj” zajezdnię tramwajową. Stoją już w niej pierwsze
Solarisy Tramino. Na razie brakuje jeszcze sztywnych przewodów trakcyjnych, które zasilałyby tramwaje w energię elektryczną, dlatego też stoją na razie uziemione w hali postojowej. Do końca lipca powinno być jednak wszystko gotowe.
Wszystkie prace przy projekcie tramwajowym mają potrwać najpóźniej do 24 października, wtedy jako ostatnia powinna opuścić plac budowy firma Torpol. Trochę wcześniej, bo 16 października – Balzola.
Zajezdnia tramwajowa, fot. MJ