Partnerzy serwisu:
Komunikacja

W ciągu dekady w Helsinkach samochód ma się stać zbędny

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-07-17 16:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W ciągu dekady w Helsinkach samochód ma się stać zbędny
Kutsuplusźródło: Ajelo, twitter.com/ajelo
Władze stolicy Finlandii ogłosiły plan rozwoju transportu publicznego. Zakłada on, że do 2025 r. komunikacja publiczna będzie na tyle rozbudowana i wygodna, że nie trzeba będzie mieć samochodu. Plan wydaje się nieco na wyrost, ale w szczegółach jest bardzo ciekawy.

Wyobraźcie sobie, że zamawiacie autobus przez smartfona. Za jego pośrednictwem wskazujecie cel podróży i płacicie za bilet. Pojazd podjeżdża w wybrane miejsce i wiezie was tam gdzie chcecie. Brzmi jak piękna historia z przyszłości, prawda?

Tylko że Kutsuplus, bo tak nazywają się niebieskie, niewielkie busy mieszczące maksymalnie dziewięciu pasażerów, jeżdżą po Helsinkach od roku. Zamawiając go przez smartfona można wybrać, czy chce się jechać samemu, czy w pojeździe mogą być inni pasażerowie. W tym drugim przypadku komputerowy system samodzielnie opracowuje najbardziej optymalną trasę, która wszystkim pozwoli dojechać tam gdzie chcą, choć każdy z pasażerów płaci tyle ile zapłaciłby za bezpośredni dojazd od punktu A do B. Kutsuplus jest droższy od autobusu, ale mniej więcej o połowę tańszy od taksówki. Średnio przejazd kosztuje równowartość niecałych 4 euro, plus ok. 40–50 centów za kilometr.

Kutsuplusy w wersji pilotażowej jeżdżą w dni powszednie od 6. rano do 11. wieczorem. Jest ich dziesięć, ale jeśli się spodobają liczba może być większa. Operatorem jest firma Ajelo, którą kilka lat temu założono na Uniwersytecie Aalto w Helsinkach. Twórcy zakładają, że jeśli po mieście będzie ich jeździło 100, usługa będzie się finansowała sama, dzięki biletom.

Przeszkód jest mnóstwo

Ale to tylko jeden z elementów programu jaki chce w ciągu najbliższej dekady wdrożyć miasto. Głównym punktem ma być aplikacja, która będzie działała zarówno jako cityplanner, jak i platforma płatnicza. Wskaże nie tylko najwygodniejszą lub najkrótszą drogę do celu – planując ją z wykorzystaniem autobusu, roweru miejskiego, metra, taksówki, itp. – ale też umożliwi zapłatę za bilet. Kutsuplus ma być dopiero początkiem.

Sonja Heikkila, specjalistka ds. transportu w mieście, wskazuje w rozmowie z „Helsinki Times” co musi się zmienić w Helsinkach, by plan miał szansę się udać. Dziś wielu mieszkańców miasta używa zarówno publicznego transportu jak i własnego samochodu. Ten pierwszy jest na razie zbyt słabo rozwinięty, by zapewnić usługę, która skłoni do rezygnacji z tego drugiego. Ale z biegiem czasu to się zmienia. Heikkila wskazuje na tendencję obecną w wielu europejskich krajach, w których młodzi ludzie coraz częściej nie mają potrzeby posiadania samochodu, obciążonego licznymi opłatami. Za to liczy się dla nich łatwość w korzystaniu z komunikacji publicznej.

Potencjalnych problemów jest więcej. Wizja wymagałaby porozumienia różnych operatorów transportu w mieście. Również co do ewentualnego dzielenia się wpływami z elektronicznie opłacanych biletów, co w proponowanym schemacie poruszania się po mieście nie byłoby łatwe do policzenia. Transport na wymaganym poziomie raczej łatwo można byłoby zorganizować w centrum miasta, dużo trudniej w peryferyjnych, mniej ludnych dzielnicach jak np. w Espoo czy Vantaa. Ale władze stolicy Finlandii już w tym roku chcą uruchomić testy w jednej z dzielnic z udziałem miejskich urzędników.

Transport dla każdego

Kłopot ma też charakter prawny. Organizator transportu ma obowiązek zapewniać go wszystkim, a nie tylko tym, którzy sprawnie posługują się nowoczesnymi technologiami. W przypadku Finlandii de facto prawie każdy jest z nimi obeznany, ale zasada to zasada.

Kutsuplus jest pierwszym środkiem transportu, który próbuje zaoferować wygodę związaną z posiadaniem własnego samochodu, bez konieczności ponoszenia kosztów z tym związanych. Upowszechnienie tego modelu na całą aglomerację, wszystkie środki transportu i wszystkich istniejących tam operatorów może być trudne. Ale Helsinki przynajmniej mają wizję, a za dekadę okaże się, co z niej uda się zrealizować.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Boston. Bilet miesięczny zamiast gimbusa. Rodzice się boją

Komunikacja

Boston. Bilet miesięczny zamiast gimbusa. Rodzice się boją

Jakub Dybalski 04 lipca 2014

Dobry transport publiczny to miks „kija” i „marchewki”

Komunikacja

Dobry transport publiczny to miks „kija” i „marchewki”

Jakub Dybalski 26 kwietnia 2014

Szkoci nie porzucają samochodów

Komunikacja

Szkoci nie porzucają samochodów

Jakub Dybalski 08 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS