Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tychy otwierają drugi parking w systemie „Parkuj i Jedź”

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Jackiewicz

Data publikacji:
2015-05-27 14:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tychy otwierają drugi parking w systemie „Parkuj i Jedź”
parking podziemnyfot. Travelarz, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W czerwcu w Tychach ma zostać uruchomiony drugi parking samochodowy działający w systemie „Parkuj i Jedź” zlokalizowany przy stacji kolejowej Tychy Lodowisko. Pierwszy z nich działa już od stycznia przy dworcu głównym. To elementy pierwszego takiego systemu zintegrowanego transportu jaki działa w konurbacji górnośląskiej.

Parking przy stacji Tychy Lodowisko jest podziemny, a znajduje się u zbiegu ulic Dąbrowskiego i Wyszyńskiego. Pomieści 320 samochodów. Przewidziano również miejsce dla 50 rowerów.

Planowo otwarcie podziemnego parkingu, jaki budowany jest przy stacji Tychy-Lodowisko nastąpi na przełomie czerwca i lipca, niemniej ostateczna data uzależniona jest od terminu zakończenia odbiorów oraz daty uzyskania pozwolenia na użytkowanie wydanego przez nadzór budowlany. Aktualnie inwestycja jest na etapie odbiorów technicznych, które dobiegają końca, a te najważniejsze, przeprowadzone przez straż pożarną, są już za nami – wyjaśnia Agnieszka Kijas z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

Ciekawostką jest fakt, że będą mogły na nim parkować także samochody zasilane gazem, co zwykle nie jest możliwe na parkingach podziemnych. W obiekcie zainstalowano specjalne urządzenia dzięki którym będzie to możliwe. Są to detektory tlenku węgla i LPG – po 8 czujników na każdej kondygnacji, łącznie 32 urządzenia. W chwili wykrycia przekroczenia dopuszczalnego stężenia gazu uruchomią one alarm i automatycznie włączony będzie system wentylacji pomieszczeń.

Parking wyposażono w system dynamicznej informacji – na cyfrowych tablicach podawane są informacje o odjazdach pociągów, autobusów i trolejbusów z sąsiednich przystanków. Cztery kondygnacje łączą klatki schodowe i windy. Z parkingu można wyjść bezpośrednio na peron stacji kolejowej Tychy Lodowisko, która jest stacją początkową dla pociągów jadących do Katowic i Sosnowca Głównego w ramach linii S4 Kolei Śląskich. Czas przejazdu do Katowic wynosi ok. 30 minut. Pociągi odjeżdżają w dni robocze w szczycie co ok. pół godziny, a poza godzinami szczytu mniej więcej co godzinę.

Aby skorzystać z parkingu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów trzeba być pasażerem kolei. Osoby posiadające bilet w „Taryfie pomarańczowej” (zintegrowanej taryfie umożliwiającej podróż Szybką Koleją Regionalną, czyli Kolejami Śląskimi na trasie Tychy – Katowice oraz autobusami i trolejbusami MZK w Tychach) mogą parkować bezpłatnie przez 12 godzin. Każde kolejne 12 godzin wiąże się z opłatą 5 zł. Osoby, które odprowadzają kogoś na pociąg lub odbierają z dworca mogą zaparkować bezpłatnie przez 30 minut, później muszą zapłacić 2 zł za każde rozpoczęte 15 minut. Pozostawienie roweru jest całkowicie bezpłatne. Bilet jednorazowy normalny w „Taryfie pomarańczowej” umożliwiający przejazd pociągiem Kolei Śląskich na trasie Tychy Lodowisko – Katowice Szopienice Południowe oraz autobusami i trolejbusami MZK na terenie miasta Tychy kosztuje 5 zł i jest ważny przez 90 minut. Bilet miesięczny kosztuje 130 zł.

Pierwszy parking tego typu działa w Tychach od stycznia 2015 r. Zlokalizowany jest przy dworcu głównym i nowo wybudowanym dworcu autobusowo-trolejbusowym. Mieści 350 samochodów, jest również strefa rowerowa. Jak informuje Miejski Zarządu Ulic i Mostów w Tychach w pierwszych trzech miesiącach eksploatacji każdego dnia parkuje na nim ok. 70-100 samochodów, a średni czas pozostawienia samochodu na parkingu wynosi 9 godzin. Największe natężenie notuje się pomiędzy godziną 6 a 7 rano oraz pomiędzy 14 a 16 po południu.

Oba parkingi wybudowane zostały w ramach programu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. To projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, realizowany wspólnie z Tramwajami Śląskimi. Budowa dwóch parkingów oraz dworca autobusowo-trolejbusowego kosztowała 60 mln zł brutto. Tyski podprojekt oprócz tego obejmował także modernizację 15 km sieci trakcyjnej trolejbusowej oraz zakup 15 nowych trolejbusów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Parkingi podziemne nie są lekarstwem. To przyczyna choroby

Mobilność

Parkingi podziemne nie są lekarstwem. To przyczyna choroby

Jakub Dybalski 28 stycznia 2016

Jak parkingi zabijają miasto. Ottawa ma świetny film

Mobilność

Jak parkingi zabijają miasto. Ottawa ma świetny film

Jakub Dybalski 15 grudnia 2015

Woźniak: ŁKA istotnie odciąża ruch samochodowy w Łodzi

Komunikacja

Woźniak: ŁKA istotnie odciąża ruch samochodowy w Łodzi

Kasper Fiszer 08 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5