Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Udane rewitalizacje kolejowych obiektów na Zachodzie

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Pastor

Data publikacji:
2014-09-22 10:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Udane rewitalizacje kolejowych obiektów na Zachodzie
dworzec Atocha w Madryciefot. Daderot, domena publiczna
Niegdyś budowane na potrzeby czasów, w których powstawały – dziś mają zupełnie inną funkcję. Stacje, dworce i linie kolejowe wielu miast na świecie, pod wpływem wielu czynników w dawnym kształcie nie wpisują się dziś w transportową mapę połączeń. Zajęte przez kolejową infrastrukturę tereny mają jednak ogromny potencjał. Dostrzeżono to w miastach zachodnich, gdzie dziś z ogromnym sukcesem wiele starych obiektów kolejowych służy już nie tylko odprawie lub transportowi pasażerów, lecz także mieszkańcom miast, którzy mają ochotę na zrobienie zakupów, czy spędzenie wolnego czasu.

Najczęstsze projekty rewitalizacji terenów kolejowych obejmują przekształcenia stacji, które w związku z rozwojem innych gałęzi transportu potrzebują zintegrowania z miejskim transportem. Przy okazji projektanci uwzględniają jednak konieczność zbliżenia obiektu z miastem, w którym się znajduje. Dlatego też rewitalizacje przynoszą nowe przestrzenie rozrywkowo-handlowe, co zapewnia znacznie większe zainteresowanie danym obiektem samych mieszkańców. Dziś zarówno pasażer, jak i mieszkaniec, potrzebuje w jednym miejscu przeróżnych usług, dlatego projektanci stawiają na kompleksowość i różnorodność usług w rewitalizowanych obiektach. W czynnych stacjach ważne jest jednak, aby przy okazji przebudowy obiektu dostosować go lepiej go współczesnej sieci komunikacyjnej, a w tych obiektach, które kolejową funkcję zatraciły najważniejszym jest, aby wpisywały się w publiczną przestrzeń i chcieli z nich korzystać mieszkańcy.

Madryt: Palmiarnia w hali peronowej

Atocha to jeden ze starszych dworców kolejowych w stolicy Hiszpanii. Obiekt w swojej historii był kilkakrotnie rozbudowywany. Najważniejsza jednak zmiana dotknęła zarówno dworzec, jak i stację w związku z budową sieci kolei dużych prędkości. W roku 1992 tzw. stara część stacji została praktycznie całkowicie wyłączona z użytkowania. Funkcje kolejowe przejął nowy terminal, dobudowany w związku z połączeniem KDP między Madrytem a Kordobą i Sewillą. Stara część dworca została za to przekształcona w obiekt przypominający ogromną palmiarnię. Wszystko jednak w otoczeniu kolejowej architektury XIX wieku, z charakterystyczną halą peronową z licznymi świetlikami w dachu. Stara część stacji od czasu przeniesienia funkcji kolejowych do nowego terminalu spełnia również ważną funkcję handlowo-rozrywkową. Na jej terenie znajdują się strefy gastronomiczne, sklepy z odzieżą, a nawet kluby i bary.

Toronto: Stacja na miarę XXI wieku

Intensywny proces rewitalizacji stacji Union w Toronto w Kanadzie rozpoczął się w styczniu 2010 roku. Stacja została oddana do użytku w roku 1927 i mimo że wciąż całkiem dobrze pełniła swoje funkcje kolejowe, to wymagała przede wszystkim lepszej integracji z innymi środkami transportu oraz działań poprawiających estetykę budynku. Projektanci postawili również na poprawę skomunikowania poszczególnych części stacji oraz na stworzenie przestrzeni usługowych.

Na zachodnim krańcu stacji w ramach projektu powstają tysiące metrów kwadratowych powierzchni. Nowy pasaż pozwoli na lepsze skomunikowanie poszczególnych części stacji oraz jej peronów. Powstają również nowe ciągi komunikacyjne w postaci schodów (12 klatek schodowych łączących pasaże z peronami) oraz windy, które umożliwią swobodne przemieszczanie się niepełnosprawnym. Do tego powstają zupełnie nowe cztery wejścia do stacji oraz dodatkowy pasaż od strony ulicy York Street. Są również montowane urządzenia usprawniające obsługę pasażerów, w tym czytniki specjalnych kart pobierające opłatę za przejazd, biletomaty, nowe kasy, a także kilkadziesiąt tablic informujących o odjazdach, które wskazują odpowiedni kierunek w celu dotarcia na czas do odpowiedniego peronu.

Realizacja projektu rewitalizacji stacji Union to również nowa szata budynku. Do obiektu dobudowywane jest ogromne, przeszklone atrium. Nowa instalacja zintegrowana z historycznym budynkiem stacji ma być połączeniem tradycji z nowoczesnością. Nie będzie za to przebudowywane dotychczasowe zadaszenie stacji, które jest odnawiane w taki sposób, by zachować swoją historyczną wartość. Atrium będzie sięgało łącznie na wysokość 13 metrów powyżej poziomu peronów. Przeszklona budowla zapewni też światło dzienne.

Projekt przebudowy stacji Union potrwa łącznie 6 lat i powinien zostać zrealizowany do końca 2016 roku.

Nowy Jork: Park w miejscu dawnej linii kolejowej

Na nowojorskim Manhattanie jest realizowany nietypowy projekt, który swój pierwowzór miał w stolicy Francji. Od kilku lat prowadzona jest rewitalizacja terenów po dawnej, poprowadzonej głównie na wiaduktach linii kolejowej służącej do przewozów towarowych. W ramach rewitalizacji powstały już dwa odcinki specjalnego parku High Line Park.

Ostatni pociąg towarowy po wybudowanej w drugiej połowie XIX wieku linii towarowej przejechał w roku 1980. Przez kolejne lata linia była zupełnie bezużyteczna. Dopiero społeczna inicjatywa doprowadziła do tego, by linię zagospodarować. Na pomysł stworzenia napowietrznego parku przychylnie spojrzały władze miasta, które przeznaczyły na ten cel publiczne pieniądze. Pierwszy odcinek parku na linii High Line otwarto w roku 2009, a kolejny - w 2012. Jest już gotowy nowy odcinek nieczynnej linii, a ostatni ma zostać otwarty w roku 2015.

High Line Park to przede wszystkim strefa kultury i rekreacji. Odbywają się tam koncerty i wszelkiego rodzaju eventy, zajęcia sportowe, piesze wędrówki, czy zorganizowane zajęcia dla dzieci. Park to jednak przede wszystkim strefa relaksu, odpoczynku i miejsce nasycone zielenią w mocno zurbanizowanej części Nowego Jorku.

Park na terenie dawnej linii przyciąga tysiące mieszkańców i turystów, czyniąc dawny, niezbyt atrakcyjny i mało bezpieczny rejon składowo-magazynowy jedną z najmodniejszych części Manhattanu. Transformacja ta nie umknęła uwadze wielu amerykańskich miast, które posiadają liczne opuszczone linie kolejowe, bądź w swoich centrach, bądź wśród dawnych dzielnic przemysłowych. Teraz Chicago, Filadelfia, St. Louis i Atlanta również myślą o rewitalizacji opuszczonych linii kolejowych.

Birmingham: Zapomniany obiekt - ponownie stacją kolejową

To co prawda dopiero projekt, ale ma ogromną szansę powodzenia. Władze Birmingham, w związku z budową w Wielkiej Brytanii linii kolei dużych prędkości High Speed 2, wybrały teren pod budowę stacji i całego węzła przesiadkowego dla planowanej linii. Będzie to obszar w rejonie dawnej stacji kolejowej, zamkniętej kilkadziesiąt lat temu, z której pozostała tylko brama wejściowa oraz gigantyczny parking znajdujący się dokładnie w miejscu, gdzie przed laty zatrzymywały się pociągi.

Niedawno władze Birmingham zaprezentowały pierwsze grafiki ukazujące zmiany w rejonie planowanej stacji kolejowej. Projektowaniem stacji zajmują się znani brytyjscy architekci z biura Wilkinson Eyre. Plan budowy stacji Curzon Street wymusi zmiany na obszarze łącznie 141 hektarów. Według przedstawicieli władz miasta, dzięki linii HS2, która dotrze do Birmingham oraz dzięki nowej stacji w mieście zostanie stworzonych ponad 14 tys. miejsc pracy, a do budżetu miasta rocznie będzie trafiać około 1,3 mld funtów.

Projekt budowy całego węzła lokuje nową stację w miejscu, gdzie w latach 1838-1966 znajdowała się stacja Curzon Street - jedna z najstarszych stacji kolejowych Wielkiej Brytanii. Ostateczny projekt ma uwzględnić wkomponowanie zachowanego wejścia do nieczynnej stacji w nowoczesną przestrzeń węzła HS2. Stacja ma być zintegrowana z istniejącą w Birmingham siecią tramwajową i autobusową.

Realizacja projektu jest wciąż w fazie przygotowań i ma rozpocząć się wraz z budową linii - w 2017 roku.

Zapraszamy na Kongres Kolejowy 2014, który po raz pierwszy gości w Łodzi. To miasto, które od dłuższego czasu imponuje skalą i wielkością inwestycji w transport szynowy, udowadniające, że jest on niezbędny dla rozwoju nowoczesnych metropolii. Podczas tegorocznej edycji poruszone zostaną następujące tematy:

- Ile kolei w Polsce, ile UE na kolei?
- Kolej wobec unijnej perspektywy budżetowej 2014+. Podsumowanie doświadczeń i drogowskazy na nową perspektywę
- Jednolity rynek kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce
- Polska infrastruktura kolejowa – wielki projekt modernizacyjny
- Rewitalizacja terenów pokolejowych
- Czy pasażerowie doczekają jednolitego systemu informacji pasażerskiej i sprzedaży biletów?



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Medelin. Schody jako forma publicznego transportu

Przestrzeń

Medelin. Schody jako forma publicznego transportu

Jakub Dybalski 14 września 2014

Wrocław Świebodzki gotowy za 3 lata?

Przestrzeń

Wrocław Świebodzki gotowy za 3 lata?

Paweł Rydzyński 08 września 2014

Przy dworcu w Cieszynie powstanie centrum przesiadkowe

Przestrzeń

Przy dworcu w Cieszynie powstanie centrum przesiadkowe

Anna Kostecka 17 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS