Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Amsterdamie brakuje miejsca na rowery. Zbudują podwodny parking

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2015-03-03 07:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Amsterdamie brakuje miejsca na rowery. Zbudują podwodny parking
fot. quinn norton, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
Stolicy Holandii coraz bardziej doskwiera problem braku miejsca do pozostawiania rowerów. Aby temu zaradzić, władze miasta planują wybudować parking zlokalizowany częściowo pod wodą – informuje serwis citylab.com.

Liczba rowerzystów w Amsterdamie jest tak duża, że w mieście zaczyna brakować dla nich miejsca. Mieszkańcy używający dwóch kółek jako codziennego środka transportu dosłownie zalewają centrum, w którym brakuje już miejsc do parkowania jednośladów. W związku z tym władze planują dość radykalne rozwiązanie w postaci zagospodarowania przestrzeni nad i pod wodą.

Rządzący chcą wybudować garaż na 7 tys. rowerów pod Ij – dawną zatoką, która po skonstruowaniu tamy stała się jeziorem. Zbiornik otacza dworzec Amsterdam Centraal – najważniejszy węzeł komunikacyjny w mieście. Będzie on również miejscem, w którym podziemny garaż uzyska połączenie z siecią metra bezpośrednio przez tunel.

Wokół samego dworca do roku 2030 ma powstać łącznie 21,5 tys. nowych miejsc do parkowania rowerów. To jednak nie wszystko. Władze Amsterdamu chcą także zbudowania dwóch „wysp”, na których będzie można przechowywać 4 tys. maszyn. W połączeniu z już istniejącymi miejscami parkingowymi (2,5 tys.), stolica Holandii zyska największą przestrzeń do parkowania jednośladów na świecie.

Amsterdam to bez wątpienia jedno z najbardziej rowerowych miast świata. Z jednośladów na co dzień korzysta 57% mieszkańców, z czego aż 43% dojeżdża nimi do pracy. W osiągnięciu tak znacznego odsetka udziału rowerów w transporcie niewątpliwie pomagają warunki terenowo-infastrukturalne w postaci płaskiego terenu, zwartej zabudowy, spójnej sieci dróg rowerowych oraz kanałów uniemożliwiających budowę szerokich arterii dla samochodów.

Nic dziwnego, że stolica Holandii – zamiast problemu z nadmiarem samochodów – doświadcza kłopotów związanych z duża liczbą rowerzystów oraz ich pozostawionymi w miejskiej przestrzeni pojazdami. W roku 2013 tamtejsze służby musiały usunąć aż 73 tys. jednośladów zaparkowanych w wąskich, gęsto zabudowanych ulicach centrum w sposób utrudniający korzystanie z infrastruktury. Operacja nie należała do tanich. „Odholowanie” pojedynczego roweru generuje koszt rzędu 50-70 euro, podczas gdy właściciel chcący odzyskać swoją maszynę z depozytu płaci za to jedynie 10-12 euro. Oczywiście, opłaty za odzyskanie dwóch kółek mogłyby być wyższe, jednak ceny używanych rowerów są w Amsterdamie na tyle niskie, że wiele osób zdecydowałoby się raczej na kupno drugiej maszyny, niż płacenie wysokiej kary za źle zaparkowany pojazd.

Zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla rowerów pozostaje zatem najlepszą i najtańszą opcją. Plany czasowego osuszenia kanałów w celu budowy pod nimi parkingów nigdy nie zostały (i najpewniej nie zostaną) zrealizowane. W zwartym, przepełnionym i położonym na podmokłych glebach mieście najlepszą lokalizacją na rowerowy garaż znacznych rozmiarów pozostają przestrzenie nad i pod zbiornikami wodnymi w pobliżu Amsterdam Centraal.

Imponująca zarówno pod względem rozmiarów, jak i miejsca lokalizacji budowla ma być ukończona w ciągu 15 lat.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Stojaki rowerowe – inwestycja, która się opłaca

Przestrzeń

Stojaki rowerowe – inwestycja, która się opłaca

Rafał Stawecki 20 marca 2014

Nowy parking rowerowy przy przystanku kolejowym Ursus Niedźwiadek

Przestrzeń

Nowy parking rowerowy przy przystanku kolejowym Ursus Niedźwiadek

Justyna Urbaniak 09 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS