Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Volksbus – alkoholowy autobus z Brazylii (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2016-09-29 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Volksbus – alkoholowy autobus z Brazylii (zdjęcia)
Volksbus – alkoholowy autobus z Brazylii Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Volksbus – alkoholowy autobus z Brazylii (zdjęcia)
Volksbus – alkoholowy autobus z Brazylii (zdjęcia)
Volksbus – alkoholowy autobus z Brazylii (zdjęcia)
Volksbus – alkoholowy autobus z Brazylii (zdjęcia)
Dzięki temu, że MAN przejął w 2009 roku spółkę Volkswagen Caminhōes e Ônibus odpowiedzialną za produkcję autobusów w Brazylii, na stoisku Mana na targach IAA 2016 w Hanowerze mogliśmy oglądać dość nietypowy autobus Volksbus zasilany paliwem alternatywnym.

Autobus był jednym z elementów bardzo dużego stoiska niemieckiego koncernu. Nie budził takie zainteresowania jak np. elektryczny, przegubowy autobus MANa, jednak z pewnością należało zwrócić na niego uwagę. Volksbus 18.280 OT LE – bo pod taką nazwą był prezentowany – to owoc współpracy kilku firm. Nadwozie powstało w brazylijskiej fabryce Marcopolo, podwozie zaprojektował i wyprodukował Volkswagen Caminhōes e Ônibus (mimo przejęcia przez MANa zachowano nazwę i symbol firmy), zaś silnik i część napędowa pochodzi od MANa.

Etanol popularny w Brazylii

Na tylnej ścianie niskowejściowego autobusu umieszczono napis, który informował, że dieslowski silnik pojazdu spala w 100% trzcinę cukrową. To oczywiście uproszczenie – ponieważ chodzi tu o etanol, produkowany z trzciny cukrowej. Brazylia – skąd autobus przyjechał jest największym na świecie producentem trzciny cukrowej i drugim na świecie producentem alkoholu przemysłowego z niej. Wystawienie tego pojazdu w Hanowerze traktować należy jako ciekawostkę, w Europie bowiem jedynym masowym użytkownikiem tego rodzaju paliwa są Szwedzi, gdzie również można spotkać autobusy napędzane tym paliwem.

Nieudany słupski eksperyment

Warto przypomnieć, że 5 autobusów na etanol jeździło w Polsce po ulicach Słupska od 2006 roku (kolejne 3 sztuki sprowadzono ze Szwecji dwa lata później). Już na początku pojawiły się problemy z ich eksploatacją, ze względu na niejasną definicję prawną alkoholu przemysłowego, wykorzystywanego do napędzania autobusów, a także z kosztami paliwa, które musiały uwzględniać także akcyzę. Okazało się ponadto, że autobusy spalają znacznie więcej paliwa niż analogiczne pojazdy napędzane olejem napędowym.

MZK Słupsk i słupski magistrat podejmowały próby uregulowania statusu prawnego etanolu (przy spalaniu jest on znacznie bardziej przyjazny środowisku niż ropa) i uzyskania dopłat do eksperymentu ze strony rządowej (bezskutecznie), ostatecznie jednak projekt zamknięto w 2014, poprzez kasację najstarszych autobusów sprowadzonych ze Szwecji i przerobienie pozostałych pojazdów na możliwość spalania tradycyjnego oleju napędowego (operacja ta okazała się niezwykle prosta).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
IAA 2016. Volvo idzie w stronę prądu [zdjęcia]

Komunikacja

IAA 2016. Volvo idzie w stronę prądu [zdjęcia]

Michał Szymajda 26 września 2016

Hanower: Mercedes przedstawia autonomiczny autobus (zdjęcia)

Komunikacja

Hanower: Mercedes przedstawia autonomiczny autobus (zdjęcia)

Michał Szymajda 23 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS