Na odbywających się pod koniec września Międzynarodowych Targach Pojazdów Komercyjnych IAA w Hanowerze szwedzka firma zaprezentuje m.in. elektryczny autobus hybrydowy Volvo 7900. Podobny pojazd trafił niedawno do Tarnowskich Gór.
Poza wspomnianym autobusem, prezentowanym wraz z systemem zasilania, Volvo zaprezentuje również jego wersję przegubową, oraz autobus spalinowy Volvo 9900. Wersja 7900
od sierpnia jeździ po Tarnowskich Górach. Do tamtejszego przewoźnika PKM Świerklaniec trafiły cztery autobusy hybrydowe szwedzkiej firmy. Trzy używane Volvo 7700, które wcześniej były używane jako autobusy testowe w kilku krajach europejskich, oraz nowy Volvo 7900 który odzyskuje energię elektryczną podczas hamowania. Wersja przygotowana na hanowerskie targi jest zasilana systemem plug–in.
Ten sposób zasilania autobusu, według producenta, zmniejsza zużycie paliwa i dwutlenku węgla do 75 proc., w porównaniu do konwencjonalnych silników diesla stosowanych w autobusach. Całkowite zużycie energii jest niższe o 60 proc. Pojazd, który jeździ po Tarnowskich Górach pozwala na zaoszczędzenie do 40 proc. kosztów paliwa.
Autobus w wybranych obszarach może działać na zasilaniu elektrycznym, a także jako hybryda na dowolnej trasie. Ładowanie na stacjach końcowych trwa 6 minut. Dużą zaletą autobusu jest cisza. Poziom hałasu w pobliżu pojazdu wynosi 65 decybeli, tyle samo co w przypadku zwykłej rozmowy.
W ubiegłym roku trzy elektryczne pojazdy hybrydowe Volvo zostały poddane testom w terenie w Goeteborgu. Średnio na napędzie elektrycznym jeździ na 70 proc. trasy.
Volvo chwali się, że wiele europejskich miast wykazuje zainteresowanie tymi pojazdami Hamburg, Luksemburg i Sztokholm już zapisały się na dostawy autobusów w latach 2014 i 2015. Rozpoczęcie produkcji seryjnej planuje się na początek 2016 r.
Innym ciekawym rozwiązaniem, z którym Volvo jedzie na targi jest technologia automatycznego hamowania dla autobusów turystycznych to część Systemu Wsparcia Kierowcy Volvo, który obejmuje mechanizm zachowania bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami (Adaptive Cruise Control - ACC), nadrzędny wobec tempomatu, który automatycznie dostosowuje odległość do pojazdu z przodu oraz system ostrzegający kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Keeping Support System).