Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Uzbekistan: Najmniejsza marszrutka świata

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Uzbekistan: Najmniejsza marszrutka świata
fot. Kasper FiszerDaewoo Damas wyjeżdża z uzbeckiej stacji benzynowej
Rejsowy autobus wielkości fiata 126p to jedna z największych osobliwości transportowych Uzbekistanu. Znaczną rolę w komunikacji miejskiej i regionalnej pełnią tam mikrovany produkowane w fabryce UzDaewoo. Model Damas to prawdopodobnie najmniejszy pojazd świata wykorzystywany masowo w roli tzw. marszrutki.

Na niemal całym obszarze postradzieckim jednym z popularniejszych środków transportu pozostają tzw. marszrutki (z ros. marszrutnoje taksi – taksówka z określoną trasą przejazdu). Kilkunasto-, rzadziej dziewięcioosobowe busy bądź stanowią trzon systemów komunikacji zbiorowej, bądź w istotny sposób uzupełniają układ o połączenia obsługiwane taborem niskopojemnym. Marszrutki obsługują na ogół i linie komunikacji miejskiej czy podmiejskiej, i trasy regionalne czy międzyregionalne średniego dystansu.

Uzbecki system transportowy nie odbiega pod tym względem od zauważalnego w krajach b. ZSRR standardu. Zdecydowanym ewenementem jest tam jednak obsługa taborowa połaczeń tej kategorii. Wpływa na to przede wszystkim zamknięty w dużej mierze rynek motoryzacyjny Uzbekistanu, który opiera się na samochodach produkcji krajowej.

Wąski i krótki, ale rodzimej produkcji

Fabryka UzDaewoo – obecnie w rękach koncernu GM – produkuje część modeli koreańskiego Daewoo na rynek uzbecki. Jedną z najpopularniejszych konstrukcji jest mało znany w Polsce i nieoferowany obecnie poza Koreą Południową i Uzbekistanem Daewoo Damas. To klasyfikowany jako mikrovan pojazd mieszczący w swojej najbardziej pojemnej wersji siedem osób.

Damas ma wymiary tylko nieznacznie większe niż „maluch” – Fiat 126p ma 3054 mm długości i 1377 mm szerokości, uzbecki mikrovan – odpowiednio 3230 i 1400 mm. Choć z europejskiej perspektywy wydaje się to nieprawdopodobne, tak mały pojazd przejął obsługę transportu zbiorowego nie tylko w mniejszych miejscowościach. Linie obsługiwane damasami funkcjonują nawet w stolicy kraju, Taszkencie. Maleńką furgonetką pojedziemy też w niektórych relacjach miedzymiastowych.

Jeszcze transport zbiorowy czy już taksówka?

Wykorzystanie właśnie takich pojazdów sprawia, że uzbecki system połączeń marszrutkowych różni się nieco od tego znanego Polakom choćby z miast ukraińskich. Nigdzie tak wyraźny jak w Uzbekistanie nie jest bowiem taksówkowy rodowód tego środka transportu. Część kierowców rezygnuje z tablic kierunkowych i informuje pasażerów o planowanym przebiegu kursu, krzycząc głośno na przystankach. Często też założona trasa jest raczej umowna i może ulec zmianie, jeśli podróżni dopłacą za dojazd w inne miejsce.

Mikrovany użytkowane są w transporcie zbiorowym bardzo rzadko, w Uzbekistanie pozycja modelu Damas wydaje się jednak niezagrożona. UzDaewoo produkuje te pojazdy nieprzerwanie od roku 1996, a ich niesłabnąca popularność każe przypuszczać, że w najbliższych latach nadal stanowić będą one trzon komunikacji w wielu rejonach kraju – zwłaszcza, że transport realizowany pojazdami o większych gabarytach jest tam mocno ograniczony.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Komunikacja

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2023

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Prawo & Finanse

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Mateusz Kieruzal/ Łukasz Malinowski 07 stycznia 2022

Lwów chce wprowadzić elektryczne marszrutki

Przestrzeń

Lwów chce wprowadzić elektryczne marszrutki

Witold Urbanowicz 11 września 2020

Zobacz również:

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Komunikacja

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2023

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Prawo & Finanse

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Mateusz Kieruzal/ Łukasz Malinowski 07 stycznia 2022

Lwów chce wprowadzić elektryczne marszrutki

Przestrzeń

Lwów chce wprowadzić elektryczne marszrutki

Witold Urbanowicz 11 września 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5