Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Warszawskie będą szkolić motorniczych na symulatorach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Warszawskie będą szkolić motorniczych na symulatorach
fot. WU
Tramwaje Warszawskie prowadzą dialog techniczny na specyfikację symulatora nauki jazdy tramwajem. – Kształcenie wielu ważnych umiejętności, które powinien posiadać motorniczy, nie jest możliwe (lub nie jest wystarczająco efektywne) za pomocą tradycyjnych metod – wskazuje Monika Wierzbicka, inspektor ds. komunikacji społecznej w Tramwajach Warszawskich.

Dialog techniczny jest wstępem do przygotowania specyfikacji dla przyszłego zamówienia na dostawę urządzenia. – Symulator pozwoli przygotować kandydatów na motorniczych do jazdy tramwajem i zapoznać ich z jego obsługą jeszcze zanim kursant rozpocznie jazdy praktyczne w ruchu drogowym. Będzie on również służył doskonaleniu dotychczasowych umiejętności oraz technik naszych motorniczych związanych z obsługą nowoczesnego taboru – mówi Monika Wierzbicka z tramwajów Warszawskich.

Spółce zależy na tym, żeby symulator wiernie odzwierciedlał ruch, obsługę przystanków, przejazdy przez skrzyżowania i różne, eksploatowane w Warszawie typy tramwajów. Obraz powinien mieć przynajmniej 120 stopni rozpiętości. Przewoźnik wymaga zastosowania wymiennych pulpitów sterujących przy zmianie typu tramwajów.

Na mieście tego nie nauczą

Symulator pozwoli na rozbudowanie palety szkoleń i lepsze przygotowanie motorniczego do pracy. – Kształcenie wielu ważnych umiejętności, które powinien posiadać motorniczy, nie jest możliwe (lub nie jest wystarczająco efektywne) za pomocą tradycyjnych metod: wykładów, prezentacji, szkoleń na wozie czy szkoleń w czasie jazdy na drogach publicznych – wskazuje Wierzbicka. Wymienia tutaj m.in. postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych, czyli wtedy, gdy inni uczestnicy ruchu nie przestrzegają zasad ruchu drogowego, panują złe warunki pogodowe lub następuje nagłe uszkodzenie infrastruktury lub tramwaju czy radzenie sobie z awariami – diagnozowanie, usuwanie usterek i procedury postępowania w przypadku ich wystąpienia na mieście. Oprócz tego kursant będzie mógł przećwiczyć prawidłową obsługę przystanków i pasażerów (w czasie szkolenia tramwaje nauki jazdy nie zabierają pasażerów), przejazdy przez trudne skrzyżowania i pętle (w rzeczywistych warunkach trudno jest pokonywać to samo skrzyżowanie w krótkim czasie).

Symulator będzie też umożliwiał rejestrację przebiegu jazdy, umożliwiającą późniejszą jej analizę. – Zaletą symulatora, osiąganą dzięki możliwości dokładnej rejestracji przebiegu symulacji oraz zachowania motorniczego, a także standaryzowanym, powtarzalnym scenariuszom, jest możliwość bardzo wymiernej oceny umiejętności motorniczego – mówi Monika Wierzbicka.

– Planujemy również dodatkową funkcjonalność, która umożliwi odtwarzanie filmów z przejazdu realnymi trasami. Sterowanie tempem odtwarzania filmu będzie odbywać się za pomocą zadajnika jazdy z pulpitu motorniczego, dzięki czemu odczucia będą zbliżone do tych w realnym przejeździe. Pozwoli to na zapoznanie się kandydatom oraz motorniczym z nowymi, nieznanymi trasami. Jednocześnie, jest to bardzo tania metoda, w odróżnieniu od wirtualnego odwzorowania realnej trasy – dodaje Wierzbicka.

Inny niż krakowski

Niedawno symulator tramwajowy został uruchomiony w Krakowie w ramach projekty naukowo-badawczego w Krakowie, jednak warszawski przewoźnik zapewnia, że nie to było inspiracją. – Zainteresowaliśmy się symulatorami jazdy tramwajem jeszcze przed uruchomieniem symulatora w Krakowie – w trakcie realizacji umowy na zakup 186 wagonów – mówi Wierzbicka.

Poza tym Tramwaje Warszawskie oczekują urządzenia o odmiennych funkcjach. – Po pierwsze, będzie ono pozwalało (przy użyciu wymiennych pulpitów) na symulację różnego typu tramwajów (nie będzie to symulator pełnokabinowy). Pod drugie – co ważniejsze – bardzo duży nacisk kładziemy na symulację wirtualnej rzeczywistości, od której zależy, na ile realistyczne będą ćwiczenia na symulatorze oraz na ile pozwolą na wyćwiczenie reakcji motorniczego w sytuacjach krytycznych – wymienia Monika Wierzbicka.

Na razie jedyną konstrukcją podobną do symulatora krakowskiego jest fragment tramwaju Konstal 105Na w Muzeum Techniki w Szczecinie, na przedniej szybie którego wyświetlane są mocno uproszczone wizualizacje tras. Z założenia jest głównie atrakcją dla zwiedzających. Również Siemens dostarczył dla warszawskiego metra symulator nowych pociągów Inspiro, na którym szkolili się maszyniści przed wprowadzeniem składów do ruchu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5