Veturilo się rozrasta. Gotowość do rozszerzenia systemu potwierdziło pięć dzielnic. Nowych stacji doczeka się m.in. Grochów, Gocław, ale również Mokotów czy Ursus. W sumie w sierpniu 21 nowych stacji pojawi się na terenie całej Warszawy. Cały system będzie liczył w sumie około 200 stacji.
Szczególnie Grochów najgłośniej domagał się rozmieszczenia stacji Vetrulio właśnie w tym miejscu, bo – jak uważają jego mieszkańcy i inicjatorzy akcji „Veturilo na Grochowie”, druga najliczniej zamieszkana dzielnica miasta nie może być białą plamą rowerowych aspiracji stolicy. Szczególnie biorąc pod uwagę rozciągnięcie sieci roweru miejskiego z południa na północ. „Jedyne, co odróżnia nas od Woli, Ochoty, Mokotowa czy Żoliborza jest fakt, że od Śródmieścia oddziela nas rzeka, a nie tylko granica na mapie” – oburzają się mieszkańcy Pragi.
Mimo początkowej niechęci do stawiania nowych stacji okazuje się, że uparte działania aktywistów mogą przynieść upragnione efekty. W ostatnich dniach trwały gorączkowe negocjacje między operatorem systemu – firmą Nextbike, Zarządem Transportu Miejskiego i dzielnicami, które finansować będą dodatkowe stacje. Łącznie w pięciu dzielnicach ma stanąć 21 stacji. – Udało nam się osiągnąć porozumienie w zakresie rozszerzenia stacji roweru publicznego. Ustaliliśmy cenę z wykonawcą, w tej chwili w dzielnicach i na Radzie Miasta będzie przesuwanie odpowiednich środków – mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik rowerowy miasta. Do tej pory przeszkodą była właśnie cena jednostkowa nowych stacji, która
im bliżej końca kontraktu, tym bardziej wzrastała.
Mokotów rozszerzy swoją sieć o osiem nowych stacji. Staną one w lokalizacjach wybranych w zeszłym roku przez mieszkańców w konsultacjach społecznych – to jest przy stacji metra Racławicka i Wierzbno, na rogu Sobieskiego i Dolnej, u zbiegu Czerniakowskiej z Gagarina i z Trasą Siekierkowską, na skrzyżowaniu Puławskiej i Madalińskiego, u zbiegu św. Bonifacego i z Sobieskiego i przy pętli Stegny.
Mieszkańcy Ursusa, nieobjętego dotąd systemem roweru publicznego, mogą już liczyć na pięć nowych stacji. Staną one przy stacjach Niedźwiadek i Ursus, urzędzie dzielnicy, na rogu Skoroszewskiej i Prystora oraz przy ośrodku sportu na Sosnowskiego. Na Woli znajdzie się jedna dodatkowa stacja – na rogu Wolskiej i Redutowej.
Dużym zaskoczeniem jest informacja o 5 nowych stacjach na Pradze Południe. Dodatkowo ZTM przesunie jedną stację w tej dzielnicy spod Dworca Wschodniego na rondo Wiatraczna.
O sprawie pisaliśmy już w ubiegłym tygodniu . Dokładne lokalizacje nowych stacji są jednak jeszcze ustalane.
Dwie nowe stacje planowane są również w Wilanowie. Jedna z nich stanie przy ul. Lentza, druga natomiast wciąż jest ustalana. Jedna ze stacji pojawi się też na Woli.
– Zakładamy, że w sierpniu, kiedy system będzie liczył już dwa lata, będziemy mieli blisko 3 tys. rowerów i blisko 200 stacji. To już prawdopodobnie ostatnie takie powiększenie systemu przed końcem umowy – mówi Puchalski. Warszawa jest związana kontaktem z operatorem, firmą Nextbike, do 30 listopada 2016 r.
Warszawski system Veturilo zakończył ubiegły sezon z wynikiem sięgającym dwóch milionów wypożyczeń. Portal internetowy amerykańskiego dziennika USA Today zaliczył go, do najlepszych miejskich systemów rowerowych na świecie. Warszawa zajęła w podsumowaniu dziesiąte miejsce. W rankingu Veturilo wypadł lepiej niż systemy w Nowym Jorku czy Londynie.