Partnerzy serwisu:
Komunikacja

W maju startuje Nadmorska Kolej Wąskotorowa

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Lange

Data publikacji:
2014-04-15 15:36
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W maju startuje Nadmorska Kolej Wąskotorowa
fot. przewoźnik
Po długich trzech latach oczekiwania, dobiega powoli końca wyjątkowa inwestycja obejmująca rewitalizację nadmorskiej linii wąskotorowej w Rewalu. Składy wyruszą na swoją trasę za 2 tygodnie, by aż do końca września regularnie obsługiwać setki, o ile nie tysiące pasażerów. Dla wielu z nich nie będzie to zapewne zwykła atrakcja turystyczna, lecz również powrót myślami do czasów, gdy Pomorze koleją stało.

W ramach dofinansowanego ze środków unijnych przedsięwzięcia (wartość dotacji to niespełna 14 mln zł) przeprowadzono kapitalny remont i przebudowę dworców w Niechorzu, Rewalu i Pogorzelicy, zbudowano trzy nowe przystanki kolejki wąskotorowej (w Trzęsaczu, Śliwinie oraz przystanku Niechorze-Latarnia). Ponadto wykonano przebudowę i konserwację linii kolejowej na odcinku Trzęsacz – Pogorzelica (mierzącym przeszło 10 km) oraz gruntowną modernizację pozostałej infrastruktury. Rewitalizacja dotyczy także taboru – ta część projektu nie dobiegła jeszcze końca.

Rewalska wąskotorówka świadczyć będzie regularne usługi przez cały sezon po 3 latach nieobecności. Opóźnienie terminu zakończenia prac modernizacyjnych na linii sprawiło, iż w ubiegłym roku kolejka pojawiła się na torach dopiero 20 września, zaliczając zaledwie 11-dniowy epizod działalności przewozowej.

Zabytkowy tabor i dworce, malownicza trasa

Nadmorska Kolej Wąskotorowa Gminy Rewal to jedna z 3 czynnych, publicznych kolei wąskotorowych w Polsce, wykorzystujących rozstaw szyn o szerokości 1000 mm. Jej trasa rozpoczyna się w Gryficach, gdzie też w godzinach wieczornych oraz poza sezonem letnim stacjonuje park taborowy. Pełna trasa obejmuje Gryfice – Popiele – Rybokarty – Niedźwiedziska – Modlimowo – Paprotno – Karnice – Dreżewo – Trzęsacz – Rewal – Śliwin – Niechorze – Pogorzelicę. Regularny kurs kolejki obejmuje natomiast miejscowości, położone na terytorium Gminy Rewal, kursując wahadłowo pomiędzy Trzęsaczem i Pogorzelicą.

W skład infrastruktury rewalskiej wąskotorówki wchodzą aktualnie: zabytkowa lokomotywa parowa Px-48, liczne wagony pasażerskie i zabytkowe wagony towarowe, czynna linia kolejowa o długości 40 km, liczne zabytkowe dworce (m. in. w Niechorzu i Gryficach), drezyny, mosty i perony oraz zaplecze warsztatowe i lokomotywownia usytuowane w Gryficach.

To zdecydowanie unikatowa kolej w Europie, poruszająca się po zrewitalizowanych, wąskich torach, której piękny, zabytkowy tabor zatrzymywać się będzie na odrestaurowanych stacjach, zlokalizowanych w niezwykle malowniczej okolicy jaką jest Wybrzeże Rewalskie. W roku 2009 kolejka obsłużyła ponad 110 000 pasażerów, co dodatkowo umocniło decyzję władz o konieczności poczynienia inwestycji przyczyniających się do polepszenia kondycji całej infrastruktury kolejowej, a co się z tym wiąże poprawy komfortu podróżowania. Pozyskano niezbędne środki finansowe, zaplanowano zakres przedsięwzięcia, wyłoniono wykonawcę i rewitalizacja stała się faktem. Pomimo pojawiających się trudności (m. in. upadłość wykonawcy i ponowny przetarg) inwestycja, z opóźnieniem – to fakt, ale co najważniejsze znajdzie już niebawem swój szczęśliwy finał.

Kosztowny remont. Parowozem jeszcze nie w tym roku

Przypomnijmy, iż pod koniec ubiegłego roku (29.10.2013) Gmina Rewal otrzymała kolejną dotację – 2,5 mln zł na „Rewitalizację zabytkowej linii Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej”. Przez okres zimowy wykonano wzdłuż szlaku pozostałe, niezbędne prace modernizacyjne, aby na wiosnę umożliwić regularne przewozy. Całościowo projekt, który według wstępnych założeń miał kosztować ponad 40 mln zł., już pochłonął przeszło 50 mln, a szacuje się że finalnie kwota ta wzrośnie o kolejne blisko 10 mln zł. Niestety podczas nadchodzącego sezonu nie wyjedzie na tory zabytkowa lokomotywa parowa Px-48, chociaż jesienią zapowiadano, iż po naprawie głównej parowóz będzie gotowy, by wozić pasażerów w 2014 roku.

– Tegoroczny sezon rozpoczynamy 1 maja. Wtedy ruszamy z przewozami lokomotywami spalinowymi LXd2 i wagonami motorowymi MBX. Lokomotywa parowa Px-48 idzie do remontu i w te wakacje niestety nie będzie kursować. Aktualnie wszystkie dokumenty i licencje przewozowe są gotowe, a odremontowane już składy przygotowane do sezonu. Co prawda kilka wagonów znajduje się jeszcze w remoncie, ale nie ma to istotnego znaczenia, ponieważ odnowiony tabor jest w wystarczającej ilości, by zapewnić sprawny ruch na trasie wąskotorówki – informuje Maciej Łozdowski, główny specjalista ds. marketingu i promocji w spółce Nadmorska Kolej Wąskotorowa.

Zmodernizowane składy po odmalowaniu są w kolorze bordowym, a wewnątrz rzuca się w oczy komfort i elegancja. Wszystkie odremontowane wagony posiadają klimatyzację i nowoczesne toalety. – Zamontowano też w nich ekrany LED (2 szt. na wagon), które będą pełniły rolę informacyjną i reklamową. Ponado na pokładzie kolejki będzie można korzystać w bezprzewodowego Internetu – sieć otwarta. Wagon dla osób niepełnosprawnych jest jeszcze w budowie i w tym sezonie prawdopodobnie nie będzie jeszcze oddany do użytku – mówi Łozdowski.

– Do sezonu mają być też oddane dworce do użytku, oprócz starej stacji w Niechorzu. W przypadku Niechorza dworzec jest posadowiony na bardzo grząskim gruncie, który powoduje zapadanie się fundamentów. Zgodnie z ustaleniami z konserwatorem zabytków, budynek ma być przesunięty o kilka metrów i odbudowany z odzyskanych materiałów według oryginalnego projektu. Jest to przedsięwzięcie, które wymaga jednak czasu i zakończenie inwestycji jest planowane na przyszły rok. Ta sytuacja nie ma jednak żadnego wpływu na funkcjonowanie kolei wąskotorowej i na pewno nie zakłóci przewozów w tym roku – mówi Maciej Łozdowski.

Szersza oferta – szczegóły wkrótce

Jakie są planu i założenia dotyczące startującego za niewiele ponad dwa tygodnie sezonu? – W tym roku kolej rusza po 3 latach przerwy, więc trochę trudno jest założyć konkretne liczby przewiezionych pasażerów. Z drugiej strony dużo zależy również od innych czynników, takich jak zainteresowanie turystów gminą Rewal, pogoda itp. My mamy nadzieję, że przewieziemy w okresie od maja do końca września 100 tys. pasażerów. Planujemy poszerzenie oferty zarówno dla klientów indywidualnych jak i grup i klientów biznesowych – mówi Łozdowski. Nadmorska Kolej Wąskotorowa nie zdradza jednak wszystkich szczegółów. – Obecnie jesteśmy na etapie budowy nowej strony internetowej, na której już niebawem znajdą się wszystkie nasze propozycje – podaje Maciej Łozdowski.

– Jak już wspomniałem wcześniej, sezon przewozowy zaczynamy z dniem 1 maja br., jednak oficjalne rozpoczęcie planowane jest na 1 lipca – w 118. rocznicę otwarcia trasy kolei wąskotorowej Gryfice – Niechorze – mówi Łozdowski. Warto w tym miejscu nadmienić, iż budowę linii kolejowej łączącej Gryfice (ówczesny Greinfenberg) z Niechorzem (Horst) rozpoczęto w 1895 r., a została ona oddana do użytku podróżnych zaledwie rok później – 1 lipca 1896 r.

Znany jest juz rozkład jazdy, który w ostatnich dniach zamieszczono na oficjalnej stronie internetowej Gminy Rewal. Na trasę Trzęsacz – Rewal – Śliwin – Niechorze Latarnia – Niechorze - Pogorzelica kolejka wąskotorowa wyruszy pięciokrotnie każdego dnia, za każdym razem pokonując 10-cio kilometrowy odcinek linii kolejowej w niespełna 35 minut, by następnie, po 45-minutowym postoju na stacji końcowej w Pogorzelicy, wyruszyć w drogę powrotną do Trzęsacza. Należy dodać jednakże, iż pierwszy kurs rozpocznie się w Gryficach, skąd o godz. 8:40 skład wyruszy do swojej codziennej „pracy”, która zakończy się tutaj około 19:40, wraz z ostatnim kursem z Pogorzelicy.

Pirat dowiezie, z powrotem już gorzej

Połączenie kolejowe Szczecin – Goleniów – Gryfice – Kołobrzeg, obsługiwane przez szynobusy, uruchamiane jest podczas trwania sezonu 6-krotnie każdego dnia. Dodatkowo w okresie wakacyjnym do Gryfic dojedziemy też codziennie pociągiem TLK „Pirat” relacji Bielsko Biała – Kołobrzeg. Przyjazd do Gryfic przed godziną 8 rano umożliwia przesiadkę na wyruszającą w trasę około godzinę później wąskotorówkę. Niestety na pokład „Pirata” nie można przesiąść się z wracającej do Gryfic o 19:40 kolejki, bowiem skład TLK punktualnie o godz. 19 odjeżdza z tutejszej stacji kolejowej PKP.

Co gorsza, zakładając powrót do Gryfic wąskotorówką, musimy się liczyć z tym, że koleją do Szczecina już tego dnia nie wrócimy. O dziwo, nawet ostatni szynobus PR do Szczecina – zgodnie z aktualnym rozkładem (także tym na okres wakacyjny) – opuszcza stację w Gryficach przed godz. 18. Pozostaje więc powrót autokarem PKS Gryfice bądź nocleg na miejscu (można też wybrać się koleją do Kołobrzegu – odjazd o godz. 21:33).

Bilety zdrożały, ale...

Nowy sezon Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej to również nowy cennik. „Ceny biletów nieznacznie wzrosły, co spowodowane jest przede wszystkim wzrostem cen paliw. Bilet indywidualny ma kosztować 16 zł od osoby w jedną stronę, a 18 zł na przejazd tam i z powrotem. Planujemy wprowadzenie biletów rodzinnych dla 3 osób (42/48 zł) i 4 osób (52/60 zł). Oferta na przejazdy dla grup zorganizowanych (co najmniej10 osób) to 12 zł od osoby” – informuje przewoźnik.

– Planujemy jeszcze przed sezonem kampanie reklamowe w lokalnych mediach (radio i prasa) oraz wyprodukowanie ozdobnych biletów–voucherów, które mają być powiązane z 4 lokalnymi atrakcjami. Bilety mają pełnić funkcję bonu rabatowego na wstęp do popularnych atrakcji na terenie gminy Rewal oraz uprawniać do zniżki na przejazd koleją wąskotorową – mówi Maciej Łozdowski. Kluczowym narzędziem, służącym przewoźnikowi do kontaktu z potencjalnymi klientami (pasażerami) będzie z pewnością rozwijana aktualnie oficjalna strona internetowa.

– Jeśli chodzi o dworce i punkty informacji oraz sieć Rewal Bike System to obecnie trwają prace wykończeniowe na dworcach i według zaplanowanego harmonogramu powinny się zakończyć do sezonu. Będzie natomiast możliwość zakupu biletu w biletomatach, zainstalowanych na stacjach. W pociągach są już zamontowane kasowniki – dodaje Łozdowski.

Rewalska Kolej Turystyczna?


Nadmorska wąskotorówka śmiało mogłaby zmienić nazwę. Sama podróż zabytkowym taborem stanowi niezwykłą przygodę dla „małych” i „dużych” podróżników. Jednakże na terenie gminy Rewal znajduje się też wiele innych atrakcji turystycznych, do których najłatwiej dotrzeć właśnie składami wąskotorowej kolejki. Wśród najbardziej znanych i przyciągających swoim niepowtarzalnym klimatem wypada wymienić (wg. miejscowości = stacji):
  • Trzęsacz – ruiny kościoła z XIV w.
  • Rewal – (stolica i centrum turystyczne regionu), wybrzeże klifowe, kąpielisko oraz tarasy widokowe na morze
  • Śliwin – (jedyna wieś rolnicza Gminy Rewal), przeszło 100-letnie zagrody, piękna Aleja Lipowa
  • Niechorze – Latarnia Morska, molo oraz Muzeum Rybołówstwa Morskiego
  • Pogorzelica – bezkresna, dzika plaża, a zwłaszcza trasa widokowa przy rezerwacie ptactwa wodnego na jeziorze Liwia Łuża
Wąskotorówką być może wyruszymy w podróż z Gryfic, gdzie zlokalizowana jest zabytkowa parowozownia oraz Muzeum i Skansen Kolei Wąskotorowych.

Podsumowując, Nadmorska Kolej Wąskotorowa ma przed sobą pierwszy pełny sezon w nowej odsłonie. Rozmiar inwestycji oraz stworzony w jej rezultacie niezwykły klimat na pokładzie samej kolejki, a także wokół pokonywanej przez nią trasy ponownie zauroczy z pewnością ogromne rzesze turystów, odwiedzających Gryfice oraz Wybrzeże Rewalskie. Ten ekologiczny środek transportu zabierze swych pasażerów w świat, w którym kolej – w przeciwieństwie do znanej nam dziś rzeczywistości – pełniła znacznie większą rolę w obsłudze komunikacyjnej mniejszych miejscowości, a uruchamianie kolejnych połączeń stanowiło zazwyczaj o rozwoju społecznym i gospodarczym danego regionu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Komunikacja

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Kasper Fiszer 17 sierpnia 2014

Sochaczewska wąskotorówka wróciła do puszczy

Komunikacja

Sochaczewska wąskotorówka wróciła do puszczy

Kasper Fiszer 15 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS