Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tunel pod Bosforem. Stambuł spełnia marzenie Sułtana

Dalej Wstecz
Autor:

Rynek Kolejowy

Data publikacji:
2013-11-02 07:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tunel pod Bosforem. Stambuł spełnia marzenie Sułtana
fot. Łukasz Malinowski
We wtorek, w 90. rocznicę proklamowania Republiki Turcji, uroczyście otwarto 13,6–kilometrowy tunel kolejowy pod Bosforem. Przebiegający 56 m pod poziomem morza jest najgłębszą tego rodzaju budowlą na świecie. – Nie tylko połączyliśmy dwa kontynenty, ale też zrealizowaliśmy ponad stuletnie marzenie – chwalił inwestycję premier Recep Tayyip Erdogan.

Gigantyczny projekt

Tunel nazywany „Marmaray”, co jest połączeniem nazwy Morza Marmara i tureckiego słowa oznaczającego „kolej” („ray”), budowano dziewięć lat. Gigantyczne przedsięwzięcie kosztowało ponad 4,5 mld euro, które poza tureckim rządem wyłożyły też Japoński Bank Współpracy Międzynarodowej (JBIC) i Europejski Bank Inwestycyjny.

Konsorcjum japońsko-tureckie przebudowało 60 km tras kolejowych położonych w aglomeracji Stambułu. Cała trasa Marmaray to 76,3–kilometrowy odcinek łączący Halkali po stronie europejskiej i Gebze po stronie azjatyckiej. Po tej trasie pasażerowie pojadą jednak dopiero w 2015 r. Na razie jeżdżą między stacjami Kazlıçeşme i Ayrılıkçeşme i dalej muszą się przesiadać do innych środków transportu.

Dla Turków tunel to powód do dumy, a dla rządzącego premiera Erdogana sposób na poprawienie notowań nadszarpniętych po rozpędzeniu latem obywatelskich protestów na placu Taksim.

Marzenie Abdulmecida

– Ten projekt narodził się 153 lata temu i w końcu został zrealizowany przez nasz rząd – mówił prezydent Abdullah Gul, podobnie jak Erdogan wywodzący się z rządzącej Turcją Partii Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP). Jako pierwszy na pomysł przekopania Bosforu wpadł sułtan Abdulmecid I w 1860 r., ale idea upadła z powodu braku możliwości technicznych.

We wtorek Erdogan nie tylko chwalił się realizacją marzenia sprzed półtora wieku. Przypominał, że w ciągu 11 lat rządów AKP do istniejących w Turcji 6 tys. kilometrów dróg dodano kolejne 17 tys. km, liczba lotnisk zwiększyła się z 26 do 50. Przyznał, że w planach rządu jest zbudowanie trzeciego lotniska w Stambule, tunelu drogowego pod Bosforem i trzeciego mostu nad cieśniną. Żeby udźwignąć te wszystkie inwestycje Turcja musi się rozwijać w podobnym tempie jak dotychczas.

Czytaj więcej na Rynku Kolejowym

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Komunikacja

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2014

OnniBus, czyli FińskiBus

Komunikacja

OnniBus, czyli FińskiBus

Jakub Dybalski 21 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS