Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ursus Bus namawia do autobusów elektrycznych zamiast hybryd

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2017-03-20 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ursus Bus namawia do autobusów elektrycznych zamiast hybryd
Ursus busfot. MZA Warszawa
– Każde działanie, które może ograniczyć naszą zależność od surowców, takich jak ropa, które pomoże w walce ze smogiem, jest dobrym rozwiązaniem – uważa Filip Walczak, dyrektor handlowy w Ursus Bus S.A.

Producent autobusów z Lublina opublikował infografikę, w której zachwala elektrobusy, porównując je z autobusami hybrydowymi. W Polsce w ostatnich miesiącach można zauważyć ciche starcie między tymi dwoma rodzajami napędu. Z jednej strony ruszają inicjatywy z rządowego programu e–Bus, które mają sprawić, że za kilka lat nasz kraj będzie zagłębiem elektromobilności. Ursus, poza Solarisem, ma być jednym z głównych filarów tej zmiany. Z drugiej w ostatnich tygodniach kilka miast ogłosiły postępowania na zakup autobusów hybrydowych, które również uchodzą za transport ekologiczny, a kosztują mniej niż elektrobusy.

Co ciekawe, hybrydy trafiają głównie do przewoźników w mniejszych miastach. Od pewnego czasu takie autobusy kursują po Tarnowskich górach. W tym roku przetargi na autobusy hybrydowe, po kilka w każdym, ogłosiły m.in. Rędziny, Pabianice, Swarzędz, czy Pobiedziska.

Elektryk kontra hybryda

W autobusach hybrydowych energia pochodzi ze spalania oleju napędowego, tak jak w tradycyjnym pojeździe z silnikiem diesla. Silnik elektryczny ułatwia ruszanie pojazdu i pozwala na odzysk i ponowne wykorzystanie energii hamowania. Autobusy elektryczne napędzane są z kolei wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów lub wytwarzaną przez ogniwa paliwowe. Niektóre modele nowoczesnej konstrukcji mogą być zasilane silnikami umieszczonymi w piastach kół.

Hybryda emituje hałas i generuje drgania, e-bus pracuje dużo ciszej. Podobnie jest jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza. Autobus hybrydowy ma średnio 20-procentowo niższe spalanie oleju napędowego, niż pojazd z silnikiem diesla, emituje jednak do atmosfery wiele zanieczyszczeń m.in. tlenki węgla, tlenki azotu czy węglowodory HC. Autobus elektryczny nie emituje żadnych spalin.



Jeśli chodzi o zasięg, e-bus może przejechać w jeździe miejskiej dystans nawet 400 km (jeżeli korzysta z szybkich doładowań). Bez szybkiego doładowania trasa ta wyniesie ok 160 km. Hybryda na zatankowanym zbiorniku oleju napędowego pokona również około 400 km. Oba autobusy mają, więc taki sam zasięg.

A co z pojemnością pojazdów? Rozwiązania hybrydowe zajmują dużo miejsca ze względu na zastosowanie dwóch rodzajów napędu oraz mechanizmów je sprzęgających. Silnik w e-busie nie potrzebuje dużej przestrzeni, a baterie i tak montowane są między innymi na dachu. W efekcie autobusy elektryczne mogą pomieścić taką samą liczbę pasażerów, co hybrydy.

Przeciwnicy e-busów wskazują, że eksploatacja zeroemisyjnych pojazdów to przeniesienie problemu emisji zanieczyszczeń na miejsce jego wytwarzania, czyli do węglowych elektrowni, które w Polsce zlokalizowane są głównie na Śląsku. Dokładne wyliczenia dowodzą jednak, że gdy weźmiemy pod uwagę cały cykl spalania i produkcji paliwa przez cały zaplanowany dla pojazdu okres eksploatacji (na miejscu i w elektrowni), to i tak uzyskamy zmniejszenie emisji tlenku wegla o 18% w przypadku e-busów.

– Każde działanie, które może ograniczyć naszą zależność od surowców, takich jak ropa, które pomoże w walce ze smogiem, jednym z najpoważniejszych wyzwań przed jakim stoją polskie miasta – jest dobrym rozwiązaniem. Dzięki swoim niewątpliwym zaletom E-busy mają szansę podjąć równą walkę z hybrydami o prymat w publicznym transporcie zbiorowym – przyznaje Filip Walczak, dyrektor handlowy. Ursus Bus S.A.

Na razie mało elektrobusów

Sam Ursus póki co może się pochwalić jednym autobusem elektrycznym, kursującym w Lublinie, ale niedawno wygrał prestiżowy przetarg w Warszawie i dostarczy do stolicy 10 kolejnych elektrobusów. W sumie po Polsce jeździ dziś niecałe 30 autobusów elektrycznych (w większości od Solarisa), ale np. wspomniana Warszawa, Jaworzno czy Zielona Góra niedawno rozstrzygnęły lub rozstrzygają stosowne postępowania przetargowe na pojazdy z tym właśnie napędem.

Światowa roczna sprzedaż autobusów elektrycznych i hybrydowych wyniosła w 2012 r. ok. 10 tys. sztuk. Prognozy przewidują, że do 2020 roku sprzedaż wzrośnie do 41 tysięcy pojazdów. To wciąż nie są duże liczby, ale tendencja jest wzrostowa.




VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jadwiga Emilewicz: Miasta elektryczne, a nie spalinowe

Mobilność

Jadwiga Emilewicz: Miasta elektryczne, a nie spalinowe

Jakub Dybalski 27 lutego 2017

Nowa Sól: Starcie Solarisa i Ursusa w klasie maxi

Komunikacja

Nowa Sól: Starcie Solarisa i Ursusa w klasie maxi

Witold Urbanowicz 17 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS