Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Olsztynie przebudują razem tory i dworzec. Będzie przejście na Zatorze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
W Olsztynie przebudują razem tory i dworzec. Będzie przejście na Zatorze
fot. Martyn Janduła
Olsztyn jest obecnie jednym z największych polskich miast, w których dworzec wciąż straszy, stanowiąc złą wizytówkę kolei, jak i miasta. Od lat toczy się dyskusja o jego przebudowie. Szczęśliwie udało się uniknąć scenariusza poznańskiego – obecny budynek ma zostać przebudowany (w części kolejowej). – Chcemy, by nasza inwestycja wiązała się z przebudową układów torowych stacji. Chcemy też zrobić przejście na Zatorze – zdradza Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.

PKP SA sukcesywnie remontują dworce w Polsce, które dzięki temu już nie straszą podróżnych. Pozostało jednak jeszcze sporo do zrobienia – w sumie kolejarze wytypowali 464 obiekty, które wymagają inwestycji. Jednym z takich miejsc jest Olsztyn, który kolejarze skrzętnie do niedawna omijali.

Dopiero w tym roku ruszyły prace przy Olsztynie Zachodnim, w kolejce wciąż czeka dworzec Olsztyn Główny. – Kilka lat temu pytano mieszkańców, która rzecz jest dla nich najważniejsza, jeżeli chodzi o naprawę, rewitalizację, remont. Dworzec był stawiany na pierwszym miejscu. Dla mieszkańców Olsztyna dworzec główny jest elementem tkanki miasta. To brama miasta – ktoś, kto przyjeżdża, patrzy, widzi i ocenia miasto po tym, gdzie wysiada – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Bartłomiej Biedziuk, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Olsztyna. Na razie trudno mówić, żeby olsztyński dworzec stanowił wizytówkę – tym bardziej wobec przejeżdżających obok nowoczesnych tramwajów, obsługujących uruchomioną pod koniec zeszłego roku sieć.

Dworzec główny jest połączony z autobusowym. Część kolejowa należy oczywiście do PKP SA, natomiast autobusowa do firmy Retail Provider, która przejmuje lokalne PKS-y z myślą o zagospodarowaniu atrakcyjnych terenów dworcowych. – To wielki teren inwestycyjny. Niestety dominującą tendencją było stworzenie wielkiego centrum handlowego, czyli sytuacja porównywalna do tego, co w Poznaniu. Udało się na szczęście tego uniknąć. Myślę, że też dzięki naszym działaniom i zaangażowaniu mieszkańców, którzy byli oburzeni tymi zapowiedziami, ale też zbieg okoliczności, jeżeli chodzi o inwestora i finanse – przypominał Biedziuk.

Już poprzedni zarząd PKP SA zrezygnował z pomysłu burzenia dworca i realizacji centrum handlowo-dworcowego z firmą Retail Provider, zapowiadając przebudowę i modernizację istniejącej bryły dworca w części kolejowej. Kolejarze podtrzymują te deklaracje. – Zaczęliśmy realizować inwestycje finansowane z programu Polska Wschodnia. To 10 lokalizacji, m.in. dworzec Olsztyn Główny. Przygotowujemy wspólnie z PKP PLK zakres tego projektu i dokumentację przedprojektową – mówi Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.

Inwestycja dworcowa ma być połączona z przebudową stacji i jej układu torowego. Wiadomo, że w ramach inwestycji poprawi się skomunikowanie dworca. – Chcemy przebudować przejście podziemne i zrobić przejście na Zatorze – mówi Michalski. Pod uwagę są brane różne rozwiązania. – Jest koncepcja, żeby zrobić dobre, odwodnione, prawidłowo funkcjonujące przejście pod torami. Druga koncepcja zakłada realizację zadaszonej kładki, dostosowanej do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – mówi Marek Michalski. Zapowiada zarazem konsultacje i warsztaty z samorządem oraz lokalnymi organizacjami. Pierwsze takie spotkania odbyły się w Nidzicy, gdzie również zostanie zrealizowana inwestycja dworcowa.

Niestety nie wiadomo, co z częścią autobusową dworca. Właściciel wystawił ostatnio na sprzedaż część przewozową przedsiębiorstwa PKS i zagroził zamknięciem budynku dworca.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Olsztyn dąży do przejęcia części autobusowej dworca głównego

Przestrzeń

Olsztyn dąży do przejęcia części autobusowej dworca głównego

Przemysław Farsewicz 02 grudnia 2022

Olsztyn Główny: Tunel coraz dłuższy, ale peron będzie później

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Olsztyn dąży do przejęcia części autobusowej dworca głównego

Przestrzeń

Olsztyn dąży do przejęcia części autobusowej dworca głównego

Przemysław Farsewicz 02 grudnia 2022

Olsztyn Główny: Tunel coraz dłuższy, ale peron będzie później

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5