Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ukraina: Pesy zastępują archaiczne D1

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-03-11 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ukraina: Pesy zastępują archaiczne D1
Jednostka serii D1 w Rachowiefot. Kasper Fiszer.
Ruch regionalny na linii do Rachowa przejmują wyprodukowane w 2011 r. jednostki bydgoskiej Pesy. Oznacza to kolejny spadek liczby połączeń obsługiwanych przez produkowane na Węgrzech składy serii D1, jedne z najciekawszych pojazdów eksploatowanych przez Koleje Ukraińskie.

Były ikoną niezelektryfikowanych linii Związku Radzieckiego – powiewem nowoczesności, który pozwolił zastąpić węgiel olejem napędowym. Dziś budzą uśmiech z powodu archaicznej sylwetki, równie niewspółczesnej konstrukcji i wyposażenia przypominającego raczej pamiętający dawne czasy salon niż kursujący w XXI w. pociąg pasażerski. Niegdyś obsługiwały trasy pod Moskwą, w regionie Woroneża, w krajach nadbałtyckich, a obecnie powoli znikają z krajobrazu Ukrainy i Mołdawii.

Bydgoskie jednostki bliżej Polski

Z liczącej przeszło 600 egzemplarzy serii zespołów trakcyjnych konstrukcji węgierskiego Ganz-Mavag w ruchu pozostaje do dziś zaledwie około pięćdziesięciu. Koleje Mołdawskie (Calea Ferată din Moldova, CFM) zmodernizowały kilka swoich jednostek serii D1 do współczesnych standardów i obsługują nimi międzynarodową trasę Kiszyniów – Jassy. Przewoźnik z Ukrainy (Ukrzaliznycia, UZ) nie ma jednak podobnych planów. Kasuje więc kolejne wyeksploatowane często do granic możliwości egzemplarze w miarę zmniejszania pracy eksploatacyjnej lub skromnej wymiany taboru.

W tym roku UZ wycofały archaiczne składy z kolejnej trasy – uznawanej za jedną z najbardziej interesujących krajobrazowo linii Ukrainy biegnącej przez Karpaty do Rachowa przez słynne Jaremcze, jeden z najważniejszych kurortów II RP. Na stan Kolei Lwowskiej, regionalnej dyrekcji przewoźnika, trafiły bowiem trzy autobusy szynowe (jeden typu 620M i dwa 630M) produkcji bydgoskiej Pesy. – Spalinowe pociągi 630M kursowały wcześniej na linii Winnica – Chmielnicki obsługiwanej przez Kolej [dyrekcję] Południowo-Zachodnią [jej nazwa jest myląca, bo nawiązuje do położenia na mapie ZSRR, a nie Ukrainy] – mówi Tatiana Kozyckaja z Departamentu Polityki Informacyjnej i Komunikacji Społecznej UZ.

Kolejny 630M niebawem na liniach regionu lwowskiego

– Taka liczba przekazanych pojazdów nie pozwala na zastąpienie całego parku taborowego pociągów spalinowych D1 Kolei Lwowskiej – zaznacza przedstawicielka przewoźnika. – Jeden ze składów serii 630M obsługuje jednak kursy z Kołomyi do Rachowa i Iwano-Frankowska – wskazuje. Można się spodziewać, że niebawem praca eksploatacyjna serii D1 ponownie się zmniejszy, bo drugi z wpisanych na stan Kolei Lwowskiej szynobusów przechodzi planową naprawę i ma niebawem wejść do eksploatacji.

Charakterystyczny, opływowy obrys pudła D1 wciąż spotkać można np. w rejonie Iwano-Frankowska, jednostki tej serii stanowią też trzon taboru obsługującego węzeł Chrystynówka. Przejazd planowym pociągiem wciąż może być podróżą nie tylko w przestrzeni, ale i czasie. Pociągi nigdy nie przeszły bowiem remontu, który zmieniałby charakter pierwotnego wzornictwa. Wnętrze utrzymane jest niemal wyłącznie w drewnie, surowego klimatu dopełnia skromne oświetlenie tradycyjnych żarówek, a charakterystyka pracy ogromnego silnika sprawia, że ruszanie z każdego peronu przypomina mozolną wspinaczkę.

UZ zadowolone z produktów Pesy

Tymczasem, choć Ukrzaliznycia zapowiadała ostatnio koncentrację wymiany taboru przede wszystkim na segmencie dalekobieżnym, kres eksploatacji klasycznych jednostek spalinowych rodem z Węgier wydaje się nieodległy. – W ogólności, według stanu na dziś, tabor produkcji spółki Pesa Bydgoszcz, który eksploatowany jest na liniach kolejowych Ukrainy, odpowiada wymogom sprawności, komfortu i bezpieczeństwa przewozu pasażerów – wskazuje bowiem Tatiana Kozyckaja. Bez wątpienia zastępowanie ciężkich pojazdów o wielkich gabarytach mniejszymi i lżejszymi pozwala także na istotne obniżenie kosztów prowadzenia ruchu, co będzie jednym z kierunków zmian na sieci UZ.


Za pomoc w przygotowaniu artykułu dziękuję Orestowi Tereszczukowi.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Berlin będzie budował VeloBahny m.in. na liniach kolejowych

Przestrzeń

Berlin będzie budował VeloBahny m.in. na liniach kolejowych

Jakub Dybalski 08 marca 2017

Toronto: Jak zmieni się King

Przestrzeń

Toronto: Jak zmieni się King's Street?

Roman Czubiński 05 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS