Powoli dobiegają końca prace przy drążeniu tuneli centralnego odcinka II linii metra. Ostatniej tarczy TBM, Marii, brakuje jeszcze ok. 700 metrów do Powiśla. Zakończenie prac przewidziane jest na przełomie listopada i grudnia – wtedy rozpocznie się wyposażanie tuneli.
Wczoraj (22 października) wieczorem do stacji C-13 Powiśle przebiła się Anna, która drążyła południowy tunel centralnego odcinka od strony stacji C-9 Rondo Daszyńskiego (na zachodzie). Maszyna dołączyła do Krystyny i Elisabetty, które już wcześniej zakończyły drążenie dwóch tuneli od strony stacji C-15 Dworzec Wileński (na wschodzie), z sukcesem przechodząc pod Wisłą. – To daje możliwość realizacji prac wykończeniowych w tunelu, w szczególności układania torowiska – mówi Jerzy Lejk, prezes warszawskiego metra. W momencie drążenia wykonanym odcinkiem tunelu jeżdżą multikary, dowożące pracowników i elementy obudowy tuneli – uniemożliwia to prace przy nawierzchni torowej. W tunelu podwieszone są też systemy wspomagające drążenie, np. taśmociągi odprowadzające urobek.
Do wykonania pozostaje jeszcze jeden niecały odcinek. – W dalszym ciągu pracuje Maria, dzisiaj rano była 250 metrów za stacją Nowy Świat – Uniwersytet. Do przejścia ma jeszcze około 700 metrów – mówi Lejk. To ostatni odcinek Marii, której zadaniem było wydrążenie północnego tunelu od strony stacji C-9 Rondo Daszyńskiego do Powiśla. – Przewiduje się, że na przełomie listopada i grudnia czwarta tarcza Maria zakończy swoją pracę i wtedy prace niezbędne dla jazdy pociągów będą prowadzone we wszystkich tunelach – mówi Jerzy Lejk.
Metro Warszawskie jest zadowolone z tempa drążenia. – Wstępnie zakładaliśmy, na etapie przygotowania inwestycji, że postęp dzienny będzie wynosił między 12 a 15 metrów. Uzyskiwane dzienne postępy są dużo wyższe – ok. 25 metrów. Mieliśmy także postępy dzienne ok. 40 metrów – przypomina Jerzy Lejk.
Teraz wykonawca skupi się na wyposażaniu tuneli i wykańczaniu stacji – konstrukcje większości z nich są wykonane. Na Dworcu Wileńskim trwa budowa części stacji pod wcześniejszym przebiegiem al. „Solidarności”, na Powiślu do wykonania pozostaje fragment stacji pod tunelem Wisłostrady, gdzie w sierpniu zeszłego roku doszło do awarii, w wyniku której znaczne partie gruntu spod tunelu dostały się na teren budowy. W tej chwili grunt jest mrożony.
Aktualny termin zakończenia realizacji centralnego odcinka, składającego się z siedmiu stacji i liczącego nieco ponad 6 km, wypada 30 września 2014 r. – tj. 11 miesięcy później względem pierwotnego harmonogramu. O zmianie terminu zadecydowały m.in. liczne niewybuchy, które wymuszały przestoje na budowie oraz także czasochłonne przekładki instalacji podziemnych. Ratusz zapowiada, że pasażerowie wsiądą do metra jeszcze w 2014 r. – po niezbędnych odbiorach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.