Trwa przebudowa Hoog Catharijne, jednej z ulic holenderskiego Utrechtu, ważnej arterii, którą codziennie przemieszczają się tysiące rowerzystów. Trasa jest nieprzejezdna, dlatego władze miasta udostępniły cyklistom nietypowy objazd. Alternatywna ścieżka wiedzie przez najniższy, na co dzień niedostępny poziom największej w kraju galerii handlowej.
Przebudowa ulic w holenderskich miastach każdorazowo wiąże się z wytyczaniem objazdów dla cyklistów. Tamtejsi samorządowcy chcą, by rowerem jeździło się jak najszybciej i najbezpieczniej – nawet wtedy, gdy trwają intenstywne roboty drogowe. Nie idą w tej materii na żadne kompromisy, czego przykład można aktualnie obserwować w mieście Utrecht. Chcąc zminimalizować niewygody spowodowane przebudową ruchliwej drogi przebiegającej obok centrum handlowego Hoog Catharijne, podjęto decyzję o tymczasowym udostępnieniu rowerzystom najniższego poziomu obiektu, na co dzień ogrodzonego solidną, metalową bramą.
Rowerem przez budynki
Utrecht uchodzi za jedno z najbardziej rowerowych miast świata, a jego mieszkańcy w ciągu ostatnich 10 lat przywykli do alternatywnych tras objazdowych. Dlatego nietypowe rozwiązanie w postaci objazdu wiodącego przez najniższą, pełniącą funkcję magazynu część największego centrum handlowego w kraju traktują jako coś naturalnego.
Magazyn na co dzień nie jest miejscem publicznie dostępnym. Został zamknięty i ogrodzony metalowymi bramami w latach 80. z powodu gromadzących się tam osób uzależnionych od heroiny. Możliwość wjazdu mają tam jedynie pojazdy dostawcze.
Samochody mają gorzej
Władze Utrechtu nie zapewniły równie dogodnego objazdu samochodom. Przebudowywany fragment arterii liczy 100 m, rowerowy objazd – 230 m, zaś najkrótsza z alternatywnych tras przewidzianych dla kierowców – aż 5,5 km. Wiedzie przez rejony centrum; przejechanie jej trwa 17 minut. Nieco dłuższa, lecz szybsza (14 minut) droga objazdowa wiedzie na zachód od modernizowanego odcinka i wymaga dwukrotnego przejechania mostów nad kanałem. Istnieje również opcja wyboru 20–minutowej trasy przez wewnętrzny ring miasta.
Z powodu rozmieszczenia ulic jednokierunkowych i zakazów skrętu, pierwsza wersja objazdu możliwa jest wyłącznie dla osób jadących w kierunku północnym.
Trasy objazdowe dla samochodów (źródło: bicycledutch.wordpress.com)
Warto nadmienić, że przebudowa Hoog Catharijne i powiązanych z nią ulic przywróci wygląd przestrzeni sprzed kilkudziesięciu lat – szeroka arteria zostanie znacznie zwężona i przesunięta, a jej miejsce zajmie odtworzony na nowo kanał.
Tymczasowa ścieżka przez centrum handlowe w Utrechcie nie jest jedynym przykładem objazdu wiodącego przez budynki w Holandii. W marcu br. funkcję trasy objazdowej pełnił podziemny parking należący do położonego na terenie dzielnicy Zuidas i wówczas nieoddanego jeszcze do użytku obiektu Atrium w Amsterdamie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.