Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje wracają do USA, pociągi wciąż jeżdżą

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-04-05 08:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaje wracają do USA, pociągi wciąż jeżdżą
tramwaje w San Franciscofot. Tomasz Błachowicz, CC 2.5
Opisywane przez nas w dwóch poprzednich tekstach odwrócenie się Amerykanów od szyny jest być może jedną z najbardziej niezwykłych zmian, jakie miały miejsce w transporcie publicznym w XX wieku. Warto pamiętać, że w USA nie tylko nie jeździ się tramwajami, ale też raczej omija się pociągi.

To trzecia cześć opublikowanego w miesięczniku „Rynek Kolejowy” artykułu o tym jak Stany Zjednoczone w połowie ubiegłego stulecia zlikwidowały dziesiątki linii tramwajowych w największych miastach. O tym jak doszło do „rzezi tramwajów” przeczytacie tutaj, a o tym jak winni tego stanu rzeczy umknęli przed karą, tutaj.

Pociąg, który nie upadł

Kraj, który ma najdłuższą sieć torów na świecie (226,5 tys. km, czyli więcej niż drugie pod tym względem Chiny i trzecia Rosja razem wzięte) wykorzystuje ją głównie dla przewozów towarowych. Amtrak, czyli kontrolowany przez państwo monopolista, w 2011 r. przewiózł tylko 30,2 mln pasażerów, czyli o kilka milionów mniej niż PKP Intercity.

Dlaczego ludzie nie chcą jeździć pociągami? Tu również szyna przegrała z transportem drogowym. Uruchomiony jeszcze przez prezydenta Eisenhowera program budowy autostrad stworzył największą sieć drogową na świecie. Autostrady są w większości darmowe, a benzyna tańsza niż w Europie, w dodatku często łączą ze sobą lotniska więc po II wojnie światowej prywatne spółki kolejowe zaczęły przegrywać walkę o klienta zarówno z transportem samochodowym, jak i lotniczym. Coraz więcej energii przerzucano na dochodowy transport towarowy. W 1966 r. amerykańska poczta zdecydowała się na przewożenie przesyłek ciężarówkami i samochodami. Do tej pory listy i paczki jeździły pociągami pasażerskimi, niektóre z linii właściwie utrzymując.

Amtrak stworzono w 1971 r. by uratować kolej pasażerską. Firma przejęła klientów dotychczasowych przewoźników. Optymiści twierdzili, że szybko uzyska finansową samodzielność. Przeciwnicy, że szybko upadnie i problem amerykańskiej kolei pasażerskiej sam się rozwiąże. Ani jedni, ani drudzy nie mieli racji. Amtrak jeżdżący po prywatnych torach często się spóźnia, bo priorytet mają na nich pociągi towarowe. Ani razu w swojej historii nie zakończył roku z zyskiem, ale działa.

W Nowym Orleanie od stu lat

Za to w amerykańskich miastach szyna powoli wraca do łask. Z rzezi sprzed kilku dekad ocalały i to w ograniczonym zakresie tramwaje w kilku większych miastach – w Newark, Pittsburgu czy Filadelfii. W San Francisco tramwaj przetrwał mimo okoliczności, które właściwie powinny spowodować, że upadnie jako pierwszy. Miasto leży w niespokojnym rejonie (w 1906 r. trzęsienie ziemi zniszczyło większą część infrastruktury i taboru), w dodatku na wzgórzach, co było jednym z argumentów przeciwników tramwajów w latach 30. i 40. (autobus – przekonywano – wjedzie na bardziej strome wzgórze niż tramwaj). Ale gdy w 1947 r. zaproponowano zamknięcie dwóch linii należących do miasta, mieszkańcy San Francisco zorganizowali społeczny komitet, który doprowadził do referendum, dzięki któremu tramwaj przetrwał. Zagłosowało ponad 200 tys. ludzi, a sympatycy tramwaju mieli trzykrotną przewagę.

Tak naprawdę jedyna amerykańska linia tramwajowa, która niezmiennie działa od początków XX w., to jedna z linii w Nowym Orleanie, wożąca pasażerów mimo zniszczeń w czasie huraganu Katrina. Wspomniane wyżej miasta w większości przebudowały dawne linie tramwajowe na nowoczesne linie dla szynobusów i szybkiej kolei miejskiej. W Los Angeles, Dallas, Buffalo, Houston czy San Diego nowe linie zbudowano wykorzystując dawne korytarze dla tramwajów. W Portland, Seattle i Salt Lake City linie tramwajowe stworzono od nowa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na tabor techniczny

Prawo & Finanse

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na tabor techniczny

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2014

Jak ginęły Red Cars, czyli tramwaje za dolara

Prawo & Finanse

Jak ginęły Red Cars, czyli tramwaje za dolara

Jakub Dybalski 30 marca 2014

Rzeź tramwajów, czyli jak Ameryka odwróciła się od szyny

Prawo & Finanse

Rzeź tramwajów, czyli jak Ameryka odwróciła się od szyny

Jakub Dybalski 28 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5