Partnerzy serwisu:
Mobilność

Uber chce być pierwszą firmą MaaS. Dla kierowcy, pasażera, rowerzysty...

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Uber chce być pierwszą firmą MaaS. Dla kierowcy, pasażera, rowerzysty...
fot. Jump Bikes
W tym tygodniu Uber przejął firmę bikesharingową Jump i od razu zaoferował swoim klientom w Waszyngtonie możliwość wypożyczania rowerów przez aplikację, wcześniej taką usługę mieli mieszkańcy San Francisco. Współpracuje też z firmą Getaround, która pozwala współdzielić prywatne auta i z aplikacją z biletami transportu publicznego Masabi. Szef Ubera wcześniej już zapowiadał, że jednym z zainteresowań Ubera jest zarządzanie sieciami autobusowymi.

Skrót MaaS, czyli Mobility as a Service, oznacza, w największym skrócie, usługę polegająca na kompleksowym zapewnieniu mobilności w każdy sposób jakiego klient/pasażer sobie zażyczy. W jednym miejscu powinien więc mieć możliwość zapewnienia sobie przejazdu transportem publicznym, rowerem, czy wypożyczenia samochodu. Wizja nowego szefa Ubera Dary Khosrowshahiego zmierza właśnie w tym kierunku. Między innymi po to Uber rozbudowuje się o nowe możliwości transportu i przestaje już przypominać zwykłą firmę quasitaksówkową, jaką był na samym początku.

Według firmy badawczej ABI Research globalny rynek MaaS może być wart do biliona dolarów. Jest to możliwe dziękim postępowi technologicznemu, który dziś pozwala zaoferować pasażerowi wybrany przez niego środek transportu w praktyce przed schodami jego domu. Bezstacyjne rowery dzięki gps–om mogą być lokalizowane w każdej chwili. W ten sam sposób w czasie rzeczywistym wiadomo gdzie jest wyczekiwany autobus lub tramwaj. Ekonomia współdzielenia (czyli coś na czym Uber w pewnym sensie wyrósł) pozwala z kolei poszerzyć ofertę transportową o wiele bardziej niż do tej pory sobie wyobrażano. Jeśli przeciętny samochód przez ok. 95 proc. czasu stoi bezczynnie, nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystali z tego inni.

To oczywiście rzecz nowa, więc nikt do końca nie wie jakie przyniesie efekty. Khosrowshani w niedawnym wywiadzie z Wall Street Journal przyznawał, że nowe sposoby poruszania się mogą „pożreć” część dotychczasowych usług Ubera. Zaoferowanie klientom możliwości wypożyczenia roweru spowoduje, że część tych którzy zamówiliby przejazd samochodem, tego nie zrobi. Podobnie jest z usługa współdzielenia auta przez Getaround, gdzie auto wypożycza się na godziny lub dni. – Jeśli chcemy na poważnie zaoferować alternatywę dla każdego, pojedynczego użycia samochodu, musimy być elastyczni – tłumaczy Jahan Khanna, jeden z dyrektorów Ubera.

Andrew Salzberg, inny z szefów spółki odpowiedzialny za politykę transportową i badania dodaje, że to działanie zbieżne z tym, do czego dążą współczesne miasta. – Chodzi o zwiększenie wachlarza możliwości, które pozwalają zastąpić używanie prywatnego samochodu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5