Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Utrecht. Największy parking rowerowy na świecie. 12,5 tys miejsc, ale to wciąż mało

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2017-08-13 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Utrecht. Największy parking rowerowy na świecie. 12,5 tys miejsc, ale to wciąż mało
fot. CU2030
Kolejne rowerowe wieści z Utrechtu – tym razem jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata otwiera parking rowerowy, który pod koniec 2018 r. stanie się największym tego rodzaju obiektem na świecie (12,5 tys. miejsc postojowych). Holenderscy rowerzyści narzekają jednak, że to wciąż za mało.

Holenderski „rowerowy renesans” rozpoczął się w latach 70. ubiegłego wieku. Można go uznać za udany – szacuje się, że w zamieszkanym przez 17,1 mln ludzi kraju znajduje się obecnie 22,5 mln jednośladów, a co najmniej ¼ mieszkańców używa ich jako codziennego środka transportu do pracy. Cyklistów jest tak dużo, że narzekają na rowerowe korki i kłopoty ze znalezieniem miejsca postojowego. Powoduje to konieczność ciągłego rozbudowywania infrastruktury, w tym parkingów mogących pomieścić duże liczby rowerów.

Tego rodzaju obiekt właśnie oddano do użytku w Utrechcie. Nowo otwarty, zlokalizowany pod dworcem kolejowym parking zajmuje powierzchnię 17 tys. m2 i może pomieścić 6 tys. maszyn. Do końca przyszłego roku liczba miejsc postojowych zwiększy się o kolejne 6,5 tys., co pobije światowy rekord, obecnie dzierżony przez 9,5-tysięczny parking przy stacji metra Kasai w Tokio.

Wciąż za mało

W każdym innym kraju podobne wydarzenie zostałoby ogłoszone jako wielki sukces. Tymczasem cykliści z Utrechtu, zamiast chwalić nową inwestycję, zarzucają władzom... zbytnie samozadowolenie. W miejscowości rezyduje 311 tys. osób, a udział ruchu rowerowego przekroczył próg 40% już 5 lat temu. Dlatego krytycy uważają, że 12,5 tys. miejsc postojowych nie zaspokoi potrzeb użytkowników dwóch kółek.

– Podjęcie przez polityków odpowiednich decyzji oraz sama budowa obiektów trwa długo. W tym czasie liczba rowerzystów wzrasta – komentuje Martijn van Es z Fietersbond, holenderskiej organizacji zrzeszającej cyklistów. – Władze holenderskich miast za dużo debatują, lecz zbyt mało działają. Podobnie dzieje się w Utrechcie. O potrzebie dużych inwestycji rowerowych mówi się tu od 1989 r. Od tamtego czasu nie zmieniło się za wiele. Większość obecnie istniejących udogodnień wybudowano w latach 80., toteż nie zaspokajają potrzeb użytkowników dwóch kółek, których z roku na rok mamy coraz więcej.

Miasto nie odpiera powyższych zarzutów.

– Mieszkańcy Utrechtu dojeżdżający do stacji rowerem mieli kłopoty ze znalezieniem miejsca, więc zostawiali swoje maszyny, gdzie tylko się dało. Dlatego budowa parkingu była koniecznością – komentuje Tatjana Stenfert, kierownik projektu. – Nie podważamy zarzutów Fietersbond odnośnie tego, że nawet 12,5 tys. miejsc postojowych dla cyklistów to wciąż za mało. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że będziemy musieli stworzyć ich więcej.

Póki co mieszkańcom musi wystarczyć 6–tysięczny parking, który oddano do użytku w poniedziałek. Korzystanie przez niego jest darmowe przez dobę. Każdy kolejny dzień postoju kosztuje 1,25 euro.

Więcej parkingów w całym kraju

Plany budowy dużych rowerowych parkingów mają także inne holenderskie miasta. Obiekt mieszczący 8,5 tys. rowerów wiosną przyszłego roku otworzy Haga. 7-tysięczny parking (umiejscowionych pod kanałem) pojawi się w Amsterdamie. 5 tys. miejsc od niedawna mają do dyspozycji mieszkańcy Delft dojeżdżający do dworca centralnego.




VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rowery na mosty. Co po Łazienkowskim? [ROZMOWA]

Przestrzeń

Rowery na mosty. Co po Łazienkowskim? [ROZMOWA]

Jakub Dybalski 11 sierpnia 2017

Przystanek na drodze dla rowerów. Urzędnicy nie widzą problemu

Prawo & Finanse

Przystanek na drodze dla rowerów. Urzędnicy nie widzą problemu

Rafał Stawecki 11 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS