Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Ulice, które zmieniły oblicze polskich miast

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Ulice, które zmieniły oblicze polskich miast
DocentX, lic. CC BY-SA 3.0Nowy Świat w Warszawie
Szerokie ulice w centrach miast, robienie parkingów z chodników, wysokie ceny najmu i kolejne centra handlowe pośród zabytkowej zabudowy... To wszystko wpływa na degradację reprezentacyjnych ulic polskich miast. Ale przygotowaliśmy dla Was przegląd najlepszych rewitalizacji ulic, które mogą posłużyć za przykład tego, jak zmienić oblicze swojego miasta na bardziej przyjazne mieszkańcom.

Wymienione udało się uratować. O kolejne walczą lokalni aktywiści – jak w przypadku ulicy Św. Marcin w Poznaniu, która od lat popada w niełaskę.

Nowy Świat na nowo

To chyba jedna z najwcześniejszych i jednocześnie najbardziej spektakularnych przemian, jakie dokonały się w Polsce. Ulica Nowy Świat była jeszcze przed wojną jedną z najmodniejszych handlowo-usługowych ulic stolicy, nazywana „salonem Warszawy”. Po zniszczeniach wojennych ulica została odbudowana w nawiązaniu do jej wyglądu z początków XIX wieku. W 1949 roku zdemontowano jednak tory tramwajowe, a reprezentacyjną ulicę przerobiono na zwykłą miejską ulicę przelotową, która zyskała szerokość czterech pasów.

Udało się ją uratować dopiero w 1996 roku. Jezdnię zawężono o połowę, poszerzono chodniki, a z ulicy zniknęły zabierające przestrzeń pieszym samochody, które ustąpiły miejsca taksówkom i autobusom. Pojawiła się również mała architektura, jak ławki i drzewa. Dziś ulica tętni życiem i jest to obowiązkowy punkt dla wszystkich turystów odwiedzających Warszawę.

Piotrkowska – wizytówka Łodzi

Ulica Piotrkowska jest reprezentacyjną ulicą Łodzi i jednocześnie najdłuższą ulicą handlową w Europie liczącą około 4,2 km. Od samego początku była ona osią centralną, wokół której rozbudowywało się miasto. Początkowo była ona głównym traktem komunikacyjnym, ale z czasem zmieniła się w wizytówkę miasta, gdzie koncentrowało się całe życie miasta. Ulica podupadła po II wojnie światowej. Do połowy lat 70. XX wieku stare kamienice nie były uważane przez ówczesną władzę za zabytki. Część z nich wyburzono więc pod budowę biurowców i domów handlowych.



Jednak po 1990 roku została poddana stopniowej rewitalizacja i zamieniona w rodzaj deptaka, który w dużym stopniu pełni rolę podobną do rynku starówki innych miast. Jako pierwszy, w 1992 roku został wyłączony z ruchu odcinek od Al. Piłsudskiego do ul. Tuwima. Został on wyłożony kolorową kostką i zaopatrzony w modernistyczne latarnie i inne elementy małej architektury. Kolejne części ulicy w kierunku północnym, aż do Placu Wolności były rewitalizowane i wyłączane z ruchu w latach 1993-1997. Wraz ze zmianą wystroju ulicy, rewitalizowano również stojące przy niej kamienice i pałacyki. Wprowadziły się do nich puby, restauracje i kawiarnie.

Toruń dla pieszych

Przebudowa szerokiej, trzypasmowej ulicy na Bydgoskim Przedmieściu w Toruniu kosztowała 13 mln zł i trwała od 2008 do 2011 roku. W jej wyniku ulica Mickiewicza kompletnie zmieniła swój charakter: stała się wijącą drogą z jednym pasem i rondami, przy której wytyczono nowe chodniki i ścieżkę rowerową, zasadzono zieleń i ustawiono ławki. Ale remont nie tylko zmienił wygląd jezdni i chodników. Najemcami zapełniły się też opuszczone dotąd lokale.

Nowa jakość w Katowicach

Jeszcze kilka lat temu na jednej z głównych ulic Katowic mieszkańców i turystów straszył stary asfalt i zniszczone chodniki. Władze miasta wymyśliły, że kwartał ulic: św. Jana, Dworcowej, Mariackiej, Andrzeja Mielęckiego, Stanisława i Starowiejskiej stanie się tzw. „małym rynkiem”. Remont ulicy Mariackiej przeprowadzono w 2008 roku za 12 milionów złotych. Miejsce dziurawej nawierzchni zajęły kamienne płyty, drzewa i nowoczesne ławki oraz stoły. Wyeliminowano również ruch samochodowy. Kilka miesięcy po remoncie na deptaku zaczęły pojawiać się puby i restauracje. Trasa, którą po zmroku omijał każdy obdarzony zdrowym rozsądkiem mieszkaniec miasta, przekształciła się w nową publiczną przestrzeń.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Czy Warszawa jest chaotyczna? Mniej niż Berlin

Przestrzeń

Czy Warszawa jest chaotyczna? Mniej niż Berlin

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2018

Warszawa. Ul. Ząbkowska znów zamknięta dla samochodów

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Czy Warszawa jest chaotyczna? Mniej niż Berlin

Przestrzeń

Czy Warszawa jest chaotyczna? Mniej niż Berlin

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2018

Warszawa. Ul. Ząbkowska znów zamknięta dla samochodów

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5