Partnerzy serwisu:
Mobilność

Transpod. Kanadyjska konkurencja dla amerykańskich hyperloopów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-10-05 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Transpod. Kanadyjska konkurencja dla amerykańskich hyperloopów
wnętrze kapsuły Transpodafot. Transpod
Już nie tylko Amerykanie ścigają się w tym, kto pierwszy przewiezie pasażerów futurystycznym hyperloopem. Podczas niedawnego InnoTransu o swoich planach opowiedzieli przedstawiciele startupowej firmy z Toronto Transpod. Na kolejnych targach w Berlinie, za dwa lata, chcą zaprezentować gotową kapsułę pasażerską.

W przeciwieństwie do dwóch amerykańskich firm, które mają ambicję zbudować hyperloopa w całości – Hyperloop One i Hyperloop Transportation Technologies – Transpod zajmuje się wyłącznie stworzeniem kapsuły, co jednak oznacza też wymyślenie napędu dla tego pojazdu. Szef Transpod Sebastien Gendron, w przeciwieństwie do Amerykanów, którzy pierwsze testowe zaczątki infrastruktury zapowiadają na przyszły rok, zakłada, że zanim technologia się upowszechni, miną lata, a może i dekady.

Prawdopodobnie już świetnie wiecie czym jest hyperloop, bo mówi się o tym od miesięcy. To specyficzny rodzaj transportu, w którym pasażerowie lub towary podróżują w kapsułach, które poruszają się w specjalnych tubach z których wypompowano powietrze. Dzięki ograniczeniu do minimum tarcia i oporu, podróż ma się odbywać się z prędkością 1000 km/h, w dodatku przedsięwzięcie jest ponoć dużo tańsze w budowie niż kolej dużych prędkości.

Transpod zatrudnia ledwie 30 pracowników. „Ale przecież nie projektujemy całego samolotu” – cytuje przedstawicieli firmy magazyn „Wired”. Pomysł Transpod polega na stworzeniu 30–metrowej kapsuły, o wadze 10 ton, która będzie mogła zabrać ładunek o podobnej wadze. Schemat można obejrzeć na filmowej wizualizacji tutaj. Będzie napędzana specjalnym systemem, który zasysa tę niewielką część powietrza, które pozostaje w tubie i dzięki temu porusza pojazd do przodu.

Poza pomysłem na kapsuły mające charakter transportu publicznego, Transpod prezentuje też na wizualizacjach kapsuły prywatne, mające charakter biznesowy czy rodzinny.



Gendron przedstawił też podczas InnoTransu pomysł na towarowe zastosowanie hyperloopa. Tuba mogłaby zastąpić 10 tys. ciężarówek, które kursują każdego roku między Toronto a Montrealem. Ten pomysł ma jednak swoje wady. Ciężarówki wożą kontenery, z których każdy zawiera towar o wadze do 30 ton, a to znacznie przekracza możliwości projektowanej właśnie kapsuły. Z takim ładunkiem nie mogłaby ruszyć z miejsca. Dlatego niezbędne wydawałoby się zastosowanie mechanizmu magnetycznej lewitacji, podobnego do funkcjonujących dziś na świecie maglevów. To jednak rozwiązanie kosztowne i bardzo energochłonne, co zresztą sprawiło, że maglevy nie zyskały na popularności.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
InnoTrans 2016. Pierwszy hyperloop w przyszłym roku

Mobilność

InnoTrans 2016. Pierwszy hyperloop w przyszłym roku

Jakub Dybalski 23 września 2016

Tramwaje Mékarskiego

Komunikacja

Tramwaje Mékarskiego

Michał Grobelny 02 października 2016

Kolej w tubie

Przestrzeń

Kolej w tubie

Michał Grobelny 20 września 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS