UOKiK poinformował o wydaniu zgodny na nabycie przez szwajcarską spółkę Stadler Rail części mienia firmy Solaris Bus & Coach. Kończy to proces zawiązywania spółki joint-venture, która ma zająć się produkcją tramwajów.
Przed świętami Bożego Narodzenia firma Stadler Rail AG złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wniosek związany z koncentracją na rynku. Dotyczył on nabycia przez szwajcarską spółkę części mienia firmy Solaris. Jak informował wnioskodawca, nabywane mienie będzie wykorzystywane do produkcji stalowych pudeł tramwajowych. Dzisiaj (7 kwietnia) UOKiK poinformował o wydaniu zgody na taką koncentrację.
Firmy Solaris i Stadler poinformowały o współpracy w zakresie produkcji tramwajów na jesiennych targach InnoTrans w Berlinie. W I połowie grudnia 2016 r. zapowiedzi te zostały
skonkretyzowane: od 1 stycznia 2017 działalność rozpoczyna spółka joint venture Solarisa i Stadlera o nazwie Solaris Tram. W jej skład w całości wchodzi biznes tramwajowy polskiej firmy, a liderem w tym układzie jest Stadler.
Zgodnie z ustalonymi zasadami nowa spółka będzie budować i lakierować pudła tramwajów w zakładzie w Środzie Wielkopolskiej, dotychczas należących do Solarisa. Montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie w zakładach Solarisa w Wielkopolsce oraz w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. Moce produkcyjne fabryki w Środzie Wielkopolskiej zastaną co najmniej podwojone.
Firmy razem startowały już w przetargach w
Krakowie,
Gdańsku,
Łodzi i
Poznaniu. W Łodzi wygrała Pesa, a w
Poznaniu Modertrans. Postępowania w Gdańsku i Krakowie pozostają nierozstrzygnięte. W Krakowie
trwa spór prawny związany z wykluczeniem oferty Pesy, a w Gdańsku – wg wstępnych informacji – korzystniejszą ofertę
mogło złożyć konsorcjum Solarisa i Stadlera.