Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Utrecht. Droga rowerowa na dachu szkoły

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W holenderskim mieście Utrecht zbudowano nową kładkę rowerowo-pieszą. Nie byłoby w niej nic specjalnego, gdyby nie to, że została konstrukcyjnie wbudowana w dach szkoły. Przemieszczające się nią osoby w żaden sposób nie zakłócają funkcjonowania placówki.

Władze holenderskiego Utrechtu oddały do użytku nową, 110-metrową kładkę rowerowo – pieszą. Obiekt o nazwie De Dafne Schippersburg (na część pochodzącej z Utrechtu lekkoatletki Dafne Schipper) przebiega w poprzek jednego z kanałów i łączy centrum miasta z jego rozwijającą się częścią po wschodniej stronie.

Remontujemy budynek? Wybudujmy na nim ścieżkę

Zawieszona 9 m nad powierzchnią wody kładka to obiekt bardzo nietypowy, została bowiem zintegrowana z budynkiem szkoły, przynależnym do niej placem zabaw oraz terenem zielonym, które tworzą spójną, estetyczną całość. Piesi i rowerzyści korzystający z mostu w żaden sposób nie zakłócają codziennego życia odnowionej placówki.

Budowę obiektu rozpoczęto we wrześniu ubiegłego roku. Sama kładka składa się z dziesięciu prefabrykowanych elementów zawieszonych na linach rozpiętych między dwoma pylonami (zachodni o wys. 35 m, wschodni – 20 m). To właśnie przy wschodnim znajduje się rampa wiodąca po dachu szkoły. Placówka przechodziła generalny remont, toteż władze wykorzystały go do efektywnego rozplanowania całości.

Strategiczne miejsce

Kładkę Schippersburg uznano za ważną dla rozwoju ruchu rowerowego, toteż zadbano o odpowiedni komfort jej użytkowania. Most ma szerokość 7 m, z czego 4 m zajmuje droga dla rowerów. Cyklistom zapewniono półmetrową skrajnię. Zmniejsza to ryzyko uderzenia kierownicą w barierki, w których schowano LED-owe oświetlenie podświetlające trasę nocą.

Władze Utrechtu przewidują, że nowo utworzonym obiektem będzie przemieszczać się ok. 7 tys. osób dziennie. Znaczną część stanowić mają dojeżdżające do szkoły dzieci.

Kładka, na którą można dostać się również po schodach, przeznaczona jest wyłącznie dla niezmotoryzowanych. Koszt jej budowy wyniósł ok. 7 mln euro (z uwzględnieniem remontu budynków oraz uporządkowaniu przyległych terenów – 25 mln euro).

Na świecie nie ma zbyt licznych przykładów „bezpośredniego” integrowania infrastruktury transportowej z budynkami. Oprócz kładki w Utrecht, jako ciekawy przykład można podać linię metra w chińskim Chongqing. Linia przebiega między 6. a 8. piętrem 19-piętrowego wieżowca mieszkalnego, w którym mieści się stacja Liziba. Rozwiązanie zostało wymuszone brakiem dostępnej przestrzeni.

Twórcy kolejki odpowiednio wyciszyli ściany i zastosowali specjalną, gumową szynę, co pozwoliło ograniczyć hałas do 60 dB.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5