ZTM Gdańsk dokonuje od najbliższej niedzieli modyfikacji rozkładów jazdy nocnych autobusów. Warto zauważyć, że dzięki dokonanym zmianom, łatwiej będzie dojechać w różne rejony miasta osobom dojeżdżającym do Gdańska z Warszawy czy Krakowa ostatnim pociągiem Pendolino.
Nowy rozkład jazdy pociągów wchodzi w życie w niedzielę. Także w nocy z soboty na niedzielę rozkład jazdy swoich nocnych autobusów zmienia ZTM Gdańsk. Bezpośrednio ma to związek z dostosowaniem autobusów do nowego rozkładu SKM, ale przy okazji udało się też dopasować godziny kursowania nocnej komunikacji do rozkładu ostatniego Pendolino.
Przesiadki na Głównym, we Wrzeszczu i w OliwieOstatni pociąg EIC Premium przyjedzie do Gdańska Gł. o godz. 23.33, do Gdańska Wrzeszcza o godz. 23.41, a do Gdańska Oliwy o godz. 23.47. Na razie w tych godzinach od 14 grudnia będzie kursować tradycyjny skład wagonowy (co ma związek z faktem, że do momentu wejścia w życie nowych rozkładów nie udało się zdążyć z odbiorami wszystkich pociągów ED250), jednak władze PKP Intercity zapowiadają, że najpóźniej do połowy marca oferta Pendolino będzie już kompletna. Czyli o tej porze w Gdańsku będzie się pojawiać ostatni Pendolino, a w relacji pomiędzy Warszawą i Trójmiastem pojawi się w sumie 10 par pociągów Pendolino dziennie (w tym 7 w bezpośredniej relacji do/z Krakowa i 2 do/z Katowic). Na razie, do momentu odebrania wszystkich składów, będzie to 5 par Pendolino dziennie, z czego prawie wszystkie w bezpośredniej relacji do bądź z Krakowa: jedynie 1 pociąg z Gdyni pojedzie w relacji tylko do Warszawy.
Modyfikacja rozkładów nocnych autobusów w Gdańsku pozwala na dość wygodną przesiadkę. Z przystanków przed dworcem Gdańsk Gł. autobusy nocne odjeżdżać będą o godz. 24.00 do wszystkich dzielnic, więc tu jest rezerwa czasowa na przesiadkę (w sumie 27 min), gdyby pociąg się spóźnił; przy czym po przyjeździe Pendolino (23.33), w niektórych relacjach będzie jeszcze możliwość dojazdu komunikacją dzienną: np. o godz. 23.40 sprzed dworca odjedzie jeszcze tramwaj do Nowego Portu.
We Wrzeszczu będzie 6 min na przesiadkę do autobusu na Piecki-Migowo, 7-minutowy czas na przesiadkę do autobusu jadącego m.in. do Matarni i Portu Lotniczego, a także 10 min do autobusu jadącego do Brzeźna i Nowego Portu. Nieco mniej czasu, 4 min, będzie natomiast w Oliwie od przyjazdu Pendolino do odjazdu autobusu do Osowy.
– W 2013 r., przy okazji zmiany rozkładów jazdy PKP i SKM, zwiększyliśmy podstawową częstotliwość kursów linii nocnych z co 80 minut na dokładnie co godzinę. Dzięki temu uzyskaliśmy nie tylko łatwo do zapamiętania cykliczny rozkład jazdy, ale przy okazji w różnych węzłach na sieci synchronizację linii autobusowych między sobą i naszych autobusów z pociągami SKM. Nowy moduł częstotliwości ułatwia również koordynację z innymi pociągami. Zwłaszcza należy zauważyć, że w najważniejszym węźle sieci ZTM, przy Dworcu Głównym, przesiądziemy się z Pendolino do autobusów linii nocnych docierających praktycznie do wszystkich dzielnic – zauważa Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk.
Synchronizacja rozkładów to jeden z wielu niezwykle ważnych detaliNiedawno w naszym
redakcyjnym komentarzu zauważyliśmy, że koordynacja rozkładów jazdy komunikacji miejskiej z Pendolino – zwłaszcza w newralgicznych godzinach, czyli przy pierwszych odjazdach oraz ostatnich przyjazdach – jest niezbędna, żeby oferta Pendolino była atrakcyjna. Pisaliśmy, że w kontekście całego projektu Pendolino to jest naturalnie detal, ale jednocześnie zwróciliśmy uwagę, że ewentualny sukces całego projektu zależy właśnie m.in. od dbałości o takie detale. Bo każdy dopracowany detal zwiększa szansę na wzrost frekwencji.
Szerzej o tej problematyce można przeczytać w Białej Księdze Mobilności – dokumencie powstałym z inicjatywy Stowarzyszenia Transportu Publicznego, stworzonym m.in. przez ekspertów ZDG TOR, dziennikarzy „Rynku Kolejowego” i „Transportu Publicznego”, a także przedstawicieli świata nauki.